Aha, det tänkte jag inte på. Tack Tomas. Det låter rimligt att boggien får ta den tyngsta massan och framaxeln den mindre för att undvika överskridande. När min far körde virke tog han åtta paket på bilen med mycket luft på sidorna av timmerbankarna. Kunde väl hända att han tog ett femte mindre paket på mitten. Han skulle bara köra till Holmsund ca 7,5 mil medan danskarna som hämtade virke i Norrland hade 80 + 60 mil =140 mil om de körde från Västerbotten via Stockholm. Så det kunde ju hända mycket på den sträckan. Poliskontroll var ju större chans att träffa på.
Danskarna såg ut att ta vara på allt utrymme på bredden. Förekom det handlastning för att fylla ut eller var paketen så breda att det räckte precis? Vet inte om paketbredden ökat sedan 60-talet? Som jag minns det från Hällnäs såg så var paketen 1,20 ca. vilket gör 2,40. Om då bilen var 2,55 så blev det nog precis då danskarna hade höga skeppor med lösa stöttor innanför som väl satt fast i något "hål" i bilens flak. I alla fall var det ju inte riktiga timmerbankar.
Jag undrar hur mycket ett paket väger? 3,000 kg? Isåfall skulle 4 paket göra 12 ton men som jag minns så var inte bilens fjädring maximalt utnyttjat så paketet kanske vägde 2,500 kg vilket ju gör 10 ton. Att döma av de jättelass som danskarna idag tar måste det röra sig om 2,500. Då väger 6 paket 14 ton vilket väl är inom överlastfränsen för dagens bilar. Klart är att ju grövre sågat virket var (2 x 5 tum) så blev det nog inte till att lasta 6 paket utan man fick stanna på 4 och alltså 12 ton.
Är lastförmågan 15 ton idag eller lite mer? 1964 var det på den bil som sågen ägde lite över 12 ton. Då var flak utan tipp men med bankar inberäknad.
Lars-Gunnar