Registreringsnummer

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Registreringsnummer

Inläggav Åkarns Kalle » 09 okt 2010, 18:38

Hej

Det var väl 1972 som dom nya regnr kom eller var det 1973?
Min fråga var egentligen om man köpte en ny lastbil 1971 fick man då nytt regnr direkt
eller fick man läns regnr från början och byta sedan då det nya kom ?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Re: Registreringsnummer

Inläggav Reid Hulting » 09 okt 2010, 20:19

Hej, jag köpte en ny Scania 1971 med gamla nr.-plåtarna och en ny Scania i maj 1972 med nya plåtarna,i Stockholms län. Men de nya plåtarna infördes olika tidpunkter i olika län. Om jag inte minns fel,var det första länet som bytte till nya skyltar X-län, alltså Gävleborgs län. Hälsn. Reid.
Reid Hulting

Inläggav gunnilse » 09 okt 2010, 20:23

Stämmer 1972 men hur med Län etc vet jag inte jag var inte så gammal då :D
gunnilse

Inläggav Anders Roger Larsson » 09 okt 2010, 20:30

gunnilse skrev:Stämmer 1972 men hur med Län etc vet jag inte jag var inte så gammal då :D

Jag har en sida om detta:

http://www.tow.se/gamlareg/gamlareg.htm
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Åkarns Kalle » 09 okt 2010, 21:23

Tack för info

Roger: Mycket intressant och upplysande sida.

Jag frågar därför att jag har länge hållit på skriva en liten hisorik om ett åkeri

Jag vet att åkeriet sålde sin Scania-Vabis L76 1971-11-30 och köpte en 110 istället
men jag vet inget regnr på den men den hade alltså Y???? från början

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Anders Roger Larsson » 09 okt 2010, 21:50

Åkarns Kalle skrev:Tack för info

Roger: Mycket intressant och upplysande sida.

Jag frågar därför att jag har länge hållit på skriva en liten hisorik om ett åkeri

Jag vet att åkeriet sålde sin Scania-Vabis L76 1971-11-30 och köpte en 110 istället
men jag vet inget regnr på den men den hade alltså Y???? från början

/Kalle

Ja, den bör då ha fått ett Y-reg.nr.

Man kan även läsa på fd VV´s sida: http://www.vv.se/Startsida-foretag/Om-V ... gsskyltar/

Efter sedvanlig riksdagsbehand ling utfärdades ”Kungl. Maj:t kungörelse om övergång till
nytt bilregistersystem” 19.11 1971 (SFS 1971:819) att gälla från den 1.1 1972. Där stadgades
bl a § 6 ”Fordon som registerföres första gången efter utgången av april månad 1972 tilldelas
därvid nytt registreringsnummer”.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Åkarns Kalle » 09 okt 2010, 22:00

Okej tack för info

Åkarns Kalle

Inläggav Lasse Hsand » 10 okt 2010, 08:23

Tjena Jag vet att Landsarkivet iHärnösand hade så att man på en dator kunde knappa in ABC123 nummret och då dök Länsnummret upp. Det sista den hade innan omläggningen. Vid den datorn kunde man kostnads fritt sitta och slå på nummer . Ville man sen ha kopior så stod det ett nummer på varje sida i vilken låda regbeviset låg. Sen fick man sätta sig i ett rum med kamera bevakning och själv leta fram dom bevis man ville ha och sen beställa kopiering. Kopiorna var det enda dom tog betalt för. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Åkarns Kalle » 10 okt 2010, 10:28

Jaha men jag kan inte ABC123nr (än jag hoppas snart få bilder)
jag har aldrig varit på Landsarkivet utan endast haft mejl o telekontakt det har fungerat bra

/Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav Fredrik Klint » 10 okt 2010, 17:42

Jag som främst forskar gamla bärgningsbilar vet att det finns en Scania L110 av 1972 års modell vars 1:a reg-datum är 1972-06-30. Denna hann med att ha gammalt reg-nr; Y1581 > BPN012.

Nio gånger av tio stämmer slutsiffran överens i det gamla och nya numret.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Reid Hulting » 11 okt 2010, 01:16

Hej Fredrik, det är inte så då att den bärgaren registrerades tidigare, men första ibruktagandet var det datum som du skrev? Hälsn. Reid.
Reid Hulting

Inläggav Fredrik Klint » 11 okt 2010, 21:49

Hej Reid!

Nja tveksamt. Tittar man på gamla reg-papper så verkar alltid första reg-datum vara detsamma som datum då första ägare köpte den, eller hur man ska uttrycka det. I detta fall är det datumet 1972-06-30, både som första reg-datum och ägare ett. Och så verkar det vara på andra gamla fordon också, när jag bläddrat igenom gamla handlingar.
Tittar man på besiktningsdatum är det alltid innan (självklart) och i detta fall 1972-05-10. Visserligen ca 50 dagar innan första reg-datum men ändå rätt sent för att ha erhållit gammalt reg-nr.

Men jag hittade som referens en Volvo F83 från -72. Den har ett ifyllt kort (reg-bevis) av gamla modellen, daterat 1972-08-01 (besiktning) och 1972-09-19 (1:a reg-datum). Men den tilldelades nytt reg-nr direkt, inget gammalt således! FPF033 för den intresserade :wink:
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Reid Hulting » 11 okt 2010, 22:52

Hej Fredrik. Det jag menar är att tillverkare, importörer och även återförsäljare registrerar nya fordon, men dom står ju inte som förstaägare. Det blir den som köper fordonet som hamnar på den platsen. Men sådär i en skarv mellan två system kan säkert en del saker inträffa som inte riktigt stämmer med reglementet :? . Men jorden gick ju inte under den gången heller :) . Hälsn. Reid.
Reid Hulting

Inläggav Fredrik Klint » 12 okt 2010, 15:42

Jag gör en avstickare och spinner vidare på reg-nr;

Ovan nämnde jag en Volvo från -72 som erhöll nytt reg-nr direkt, med begynnelsebokstav "F". Jag vet också en Scania LB85 från -72 som reggades i samma veva med "A" som begynnelsebokstav. Ingen av dessa hann få gammalt reg-nr.

Nu till frågan: Jag har länge haft känslan av att bokstaven "G" är den äldsta/första bokstaven vad gäller nyregistrerade fordon som inte hann få gammalt reg-nr och att A-F + en del i G-serien användes enbart för äldre fordon som fördes över, som tidigare haft reg-nr med länsbokstav.
Kommentar på detta? Observera att detta gäller runt 1972-74, senare så har ju massvis med fordon avregistrerats och reg-nr har återanvänts i omgångar samtidigt som nya begynnelsebokstäver har introducerats. :idea:
Fredrik Klint

Inläggav Reid Hulting » 12 okt 2010, 17:30

Hej igen. Det stämmer nog. Utan att ha lagt ned ngn. möda på nummer-forskning så är nog bokstaven H den första som inte varit med och ersatt gamla reg.nr. med länsbokstav. Hälsn. Reid.
Reid Hulting

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack