Hastighetsmätare önskas

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hastighetsmätare önskas

Inläggav gropen » 25 sep 2010, 16:57

Söker till Regent-56a
gropen

Re: Hastighetsmätare önskas

Inläggav Kjell T » 25 sep 2010, 21:14

Vilken diameter skall mätaren ha?
Kjell T

Inläggav gropen » 26 sep 2010, 10:01

Själva hålet är 14.3cm, sen är det ett jack uppe i högra hörnet av hålet??, för nyckel kanske.
Vet du hur den drivs? via v-lådan??.
gropen

Inläggav S-V L44 » 26 sep 2010, 17:48

Det finns några olika varianter på hastighetsmätare.
1956 var väl ungefär då lagkravet på färdskrivarna började införas.
Man blev i princip tvingad att installera färdskrivare även i gamla bilar om man nu omfattades av kraven. Det var ju inte alla som behövde ha färdskrivare. Militärfordon är ett exempel.
Hastighetsmätarna med färdskrivare är betydligt större i formatet än de utan färdskrivare, så instrumenttavlan ser ju då också helt olika ut om man har hastighetsmätare med eller utan färdskrivare.
Jag tror att L71 och L51 hade exakt samma instrument. Det var åtminstone så om man tittar på hastighetsmätarna utan färdskrivare på de äldre bilarna.
Man hade en reducerväxel som varierade med den däcksbestyckning som fordonet var försett med så att mätaren kunde visa rätt hastighet.

Det finns också några olika typer av hastighetsmätarkabel (t.ex. Halda och Stewart-Warner) beroende på typ av växellåda bilen har och längden på kabeln är anpassad efter fordonets chassilängd så det finns uppenbarligen ett samband med bakaxeln också.

Så det är en hel del saker du bör kolla upp innan du kan få reda på vad du behöver.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med detaljnummer då jag saknar reservdelskataloger på L71-serien, men det finns nog andra här som kan bistå med detaljerad information.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav gropen » 26 sep 2010, 18:36

Tack för infon.
Från papperen från lands arkivet, på det står det.

Färdskrivare: Kienzle
Typ: SPF 6
Konstant: 0,625

Och va ja begriper så är det väl märke å modell på skrivaren, mitt mål är och få tag på en hastighetsmätare som funkar, de räcker långt för mig.
Tack S-V L44
gropen

Inläggav Anders Ason » 26 sep 2010, 19:30

Lite ytterligare: f o m 1955 års modell var det krav på färdskrivare om lastförmågan överskred 6 ton. Mins det väl för farsan beställde en ny Viking då och den vägdes in med en lastförmåga på 5990 kg av just det skälet. Bilen fick behålla sin originalmätare. Vägmätaren användes även för debiteringsunderlag för dieselskatten som betalades per mil. (Wiren skruvades ur i bland (var ej plomberad) som på vägbyggen mitt ute i skogen)

Till mätaren hörde en växel bakom instrumentpanelen som bytte utväxling beroende på om det var hög eller låg i Norrlandsväxeln som satt bak vid kardan.

Om det inte är ett missförstånd med hastighetsmätarväxeln så har jag inte hört talas om någon anordning för att kompensera däcksdimensionerna, Fanns/finns det?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 26 sep 2010, 20:00

Hur mycket hade din fars bil fått lasta om den haft färdskrivare. Nära 6,5 - 7 ton?

En boggiebil fick ju lasta 11,750 kg med färdskrivare denna tid med dragkrok, flak med hyttbalkar och lämmar. Med timmerbankar och stöttor blev nog lastförmågan lite lägre då dessa var lite tyngre än lämmarna totalt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 26 sep 2010, 20:54

Antar du menar den Viking vi hade så vet jag inte, men det kan nog inte ha varit särskilt mycket över gränsen för då hade det nog lönat sig med en färdskrivare. Annars hade bilen den längsta standardhjulbasen som gick att få på den modellen just då.

En liten kuriositet: det var det först året det blev krav på dubbla baklysen. Tidigare räckte det med ett.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 26 sep 2010, 23:06

Anders Ason skrev:
Om det inte är ett missförstånd med hastighetsmätarväxeln så har jag inte hört talas om någon anordning för att kompensera däcksdimensionerna, Fanns/finns det?

OK, jag erkänner att valet av reducerväxel var beroende av bakaxelutväxling.
Det fanns en specifik reducerväxel för de tre olika bakaxelutväxlingar som erbjöds.
Men den visade hastigheten är ju också beroende av aktuell däcksbestyckning, om det ligger 8.25/20, 9.00/20, 10.00/20 eller 11.00/20 på axeln eftersom dessa däck har olika rullningsomkrets.
Eller tänker jag fel?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav gropen » 27 sep 2010, 06:58

Till Kjell T, hade du nån låg??... :roll:
gropen

Inläggav Anders Ason » 27 sep 2010, 07:29

OK

Den växel jag skriver om bytte utväxling (förarstyrd, elektriskt styrd- samma signal som gick till diffklumpen) vid ändring av hög eller låg vid kardan, d v s styrdes av knappen på växelspaken.

Den variation som olika däckdimensioner ger (kan vara mer än 10%) togs det ingen hänsyn till vid kmskatteberäkningen konstigt nog. Å andra sidan fick man nog inte ändra på dimensionen utan det skulle var den bilen var reggad med.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Objekt sökes