Veteranlastbilen och ägarens frånfälle

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Veteranlastbilen och ägarens frånfälle

Inläggav Lars-Gunnar » 09 jun 2010, 22:58

Vet ej om denna fråga är för tidigt väckt men en sak undrar jag över, vad händer med veteranlastbilen när ägaren går bort?

Barnen ärver den och om ingen är intresserad tror ni då att de säljer den för dyra pengar?

Den testamenteras till någon.

Någon tingar bilen, upprättar köpekontrakt och betalar till ägaren medans denne lever.

Ägaren överlåter bilen till en på förhand bestämd person.

Ja, detta var en del hypotetiska frågor som kanske inte inträffat ännu så inga referenser finns.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Re: Veteranlastbilen och ägarens frånfälle

Inläggav Norrhyttan » 14 jun 2010, 13:44

Vill det sig illa blir arvingarna lurade på "den där gamla skrothögen till lastbil som inget är värd" av någon förslagen typ som sedan gör sig en rejäl hacka. Sådant är allt för vanligt. Jag känner till många historier när någon avlägsen bekant "hjälper" den okunniga änkan genom att ta hand om veteranbilar och annat ur dödsboet. :(
Norrhyttan

Inläggav gropen » 12 sep 2010, 09:59

Hej Norrhyttan,
Håller med dig där, tyvärr går de nog till så för mkt. Det är sorligt att de finns gamar som kommer fram såna gånger.
Nu är det så att de blivit så här att min barndoms vän, hans far gick på för några månader sen.

Och hans far hade samlat på sig skrot/bråte på gården så vi stog alldeles mållösa,han gick bara å sa VARFÖR hela tiden, i fordonsväg hade han en -62ans Man traktor med skogskran+vagn och en Scania regent.
Jag ställde upp å hjäpte han att städa hela gården på en vecka,ja lånade lastmaskin fixade med skroten och fick ut container som vi fyllde. Det slutade med 6st. containrar fyra framartankar. totalt (58ton). Det som är mest sorliga är att han har en bror och brydde sig inget alls,har inte hjälpt till alls, sen ska dom dela på allt ändå sen??. Så hälften av skrotpengarna ska han fast han satt hemma när vi höll på????, både han och jag tyckte de va åt skogen.

Och jag sa att jag vill inte ha nåt för att jag hjälper dig, för han gör lika tillbaks de vet jag om jag behöver hjälp.
Och han skulle sälja traktorn+scanian sa han.
Så jag gick å små titta på regenten när vi städa, tänkte fan va frän i egentligen den är (fast den inte är i superskick eller orginal). Fan den skulle jag köpa sa ja till han,ja tyckte han så den blir kvar i byn+att hans bästa kompis sen barndommen köper den.
Sen kom han efter ett tag fram till att när han har suttit å räknat hur många tim. vi hade hållt på,(hela v.27 höll vi på) 58ton på en vecka,och då var det mest kvällar för jag jobbade på dagarna. Så när han hade räknat av alla tim. så undra han om jag ville en liten summa för den. Jaa sa jag eftersom jag kör lastbil ibland nu så då skulle de vara kul å ha en gammal jämfört med dagens vägmonster..

Ville bara berätta när jag såg tråden hur det gick till här, synd nog så är det inte så överallt.
Mvh. Gropen
gropen

Inläggav Anders Ason » 12 sep 2010, 10:44

Intressant historia "gropen" och om jag nu hänger med så gick väl det hela bra? Vad jag kom att tänka på är hur rutinerna vid ägarbyte fungerar om"säljaren" avlidit?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav gropen » 12 sep 2010, 17:01

Ja du Anders, de är inte så bara ha vi fått märka.

För enda papper som finns är ett försäkringspapper att hans far ha tagit en förskr.-86 inget mer som styrker att hans far äger den,men de måste han ju göra, annars kan han ju inte ta en försäkring i hans namn tycker vi.
Han har talat med transport.st. och dom (tror) att de går å göra en ursprungbes.??? men hn var så dålig på det där sa hon, så hon hänvisa till tekniska kontoret i Örebro?? där kan ni fråga om dom tror att de går å få fram reg. papper, om man bara har kvittot från försäkr.+fordondhand. från arkivet i U-sala.

Tänkte ringa i morgon till Örebro å höra va dom säger...
MKT. krångel,,,,
gropen

Inläggav S-V L44 » 12 sep 2010, 18:28

Anders Ason skrev
Vad jag kom att tänka på är hur rutinerna vid ägarbyte fungerar om"säljaren" avlidit?

Det blir ju dödsboet efter den avlidne som övertar ägandet. Evt. fordons värde tages upp i bouppteckningen. Efter registrerad och godkänd bouppteckning skiftas sedan tillhörigheterna över till eller delas upp av de olika dödsbodelägarna i lika delar (om det inte finns något testamente) och i samband med detta förs då ägandet av evt. fordon över till en ny ägare. (Men dödsbodelägarna kan ju också välja att sälja av t.ex. ett fordon till ny ägare utanför släkten eller t.o.m. till skrot och dela upp vinsten från försäljningen sinsemellan.)

Gropen skrev
För enda papper som finns är ett försäkringspapper att hans far ha tagit en förskr.-86 inget mer som styrker att hans far äger den,men de måste han ju göra, annars kan han ju inte ta en försäkring i hans namn tycker vi.
Han har talat med transport.st. och dom (tror) att de går å göra en ursprungbes.??? men hn var så dålig på det där sa hon, så hon hänvisa till tekniska kontoret i Örebro?? där kan ni fråga om dom tror att de går å få fram reg. papper, om man bara har kvittot från försäkr.+fordondhand. från arkivet i U-sala.

Kan inte försäkringsbolaget leta fram några upplysningar om något gammalt registreringsnummer?
Annars får du låta Landsarkivet i Uppsala söka på chassinumret , men detta brukar vara betydligt krångligare (= mer tidsödande och därmed dyrare) än att låta dem söka på ett gammalt registreringsnummer.

Jag hade själv liknande problem med en av mina Scanior (2L12 från 1948) där jag endast kände till motornumret men inget chassinummer (det är påsvetsat ett plogfäste just där chassinumret sitter) eller gammalt registreringsnummer.
Via Scania i Södertälje fick jag med hjälp av motornumret sedan reda på chassinumret och därefter frågade jag på detta chassinummer hos SVAR i Ramsele och fick så småningom fram ett registreringsnummer. Så jag skickade in alla dessa handlingar tillsammans med inköpskvittot på bilen till Transportstyrelsen och nu är ursprungskontrollen bifallen. Det återstår nu "bara" registreringsbesiktning av bilen.

Så det finns hopp. Lycka till.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav gropen » 12 sep 2010, 21:35

Jo arkivet i Uppsala ha redan gjort sitt, där fick vi fram fordonshandlingar på den,men de står ju inget om vem som äger fordonet??
Så dom har vi. Men vi måste intyga på nåt vis att hans far ägde den? och nå såna papper finns inte, inget köpekvitto,

Skicka in handlingarna från arkivet på den lär nog inte hjälpa vid transportst. att få fram några reg.papper i hans fars namn..
Får ringa lite i morgon.

Tack för era svar.
gropen

Inläggav Lars-Gunnar » 13 sep 2010, 21:22

Köptes bilen före bouppteckningen? Det får man ju inte göra. Säg att bouppteckningen skett och att sonen ärvt bilen som han då registrerat i sitt namn och sedan sålt den. Då skulle väl allt vara fixat utan en massa krusiduller?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav gropen » 13 sep 2010, 22:04

Bilen köpte hans far nånstans på mitten av 80-talet, och bouppteck. ha dom haft, men sonen kan ju inte ställa sig som ägare när han inte ha nåt reg.papper på den som hans far både stå på som ägare, även om han har ärvt den. Då kan han ju inte göra nåt ägarbyte när dom inte finns??.

Man blir bra matt ibland.
gropen

Inläggav Lars-Gunnar » 14 sep 2010, 23:47

Ja, det kan man bli. Men hur är det då med en personbil som står i en viss persons ägo och denne avlider? När min far avled lämnade vi bilen till en försäljare som sålde bilen och sedan delade vi på pengarna. Han hade en Volvo 440, en sådan där udda bil som inte blev någon succe. Men, jag skulle ha köpt den så hade jag haft en bil utan den här förbaskade elektroniken och en veteranbil och andrabil. Min sambo kunde ha fått ta den. Det blev bara 20,000 att lägg emellan isåfall.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 15 sep 2010, 23:07

Gropen skrev:
Bilen köpte hans far nånstans på mitten av 80-talet, och bouppteck. ha dom haft, men sonen kan ju inte ställa sig som ägare när han inte ha nåt reg.papper på den som hans far både stå på som ägare, även om han har ärvt den. Då kan han ju inte göra nåt ägarbyte när dom inte finns??.

Man kan visst göra ägarbyte ändå, men naturligtvis inte på Transportstyrelsens blanketter eftersom fordonet inte är officiellt registrerat.
Jämför t.ex. med en oregistrerad jordbrukstraktor. Den kan du köpa av en lantbrukare eller på auktion och den blir ändå din när du betalt den. Det viktiga är att det skrivs kvitto på köpet om du vill göra en ursprungskontroll för att försöka registrera in fordonet. Transportstyrelsen tittar bara på det senaste kvittot och inte på köp och försäljningar som skedde en lång tid tillbaks. Anledningen är nog att man vill försöka upptäcka om fordonet är stulet, smygimporterat, eller är involverat i annat "fuffens", etc..
Så be om ett kvitto och det är troligtvis ett plus om man kan åberopa bouppteckningen om nu fordonet tagits upp specifikt, annars går det nog bra ändå.
Så ge inte upp.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack