Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Lars-Gunnar » 13 dec 2010, 00:18

Varför var det så många olyckor i Mellanöstern?
Var det idioterna till chaufförer som tvingade andra bilar av vägen? Man har ju läst om dödsföraktande körning av andra nationaliteter.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Skandinaven » 13 dec 2010, 01:18

Mestendels ja !
Ekstrema dårliga väger, upp å ner av många bergpas, brosten, ingan avmärkning, snön kombinerad med inte så bra snöbekämpelse, snöplog / ingen saltning,- dårliga tyrkiska och andra chaufförar, från olika östlande etc. etc.

Kanske Reid & Stellan vil bidrar med kommentar desang. ?

Selvfølgelig er det ju mycket bra med erfarenhet, å det är en kendsgerning, inte så många chaufförar er like bra och duktiga som dem nordiska chaufförerna.
Jag själv observerade det själv samma, da jag åkte på eksport, sydvestöver. Jag minns en kul trafikinformation i dom tyska radioarna. Om det var mycket snö med olyckor, da transmiteres bla. til alla dom tyska chaufförerna; " fahren mit vorsicht und bitte nicht dem skandinavische LKW fahrer folgen ", . . .
Jag tyckar altid det var en väldig funny information, - for dom tyska chaufförerna, kunne inte fatta at kjöre i snön.

Hälsn. Skandinaven.
Skandinaven

Inläggav Skandinaven » 13 dec 2010, 01:41

olycka på Tahir.jpg
olycka på Tahir.jpg (55.93 KiB) Visad 17672 gånger
Skandinaven

Inläggav Reid Hulting » 13 dec 2010, 23:38

Jag skall väl börja med att jag själv bara varit som längst bort vid Turkiska gränsen med reservdelar till nån bil. Har alltså ingen egen erfarenhet av att köra i bergstrakterna i Turkiet,Iran och Irak. Jag fick hålla mig hemma för att serva de emellanåt 8 - 9 bilar jag under 7 - 8 år hade i trafik på mellanöstern. Mina utlandsresor inskränkte sig till att transportera ner reservdelar, mest inom öst- och sydeuropa, och nån gång för att leta rätt på nån försvunnen chaufför. Jag har däremot hört ett tjugotal chaufförers berättelser om sina olika upplevelser under sina resor till Turkiet, Iran, Irak, Kuwait, Saudi-Arabien,Grekland, Italien, Österrike, Libyen och stora delar av gamla östeuropa. Ingen av mina bilar råkade under dom åren ut för någon olycka, utom den bilen som blev kvar när kriget mellan Irak och Iran bröt ut. Och vem som till stor del låg bakom det, får man väl diskutera i nåt annat forum.
Men att generalisera om att "andra" länders chaufförer är sämre, är nog att ge sig ut på djupt vatten. Däremot fick jag flera gånger höra att speciellt två västeuropeiska länders chaufförer var illa sedda som kollegor.
Att olycksrisken ökar med dåliga vägar, dåligt vägunderhål, halka och dåligt fordons-materiel det vet vi, och om man då dessutom låter havererade fordon ligga kvar längs vägarna så ser det ju ut som om det händer väldigt mycket elände. Tänk om vi lät havererade fordon ligga kvar utan bärgning längs E4:an, då skulle den snart se avsevärt mer olycksdrabbad ut än vad den i verkligheten är. Jag har fått en chaufför trafikdödad i mitten på 70-talet. Han hade stannat p.g.a. av halka norr om Sundsvall och blev påkörd utanför bilen av en norsk fiskbilschaufför som inte kunde handskas med halkan.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Skandinaven » 14 dec 2010, 01:34

Tacker for din svar på detta fråga, Reid. Jovist der var månge olika eksempler, men et av många var säkert som du beskriver, dårlig vedligeholdt materiel av bilar från östlande å en väsentlig sag mera,- väldig många lastvagnar, kjörde for snappt ner av backen, bromsarna kjördes värme å dom kunna inte bromsa ekipagen til stop, eller låg hastighet å då gick det fort som fanden med 150 km/t til en olycka.
Eks. ved Dresden i det gamla DDR, då var backa upp imot Zinnwald, med ingan asfalt, men bara gamle brosten, som gav många problemar for dom lastvagnar som skulle upp av backen i snö.
I många östlandene, användade dom jo inte salt på väger med snö, det kostade for mycket, så dom använde istellet det svarte slagge aske från kraftvärkarna på vägen. Jag minns når bilarna kom hem från östen på vintern, med färjan i Gedser, då var alla ekipager totalt svarte, all over, . . .

På bilden her nedan, ser ni dom finska kompisar tilsammans med danska, hvor dom åkte med byggmaterialer på två trailere i Saudi.
/Skandinaven
finska kompisar.jpg
finska kompisar.jpg (60.16 KiB) Visad 17628 gånger
Skandinaven

Inläggav Reid Hulting » 14 dec 2010, 22:51

Zinnwald har jag hört berättas om flera gånger som exempel på chaufför som gjort bort sig i lång utförslöpa. Det är väl speciellt den olyckan som hände i den långa backen ner mot Teplice, på Tjeckoslovakien-sidan av gränsen som en lastbil gick av vägen i mycket hög fart och ekipaget röjde en bred gata i skogen, där träden var knäckta nån meter upp i luften. Jag passerade där strax efter den olyckan och såg resultatet i skogen med nån meter höga stubbar på en lång sträcka.
Men om detta berodde på en dålig östtysk chaufför, eller om det berodde på att han tappade koncentrationen på körningen för ett ögonblick får vi aldrig veta. Men det man kan anta är att han var både frustrerad och förbannad p.g.a. den östtyska gränspolisen, vilket inte är så svårt att förstå om man nån gång har haft med dom att göra.
Han hade nämligen försökt att ta med sig hela eller delar (kommer inte ihåg vilket) av sin familj på denna resa, men det satte gränspolisen stopp för. Så den eller de personer som inte fick åka vidare stod alltså kvar på den östtyska sidan av gränsen när han gav sig av nedför backen.
F.ö. Skandinaven så är det roligt med alla din bilder från mellanöstern-transporterna. Har själv kännt igen två av mina chaufförer (ev. en tredje). Men jag vet inte om du kanske röjer nån extra-knäckande chaufför :twisted: , med dina bilder på dubbeltrailer-körningen i Saudi. Jag vet ju att en och annan chaufför förstärkte sin egen kassa genom att dra nåt lass. "När man ändå var där".
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Skandinaven » 15 dec 2010, 13:13

Reid,- kanske du har ret, jeg vet det inte, men om jag röjer någon, då är alla bilderna 33 + många år gamla.
Dom två på bilden med " cash in hands " - är åkarna själv.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven

Inläggav Skandinaven » 15 dec 2010, 13:19

En väldig bil på östkjörningen, ,. . .
Martins nye træk IFA fra DDR.jpg
Martins nye træk IFA fra DDR.jpg (124.33 KiB) Visad 17575 gånger
Skandinaven

Inläggav Skandinaven » 15 dec 2010, 13:21

Jävla Tahir, eller Bolu passet.
Tahir på vintern.jpg
Tahir på vintern.jpg (235.13 KiB) Visad 17575 gånger
Skandinaven

Inläggav Skandinaven » 15 dec 2010, 13:22

østeuropa.jpg
østeuropa.jpg (58.09 KiB) Visad 17575 gånger
Skandinaven

Inläggav Skandinaven » 15 dec 2010, 13:24

Kjörning av byggmaterialer med två trailere i Saudi Arabia.
två trailers in Saudi Arabia.jpg
två trailers in Saudi Arabia.jpg (52.7 KiB) Visad 17575 gånger
Skandinaven

Inläggav Skandinaven » 15 dec 2010, 13:27

Med KYSOR på taket å special sandfilter
SARAMAT.jpg
SARAMAT.jpg (66.26 KiB) Visad 17575 gånger
Skandinaven

Inläggav Reid Hulting » 15 dec 2010, 13:29

Ja, ja, jag skojade bara :lol: , och dessutom är det preskriberat flera gånger om. Så fler bilder från den tiden är mycket välkomna, och uppskattas säkert av väldigt många här på forumet :D .
Mvh Reid.
Reid Hulting

Inläggav Reid Hulting » 15 dec 2010, 13:37

Östeuropa-bilden känns ända in på skinnet, gråheten, den fuktiga kylan och det allerstädes närvarande kolosande diset.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Skandinaven » 15 dec 2010, 13:53

mat på tanken.jpg
mat på tanken.jpg (61.17 KiB) Visad 17572 gånger
Skandinaven

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria