Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Inläggav Bysmeden » 23 dec 2010, 20:23

Här i våra trakter fanns ett vajerspel som hette Rekord, och sades vara en svensk konstruktion som licenstillverkades i Tammerforsregionen. Detta var allmänt använt i vajerspelens slutskede, i begynnelsen byggdes spelen vanligen av duktiga smeder/mekaniker. Det tidigaste hjälpmedlet var 2 slanor från marken och upp, ett torn på motsatta sidan av flaket med ett rep fäst i tornet. Vid lastning slängdes repet ner till hjälplastaren som la repet underifrån runt stocken samt returnerade repändan till mannen på flaket. När han började dra kom stocken i rullning uppför slanorna, och hjälplastaren styrde litet så att stocken kom upp jämnt. Detta moderniserades med en handvevad rulle för linan, som då satt fäst i rullen, Den lösa ändan lades då övre vägen runt stocken och fästes i en krok i tornet, samma princip men en hel del mera kraft beroende på vevens slaglängd, Det är väl detta som kallas utveckling.

Bysmeden
Bysmeden

Inläggav tommy olsen » 23 dec 2010, 22:51

Hvorfor er en del av bildene rødkrysset? vil gjerne sett dem også
tommy olsen

Inläggav Per Thomson » 24 dec 2010, 11:49

Om en bild inte visas kan det bero på att den server (annan server än för detta forum) där bilden är lagras ej är nåbar för tillfället. I värsta fall kan det vara så att den servern har upphört för all framtid. Bilder som lagras på forumets egen server finns alltid. Testa tråden vid ett senare tillfälle så finns bilden förhoppningsvis.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 06 jan 2011, 02:43

Stellan skrev:...och finns det någon bevarad i Sverige?

/Stellan

Har för mig att Jens i Burträsk, Västerbotten har en men jag kan ha fel. Han har inte skrivit i forumet på länge men han är inte obekant med Forslunds timmerlastare och det är inte jag heller.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav BURTRÄSKARN » 25 feb 2011, 23:51

Lars-Gunnar skrev:
Stellan skrev:...och finns det någon bevarad i Sverige?

/Stellan

Har för mig att Jens i Burträsk, Västerbotten har en men jag kan ha fel. Han har inte skrivit i forumet på länge men han är inte obekant med Forslunds timmerlastare och det är inte jag heller.

Ja visst har jag en Bröderna Forslunds sidlastare,du har ju själv sett den Lars-Gunnar,och visst kan både du och jag Skellefteås industrihistoria,med både baklastare och tippar och alimaks kranar konstigt vore det väl annars.Grundaren av ALIMAK,Alvar Lindmarks hemmställe FORSLUNDA,ligger för övrigt ungefär två kilometer från mitt hemställe TVÄRTJÄRN ,Alvar är en legend i indusribranshen i SVERIGE.Tyvärr har jag inte varit in så ofta och sett på forumet på ett tag, men det skall bli bättre,tiden har mest gått åt till att renovera en David Brown Implematic 950 61:a
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Lars-Gunnar » 10 feb 2014, 21:22

Öppnar tråden igen.

Forslundsaggregatet i närbild.jpg
Forslundsaggregatet i närbild.jpg (90.79 KiB) Visad 10325 gånger

Rundnosvolvo med timmetlass och släde.jpg
Rundnosvolvo med timmetlass och släde.jpg (82.73 KiB) Visad 10325 gånger

Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 13 feb 2014, 15:51

Det är nog inte många med här på forumet som sett en släde efter lastbil skulle jag tro. Jag vet att pappa hade en sådan och Ove har till och med minnen från en sådan ved-resa då han fick följa med. Ove har berättat för mig att han inte fick följa med till lastningsplatsen utan blev avsläppt någon mil innan lastplatsen vid en bro över Dalälven. Pappa och lastkarl fortsatte utan Ove som lämnades kvar med med en snöskyffel. Bron var av gammal stålverkskonstruktion med körbana av träbeläggning. Med lastad släde skulle det naturligtvis gå trögt att komma över bron så Ove kommenderades av pappa att se till att skotta ut så mycket snö han kunde över brons träbeläggning för att inte släden skulle fastna på bron. Medan Ove höll på med detta kom en privatbilist som skällde ut honom för det privatbilisten trodde var ett busstreck.

Nåväl, pappa kom och överfarten gick galant men Ove som stod och väntade efter brons andra ände fick springa ikapp bilen för att komma med hem. Att stanna var inte att tänka på.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 13 feb 2014, 15:55

Det är nog inte många med här på forumet som sett en släde efter lastbil skulle jag tro. Jag vet att pappa hade en sådan och Ove har till och med minnen från en sådan ved-resa då han fick följa med. Ove har berättat för mig att han inte fick följa med till lastningsplatsen utan blev avsläppt någon mil innan lastplatsen vid en bro över Dalälven. Pappa och lastkarl fortsatte utan Ove som lämnades kvar med med en snöskyffel. Bron var av gammal stålverkskonstruktion med körbana av träbeläggning. Med lastad släde skulle det naturligtvis gå trögt att komma över bron så Ove kommenderades av pappa att se till att skotta ut så mycket snö han kunde över brons träbeläggning för att inte släden skulle fastna på bron. Medan Ove höll på med detta kom en privatbilist som skällde ut honom för det privatbilisten trodde var ett busstreck.

Nåväl, pappa kom och överfarten gick galant men Ove som stod och väntade efter brons andra ände fick springa ikapp bilen för att komma med hem. Att stanna var inte att tänka på.

Detta blev en förkortad version av den berättelse som tidigare gavs här http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=315&p=1883&hilit=sl%C3%A4de#p1883
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack