Volvo F10

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F10

Inläggav Volvo F10 » 17 okt 2010, 10:30

Hej.
Jag är väldigt sugen på en Volvo F10 som finns på den skola jag går på. Lastbilen har inte gått särskilt långt och är i rätt bra skick men det är lite problem med bromssystemet då bakkretsen ständigt fryser ihop när det blir kallt. Jag vet inte om lastbilen är till salu men eftersom det är skolans äldsta lastbil lär det inte dröja länge innan den hamnar i Bolivia! :( Då är min fråga, är det överhuvudtaget möjligt att köpa en lastbil från en gymnasieskola och är det i så fall något man bör satsa på? Vilket bud bör man lägga på lastbilen? Jag har tillgång till 60000. Om jag har tur kanske upp mot 80000. Det skulle kännas roligt att bevara en sån här lastbil till eftervärlden istället för att den ska åka till Bolívia. Jag skulle hemskt gärna köpa lastbilen men vet som sagt inte hur stor chansen är. Sen käns det ju lite fånigt gentemot kompisarna om man köper en lastbil från skolan som dessutom är hatad av alla. Lärare som elever. Jag är väl den enda som tycker om den! :P Jag hoppas på bra och vägledande svar.
PS Lastbilen är avställd sen 2004 och är av årsmodell 85. Kanske för ny för det här forumet men snart en veteran.....
Volvo F10

Re: Volvo F10

Inläggav Thomas Almen » 17 okt 2010, 10:37

Ta ett snack med den som ansvarar för bilarna på skolan. Vill du bidra med lite pengar till verksamheten, samtidigt som dom blir av med ett hatobjekt, så är det väl en "win-win situation". Tror säkert bakkretsen går att få fason på med hjälp av expertis, nån reläventil eller nåt som spökar. Du har ju dessutom några år på dig tills den blir veteran, så slå till!.
Thomas Almen

Inläggav Volvo F10 » 17 okt 2010, 11:10

Tack för ett snabbt svar. Jag får väl prata men nån då. Vet inte vem som är ansvarig men enklast är nog att kontakta rektorn för fordonsprogrammet.Bilen är förövrigt utrustad med grusflak, trevägstipp och kran! Problemet med frysningarna i bakkretsen kan också bero på att det är något fel i bubbelburken! men vilket pris är rimligt för en F10a från 85 med halvkass bakkrets?
Volvo F10

Inläggav Thomas Almen » 17 okt 2010, 11:32

Oj, svårt att svara på. Säkert nån entrepenör som kan buda över för att komma över en billig bil, men tror du ska kunna få den inte allt för dyrt. Beror ju lite på hur den är i övrigt. Luftfilter o.s.v på kompressorn, är det kollat?. Det sitter inte lufttork på en såpass ny bil?.
Thomas Almen

Inläggav Volvo F10 » 17 okt 2010, 11:46

Nja kompressorn är väl inte den bästa. Man får sitta och gasa en del för att ladda upp trycket. Luftfiltret kan ju vara dåligt. På den där bilen sitter det bubbelburk.
På blocket brukar liknande bilar som dessutom inte är avställda ligga ute för ca 60000 så den bör gå att få billigare. Dessutom är det en bil om uteslllutande har gåttt på en körgård under dom senaste åren så kopplingen kan ju vara ganska sliten. Men när jag körde den förra hösten var det den lastbil som jag tyckte gick bästa att köra. Jag ska försöka kontakta rektorn inom kort så får vi se vart det slutar!
Volvo F10

Inläggav Kjell T » 17 okt 2010, 12:26

Du eller någon annan bör prata med rektorn för att få reda på hur man gör vid försäljning av fordon som av åldersskäl inte är så lämpliga för undervisningen. Det är möjligt att du borde få hjälp från någon annan person med köpet. Kanske personalen på skolan får upp ögonen för bilen på ett annat sätt när du frågar?
Kjell T

Inläggav Volvo F10 » 17 okt 2010, 13:07

Jo jag kan ju prata med min lärare också. Jag har ingen aning om hur man gör när man köper en lastbil men det borde ju inte vara så svårt. Sen en fråga, jag är bara 18 år. Kan man som 18 åring äga en lastbil? Och hur dyrt är det ett äga en lastbil som är avställd sen 2004-10-14?
Volvo F10

Inläggav Volvo F10 » 17 okt 2010, 13:55

Sen nu när man tänker efter så känns det inte så realistiskt att köpa en lastbil. Det känns som mission impossible, när det gäller köp, ägande mm. Men vad tycker ni här på forumet. Ska jag låta drömmen förbli en dröm eller ska jag gå vidare?
Volvo F10

Inläggav Volvo F10 » 17 okt 2010, 15:34

Hur fruktansvärt dyrt är det att äga en avställd lastibil som inte ska användas i yrkesmässig trafik som 18åring?
Volvo F10

Inläggav Anders Ason » 17 okt 2010, 18:00

Skolan borde kunna ge dig ett kompispris för en "hög med lastbilsdelar" på rot, d v s du får själv ta bort grejorna. Förm. finns det en mängd runtomkring också som ex.vis kompl. sats vst handböcker o s v, inkludera allt som hör till bilen (extra delar o reservhjul o s v)

Bjud högst 30-40 för alltihop ( de kanske blir glada om någon vill han den - pejla lite ) och kolla upp om det måste till moms eller inte. Är skolan privat borde gå att lösa på lite olika sätt, är skolan statlig (motsv.) så faller en försäljning under anbud till högsta pris förmodligen och då blir paketet "lastbilsdelar" i stället för lastbil förm. gynnsammare för dig.

Åldersgränsen för veteranbilar dyker upp då och då och att vänta fem år kan innebära en risk för att reglerna kan ha ändrats. Vad är då reservplan B? Bromsarna borde gå att fixa och likaså att regga om den som A-traktor men då måste du betala vägskatt, kolla vad det skulle kosta, 4 - 5 tusen /år? När bilen fyller 30 år och om reglerna då finns kvar reggar du om den till lastbil och betalar då under en hundring per år. Om det plötsligt blir ändring av reglerna, ex vis 40 år har du en ny situation att ställning till. Ingen kan i dag säg något om den här framtiden men skulle den uppstå finns det nog en marknad för bilen även som skattad lastbil.

Tänkte bara lite högt ...
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Volvo F10 » 17 okt 2010, 18:46

Okej, tack. Jag har skickat ett mejl till skolans rektor och får väl vänta till imorn för att se om jag får något svar. Jag la ett bud på 30 till 50 tusen på den och hoppas att dom nappar. Men är det problem att äga en lastbil som 18åring? I så fall har jag nog möjlighet att låta någon äldre person stå på lastbilen eller som Anders säger, regga den som A-traktor. Undrar hur man bygger om den för att få den att bara gå 30km/h? Man borde ju kunna ta bort knappen för range så den bara ligger på låg och eventuellt ställa varvstoppen på lägre varv. Men är det inte problem att återregistrera den som lastbil igen senare? Ja vi får väl se vad som händer. Hoppas bara att jag kan få köpa den sen får vi väl se!
Volvo F10

Inläggav Bo Norvinge » 17 okt 2010, 19:04

Att köpa lastbil som 18-åring möter inga hinder. Det finns barn under 10 år som står som ägare till personbilar har jag hört.
En avställd lastbil kostar bara 65 kronor om året.
Jag skulle råda till att skippa tanken på traktorregistrera. Idag är skatten på en trafiktraktor hög och en del krångel är det med att registrera först till traktor och sedan tillbaka till lastbil.
Fixa iordning bilen så den är klar när du sedan får ditt körkort.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Volvo F10 » 17 okt 2010, 19:10

Nej jag kommer nog inte att strula med att bygga om den till A traktor. Det bör ju dessutom inte vara så dyrt att ha den i drift om man inte använder den yrkesmässigt utan bara har den privat. Nån som vet?
Volvo F10

Inläggav Reid Hulting » 17 okt 2010, 19:21

Hej, att ha den registrerad innan 20041231 kostar i skatt och vägavgift ca. 20-25000:- per år. Till det kommer så försäkringen, och den variera. Men bilen har dyngnsskatt, så då kan man registrera den vid de tillfällen man behöver köra nåt och därefter ställa av den igen. Vägavgiften måste man däremot betala per hel månad, men med lite planering så behöver det ju inte bli så dyrt att ha den inregistrerad då och då. Hälsn. Reid.
Reid Hulting

Inläggav Volvo F10 » 17 okt 2010, 19:37

Tack för alla bra svar av er här på forumet. Jag återkommer när jag fått reda på nått från skolan så får vi ser om det här går i hamn eller om det stupar på något.
MVH Micke
Volvo F10

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack