Intressantast period/dekad?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Intressantast tidsperiod är:

1900 - 10
0
Inga röster
1919 -20
2
5%
1020 -30
0
Inga röster
1930 -40
0
Inga röster
1940 -50
4
9%
1950 -60
10
23%
1960 -70
19
43%
1970 - 80
9
20%

Antal röster : 44

Intressantast period/dekad?

Inläggav Anders Ason » 09 sep 2007, 09:51

:?:

Kanske gissningsvis 60-80% av alla våra monumentala byggnader är så pass gamla att de byggts med häst o vagn. Men sedan lastbilen kom har det getts helt nya möjligheter och fordonen har utvecklats rejält sedan den första bulthjulsvagnen med motor kom.

Ett stort urval av lastbilshistoria finns att se på vid träffarna och nu senast i Södertälje. Vilken tidsepok är intressantast? Vad anser du? :roll:

Vore även intressant att få ta del av dina motiv för svaret.

Hälsn. Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Kjell T » 09 sep 2007, 10:40

Det här var svårt, eftersom det är flera tidsperioder som intresserar känns det lite fel att rösta på ett speciellt decennium. Men det får bli 1950-60, fastän 1930-40 och flera andra decennier är intressanta. Jag har en känsla av att de i många fall handlar om egen ålder. Sedan finns det säkert en del som delar intresse med mig och tycker att nästan allt som går på hjul är intressant.
Kjell T

Kommentar

Inläggav Bo Norvinge » 09 sep 2007, 11:01

Jag håller med Kjell om att detta är svårt.

Jag valde dock 60-70.
Här fanns nog de trevligaste fordonen och kanske åkerinäringens bästa tid.

Jag är född 1970 men många 60-talare rullade kvar under min barndom.
50-60 var visserligen den tidsperiod som framtidstron var som störst och USA-vagnarna som finast. Regent och Drabant är också några av favoriterna.
40-50 var tiden då de trevliga och okomplicerade filmerna skapades. Det var också länge en dröm att få äga en renoverad Scania-Vabis L10.
70-80 är tiden jag minns mest och kanske saknar mest.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Kjell T » 09 sep 2007, 11:34

Denna omröstniing kommer troligtvis inte att ge en rättvis uppfattning om vilket decennium som intresserar de aktiva inom hobbyn mest. Jag har en känsla av att de aktiva på denna sida är födda efter 1950 och det torde inverka på resultatet. Det är i alla fall intressant att se hur många det blir som röstar.
Nu väntar jag med spänning på bilder från gårdagens "Åkarsväng".
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 09 sep 2007, 12:04

Kjell T skrev:Det här var svårt,

VIsst är det svårt men det är ju också lite på skoj :wink:

Själv tvekar jag mellan de första lastbilsåren, d v s då de såg ut som lådbilar o Kalle Ankas värld. De har en otrolig charm och många inovationer som mekanisk tipp, kardandrift o mycket annat. Frågan är om de någonsin var så otroligt fina som de renoverade är i dag? (när lämnade man penseln på hyllan och började spruta färg?)

Runt 1950 till 1970 ca, upplever jag att de stora förändingarna kom. Servo, tryckuft, diesel på allvar, mer motoreffekt, bättre förarmiljö o tekniska hjälpmedel d v s kranar, boggielyftar, komradio, värme (kyla fanns det nog nog av!) o mycket annat.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav stoffe » 19 sep 2007, 06:21

Hejsan....detta lär bli mitt första inlägg här då.......ja jag röstar på 60 tals bilarna för de är så mysiga och kraftfulla OCH jag har kraftfulla minnen från dessa lastbilar eftersom jag var en liten pojke då dessa brukades....BLA blev jag "nästan" överkörd av en scania L76 nån gång runt -79 då jag cyklade omkull i halkan och den stackars chauffören fick ett drygt jobb att undvika mig då han var på väg att köra om mig...nu vart han tvingad att akut stanna istället.....det lyckades men jag hamnade under motorn och jag kunde se den roterande remskivan etc och hörde motorn :) .......numera cyklar jag ej på vintern.....mvh/stephan
stoffe

Inläggav Lars-Gunnar » 24 jan 2008, 01:04

Motivering:

Växte upp då och så fort jag förstod vad en lastbil var så handlade det bara i stort bara om det fram till 1965.

Det var på den tiden lastbilarna utvecklades och man fick vara en del av den. Från att ha varit små blev lastbilarna stora och fick kraftigare motorer och kunde ta mer nyttolast.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav flak » 24 jan 2008, 19:12

Hu vad svårt och välja, men jag är född 1970 så man såg ju alla bilar "live", och det fanns ju gott om 60 talare kvar.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Stormagnus » 24 jan 2008, 21:09

Jag föredrar nog bilarna från slutet av 60-talet och början av 70-talet. Jag är förövrigt uppfostrad i min gröna L85:a från -73.
Användarvisningsbild
Stormagnus

Inläggav Thomas Almen » 26 jan 2008, 00:10

Tidigt 60-tal och framåt, dom bilar man växte upp med. I julmellandagarna hörde en gammal "idol" av sig. Åkte åtskilliga mil i hans LBS 110:a. Märkligt nog minns vi båda vilka växlar som behövdes i olika backar, körde själv timmer på Norge från Västjämtland med samma bil hos en annan åkare. Minns att man tyckte den bilen var nåt alldeles extra när den var ny, -69. Det var t.o.m kasettbandspelare i den, och sovhytt, på en tippbil.
Thomas Almen

Re: Intressantast period/dekad?

Inläggav Anders Ason » 13 nov 2009, 12:49

P g a att det hela tiden kommer in nya medlemmar på forumet väcker jag upp den här tråden igen.
(Programversionen för forummotorn är uppdaterad sedan denna tråd startades så ni som redan röstat kan inte ändra er.)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Munken » 13 nov 2009, 23:30

Jag la min röst på 70-80talet, jag är själv född 1980 men man växte upp med alla historier från när Farsan började köra timmerbil precis i början av sjuttiotalet. Så jag har alltid velat haft en gammal timmerbil från sjuttiotalet :)
Mitt första minne av en lastbil var en F89:a som var på slutet av sin timmerkarriär. Sedan växten man upp i hytten på en F12 och senare FH12 420, försökte alltid smita tidigt från skolan för att åka med gubben när han körde eftermiddagsskiften, vem behöver mattelektioner när man kan åka med på en tur ner till Bollstasågen istället :P
Munken

Inläggav Stellan » 13 nov 2009, 23:57

Jag kryssade i -60 och -70 talet i och med att det var de årsmodellerna jag började köra. Även om jag åkte med i många bilar från -50 talet så är det nog de "egna" bilarna man håller främst.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav herrstina- » 14 nov 2009, 00:23

Detta måste vara frågan om den enskildes ålder. En riktig lastbil för mig är en Regent eller möjligen 76:a med boggie, snarkhytt och "smålänningakapell". Alltså 50-60 tal, det var dom bilarna jag växte upp med, född -57.
Nästa fas är ju såna bilar jag ägt och kört och då blir det 70-80 talen. Det är bland de senare jag kan hitta bilar med personligt affektionsvärde för mig. Valet är inte enkelt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders » 20 nov 2009, 23:01

det här är ju j---ligt svårt att avgöra.

Passerades idag av först en N84 med segelbåt på släp efter, och 15 minuter senare av en N86;a, och det är ju bilar som man helt klart blir glad av att se.
Men samtidigt har man på något vis börjat att sakna en F12;a med lastväxlare eller en tämligen ny Scania 142;a. Mycket hänger nog som sagt på när man själv är född. Så för egen del kommer nog det tidiga 80-talets bilar att ligga en varmt om hjärtat.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack