Långtradare från Sovjet-Unionen

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Kjell T » 04 nov 2010, 10:54

De första långtradarna från Sovjet-Unionen som man såg här i Österbotten var av märket Skoda med ljusblå hytt. Senare blev det Volvo.
Var egna Sovjetiska lastbilarna inte tillräckligt pålitliga när man valde Skoda för utrikestransporterna?
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Skandinaven » 04 nov 2010, 12:38

Kjell T,- jag kender en del til det gamla sovjetunion och ja, ljusblå er vel de flesta, ochså idag, bara med nogle nummer och tal, på siden af hytten och back på flakket ochså.
Reglerne er sådan i sovjet / Rusland, at " åkerierna " om man kan kalde dom detta, måste inte skrive namn och andet, bara et registreringsnr. - som ochså viser fra hvilket län ( oblast ) i Rusland, dette ekipage hidrörer.
Jeg mener och tror, at den russisk lastvagnsproducent " KAMAZ " er den största i verden, men russerna åker jo inte på export med deres egne KAMAZ bilar och det er fordi dom inte er pålidelige nok, sagt på et andet sett, så er dom inte gjort av samma kvalitet, som stål fra Kiruna, . . .

Volvo och Scania, har jo byggd nya fabrik i Rusland, fordi Rusland er et väldigt marked och når man kjörer i Rusland, så observerer man ufatteligt manga Volvo & Scania lastvagner, samt et utal av de amerikanske T-modeller med en väldig " sleeper " på hytten och 2 stora avgasrör backom hytten, i rigtig amerikaner style,- jovist, det er nya tider i Rusland.

For 3 år sidan, holdt jag i en ljuskryds, 6000 km från Danmark, i Sibirien och up på sidan rullade en stor Peterbilt, med blanke fälgar, stor sleeper och 2 avgasrör back om hytten, med en dertil hörende 4 akslad tiptrailer, lastad med varm asfalt, men totalt uten någon form for presenning,- men i och for sig, så kunne jag inte lade väre med at spekulera på, at her ser vi i dag, en russisk chauffører i sådan et väldigt imponerande amerikansk ekipage, en total diametral modsätning til hvad de var vant til under kolde krig ved " the republic of the sovjet union " - hvilke tanker går der fortfarande gjennom huvadet på sådan en russisk chauffør, når han sidder back om rattet och tittar ut över den lange näse, . . . . . ?

Om man åker i store dele av Rusland i dag, så vil man blive overrasket over at observera, hur manga Volvo - Scania & amerikanska lastvagnar der findes, tilmed spritnya.
Om de måste väre 100% sikre på, at mjölk & fersk kjöt + frysvarer kommer säkkert frem på de lange distancer, så ved russarna av erfaring, at dom inte kan sätte lid til en KAMAZ och de lange sträkninger skal chauffören have et bra hytt at leve i,- nuvel er der lange distancer i Sverige ochså, om man åker från Simrishamn til Norrland, men det er altså intet at beregna sammenlignet med Kaliningrad til Vladivostok, så pråter vi om fast 9000 km, . . ..

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Per Thomson » 04 nov 2010, 15:45

Tack för de intressanta och tänkvärda reflektionerna :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Skandinaven » 04 nov 2010, 16:20

Jag glemte at berette om, at de russiske åkeriföretag som inte må skriva eget namn på bilen, men bare et regnr. - dom må heller inte male bilen i egne färger och evt. diverse stafferinger, en stjerne her och en stjerne her,- derfor ser man så manga kjöre rundt i den grundfärge, som bilen blev leverat i från fabrikken, henh. KAMAZ & GAZ. Det er forbudt at male bilen i egne färger !!!
Her i de vestlige lande, er bilen jo efterhånden mere en utställningsgenstand och inte et arbejdsredskab, hvilket ochså i den grad er med til, at jeg borger mere for det enkle og stilrene, så det inte kommer til at se ut som et juleträ, . . .

/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Stellan » 04 nov 2010, 16:31

Sovtransauto har väl alltid haft vita bilar, i alla fall de som körde på västeuropa? Man ser deras bilar än idag, även om de är privatägda. Ett starkt varumärke ändrar man inte på hur som helst, även om de flesta andra östeuropeiska före detta statsåkerierna upphört att existera.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav gunnilse » 04 nov 2010, 16:46

http://www.google.com/images?hl=sv&rls= ... CCEQsAQwAA

Klick på länken sen på de bilder man vill se av Sovtrans..
gunnilse
 

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Per Thomson » 04 nov 2010, 16:56

I början på 70-talet(?) var det en Helsingborgsåkare (Ghorton?) som fick en transport till Ryssland (Moskva?). Vid den tiden hade man infört ett nytt trafikledningssystem i Ryssland vilket hade som främsta mål att minimera tomkörningar. Ghortonbilen kvarhölls ett antal dagar efter lossning därför att den måste invänta en lämplig returlast. Systemet gjorde ingen skillnad på inhemska och utländska bilar. Ursprungliga planen var att snarast återgå tom till Finland där man kunde räkna med lämplig betalande returlast.

Till slut efter lång väntan erhöll man en last som någorlunda passade återfärden mot finska gränsen men som skulle lossas på rysk sida. Någon ersättning för denna transport erhölls aldrig :roll:

En annan variant av cabotage skulle man kunna säga :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Stellan » 04 nov 2010, 16:58

Sovtransauto samarbetade med två svenska transportföretag också ett tag: ASG och Linjegods. Hur länge pågick detta samarbetet tro?
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Reid Hulting » 04 nov 2010, 17:28

Det samarbetet hade väl sin upprinnelse i Johnson-koncernens goda förbindelser österut sen långt tillbaka. Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Stellan » 04 nov 2010, 18:47

Enligt boken "ASG 50 år" så startade trafiken på Ryssland 1969 med samarbetet ASG, Linjebuss och Sovtransauto. Men rederi Nordstjernan som startade Linjebuss i början i början av fyrtiotalet antyder att Johnsonföretagen var tidigt med godstrafik på Ryssland. Detsamma gäller för ASG som ursprungligen stammar ur Rederi Svea.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Per Thomson » 04 nov 2010, 22:31

Jag betvivlar att det handlade om seriös bilburen linjetrafik då.

Visserligen fanns det i början på 70 talet sovjetiska F88:or som passerade Sverige och gjorde resor ner i Västtyskland. Man kunde i dagstidniningar läsa om Sovjetiska långtradare som stod stilla på vägrenen utmed autobahn och "bei-fahrer" hade ertappats med att mäta och dokumentera intressanta broar. Alltså spionage.

Lasten för dessa ekipage bestod (enligt tidningsuppgift) av pappersmakulatur.

Beträffande Linjebuss, som ingick i holdingbolaget Nordstjärnan, så kanske de fick utföra en och annan leverans av Avestas eller KaMeWas produkter till Sovjet (Avesta och KaMeWa var Johnsonföretag). Johnsson var ju porten till Sveriges affärer med Sovjet på den tiden. Som betalning erhölls sovjetisk olja vilken raffinerades i Nynäshamn (Nynäs ägt av Johnsson).

Vid ett nattligt tillfälle skulle jag lossa en maskindel i Kristinehamn och blev noga undersökt vid porten till KaMeWa. Anledningen var att man misstänkte att spioner försökte utnyttja min in-passage för att komma in på fabriksområdet så man litade tydligen inte helt på sina affärs-partners.

Jag körde mestadelen av mina uppdrag för Tycho Roberg, också ett Johnssonföretag inom Nordstjärnan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Skandinaven » 04 nov 2010, 23:21

Alla dom lastvagnar från sovjet, som jeg mindes dom, havde som alla ljusgul, eller orange hytt,- F89 - F12 och Mercedes 2432, alla i 6x4 model. ligesom de amerikanska.
På 80 tallet kjörde mange danske 1 mands åkerier til Rusland, Moskva, med FETA ost, som var en stor exportartikel. Der fandtes ingen motorväger i Rusland, men periferien / omfartsvejen rundt om Moskva, var 130 km lang. Jag kender et par kompissar fra min tid som åkeriejer, fra denne tiden omkring 1985 - 87 och dom kjörte via Polen, til Rusland. De havde alla väldiga brändsletanke under frystraileren, så de kunne tanke up hele ekipagen, til denne tiden for 19 øre pr. liter, . . .
Alla dom som kjörte under sovjettiden, måste inte åke ind til Moskva, men de skulle alla omlossa lasten av FETA ost på den anden sidan af den polska gräns, i sovjet. Efter 1991 kollapsede sovjet och det nya Rusland var født och da kunne de kjöre helt ind til Moskva.
For 3 år siden, var jag i Sibirien, ca. 6000 km från Danmark, hvor jag knipsede et par foton, bla. denne Peterbilt dragar, på väg til job. Observera den grönne ambulans til högre i foton.
Peterbilt dragar i Sibirien august 2008.jpg
Peterbilt dragar i Sibirien august 2008.jpg (170.33 KiB) Visad 24264 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Skandinaven » 04 nov 2010, 23:24

Her er 2 foton av KAMAZ asfaltbilar, hvor ni kan observere liten av asfalten på den ene av bilarna,- total utan presenning !!! Observera den russiske pojken i högra siden av denne Kamaz.
russisk Kamaz med asfalt august 2008.jpg
russisk Kamaz med asfalt august 2008.jpg (165.08 KiB) Visad 24261 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Skandinaven » 04 nov 2010, 23:28

Alla lastvagner er 6x4 och altid med Trilex fälgar. Snyggt foto och ja, der er jo inte tänkt så mycket på selve upbyggningan av bilen, der finns inte så manga gule sidemarkeringslampor, Michelingubbar och andat tivoli, ingen motivlakering etc. etc. Vi er i Rusland, . . .
Kamaz asfaltbil.jpg
Kamaz asfaltbil.jpg (175.38 KiB) Visad 24261 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav herrstina- » 04 nov 2010, 23:40

På 70-talet var det vanligt med ryska blåa SKODA lastbilar i Sverige, det var dessutom tvåaxliga dragbilar med trailer. Dom var ofta på fryshuset i Helsingborg, om dom lossade eller lastade vet jag inte.
Förmodligen ersattes de så småningom av F88.or av den enkla anledningen att SKODAservicen i Sverige aldrig varit särskilt omfattande.

Under vissa perioder hade nog ryssarna problem med de tillstånd som krävdes för att lossa och lasta i Sverige, sent 70 och tidigt 80-tal var det ganska vanligt att vi skötte den servicen åt dom. Deras trailers var inta alltid i bästa skick och aldrig lättarbetade, dom hade pippi på Trilexhjul som alltid var ovala och skeva.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst