av Anders Ason » 08 okt 2010, 10:14
Du har en viktig synpunkt här. Gjorde själv en fundering om just detta som fick vägas mot snålheten (dumsnål?) eller att jag faktiskt redan hade brytaren liggandes (skulle hade den till åkklipparen - samma sak där med h-brytare).
Brytare A, den på bilden: kostar 99 kr och ska tåla 100 A kontinuerligt, momentant (hur länge?) 250 A
Brytare B, kostar 299 kr och ska tåla 250 A kontinuerligt, momentant 2 500 A (!) i fem sekunder.
Vilka laster handlar det då om? Brytaren ska dels aldrig bryta pågående last utan frånskilja när allt är avstängt som går att stänga av och dels tåla den värsta belastningen som normalt kan förekomma, d v s snurr på startmotorn. I 24 V system är ju strömmen halverad mot 12 V system och startströmmen lär väl inte uppgå över 250 A (har inte mätt), eller någon som vet?
Om i så fall, är det ju värme som utvecklas över brytaren och är inte under många sekunder.
Men ... har nu tänkt till och min rekommendation blir då, efter ditt inlägg, att använda den dyrare brytaren, ska själv byta.
Man ska inte snåla här och alla veteranlastbilar bör absolut förses med en huvudbrytare. Det kan t o m vara så att man inte får köra in på vissa ställen. Kan inte heller minnas att frågan var uppe för uppställningen av de 35 bilarna på Elmia. Anläggningen hade ett bra brandskydd men vad hade kunnat hända om en veteran börjat brinna på natten (4 nätter)?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.