Bil & släp på export

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 28 dec 2010, 15:16

Jag ved detta här er ingan veteranlastvagn endnu,- med bildet vsar, hur en dansk Sverigesbil lastar trä i dag.
Inte bara 8 pakker, . . .
18 kvastpakker.jpg
18 kvastpakker.jpg (53.48 KiB) Visad 18393 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Per Thomson » 28 dec 2010, 15:47

Inte alls dåligt 8)
Flyttbar framstam på släpet och överhäng bak Smart :!:
Jag vill minnas att största tillåtna fordonshöjd i Danmark var 3,6 meter på min tid, nu är den väl 4,0?
På den här bilden har man nog plussat på lit moms (VAT) på höjden :lol:

I Sverige har vi ingen begränsning på höjd men endast passager lägre än 4,5 meter märks ut. Om du orkar läsa om ett litet äventyr med bl a lasthöjd så :arrow: http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=763
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7495
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bil & släp på export

Inläggav Lasse Hsand » 28 dec 2010, 17:23

Intressant läsning Per. Om en sån transport skulle ha ägt rum idag är det andra regler då? Viadukten norr om Älandsbro den var i tidningen nångång då och då förut. Väldigt sällan numera. Det kanske har schaktats ur på senare tid. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2220
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Bil & släp på export

Inläggav Thomas Almen » 29 dec 2010, 01:26

Antar du menar viadukten vid Gryttjom, Lasse. Fri höjd där numer, men jag minns att man kunde "runda" den om man för hög. Minns inte just nu hur, men det var ingen lång krok.
Thomas Almen
 

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 29 dec 2010, 02:05

Det 7 axlad ekipagen på bilden, är över 4 meter, kanske 4,5 meter. Jag vet inte hvilken väg åkeren kjörde, men totalhögd i Danmark, är 4 meter, pga. dom flesta bron inte har max. högde över 4,2 meter. Kanske det var til en timmarhandel i Frederikshamn, hvor Stena Line kommer in ?
/Skandinaven.
hvor høj er denne.jpg
hvor høj er denne.jpg (73.8 KiB) Visad 18352 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Lasse Hsand » 29 dec 2010, 13:20

Thomas Almèn skrev:Antar du menar viadukten vid Gryttjom, Lasse. Fri höjd där numer, men jag minns att man kunde "runda" den om man för hög. Minns inte just nu hur, men det var ingen lång krok.

Alldeles riktigt Gryttjom du har mer koll på namnen. Den kroken finns fortfarande kvar. Det är kanske därför den biten har så rejäla korsningar i varje ände och är så pass bred jämfört med dom andra vägarna i området. Tänk man lär sig något nytt varje dag. Var ska det här sluta :D :D . Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2220
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 29 dec 2010, 22:56

nt.jpg
nt.jpg (48.08 KiB) Visad 18301 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2010, 00:34

Ack, precis som igår, förlåt det var ju 50 år sedan, så såg dom ut :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7495
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bil & släp på export

Inläggav chmse12 » 14 jan 2011, 22:24

det va bättre förr
chmse12
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 jul 2010, 21:57

Re: Bil & släp på export

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2011, 22:58

I Sverige lastade man den platta sidan på virkespaketen framåt medan ni Danskar lastade paketen tvärtom. Skulle vara intressant att få veta varför.

Lars-Gunnar :wink: :D
Lars-Gunnar
 

Re: Bil & släp på export

Inläggav Thomas Almen » 27 jan 2011, 23:49

Nja, LarsGunnar, det lastades på olika vis även i Sverige. Beror lite på hur bilen är byggd, för att få rätt fördelning av vikten.
Thomas Almen
 

Re: Bil & släp på export

Inläggav Lars-Gunnar » 28 jan 2011, 00:24

Aha, det tänkte jag inte på. Tack Tomas. Det låter rimligt att boggien får ta den tyngsta massan och framaxeln den mindre för att undvika överskridande. När min far körde virke tog han åtta paket på bilen med mycket luft på sidorna av timmerbankarna. Kunde väl hända att han tog ett femte mindre paket på mitten. Han skulle bara köra till Holmsund ca 7,5 mil medan danskarna som hämtade virke i Norrland hade 80 + 60 mil =140 mil om de körde från Västerbotten via Stockholm. Så det kunde ju hända mycket på den sträckan. Poliskontroll var ju större chans att träffa på.

Danskarna såg ut att ta vara på allt utrymme på bredden. Förekom det handlastning för att fylla ut eller var paketen så breda att det räckte precis? Vet inte om paketbredden ökat sedan 60-talet? Som jag minns det från Hällnäs såg så var paketen 1,20 ca. vilket gör 2,40. Om då bilen var 2,55 så blev det nog precis då danskarna hade höga skeppor med lösa stöttor innanför som väl satt fast i något "hål" i bilens flak. I alla fall var det ju inte riktiga timmerbankar.

Jag undrar hur mycket ett paket väger? 3,000 kg? Isåfall skulle 4 paket göra 12 ton men som jag minns så var inte bilens fjädring maximalt utnyttjat så paketet kanske vägde 2,500 kg vilket ju gör 10 ton. Att döma av de jättelass som danskarna idag tar måste det röra sig om 2,500. Då väger 6 paket 14 ton vilket väl är inom överlastfränsen för dagens bilar. Klart är att ju grövre sågat virket var (2 x 5 tum) så blev det nog inte till att lasta 6 paket utan man fick stanna på 4 och alltså 12 ton.

Är lastförmågan 15 ton idag eller lite mer? 1964 var det på den bil som sågen ägde lite över 12 ton. Då var flak utan tipp men med bankar inberäknad.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 28 jan 2011, 16:39

IMG_0010.jpg
IMG_0010.jpg (107.12 KiB) Visad 18163 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 31 jan 2011, 15:48

Et gammal foto av en dansk F88 på hamnen i Göteborg
72Volvo1_0.jpg
72Volvo1_0.jpg (43.05 KiB) Visad 18115 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 31 jan 2011, 15:49

ASG terminalen i Göteborg ca. 1970
71VolvoF881_0.jpg
71VolvoF881_0.jpg (33.45 KiB) Visad 18115 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron