Anders Ason skrev
Vad jag kom att tänka på är hur rutinerna vid ägarbyte fungerar om"säljaren" avlidit?
Det blir ju dödsboet efter den avlidne som övertar ägandet. Evt. fordons värde tages upp i bouppteckningen. Efter registrerad och godkänd bouppteckning skiftas sedan tillhörigheterna över till eller delas upp av de olika dödsbodelägarna i lika delar (om det inte finns något testamente) och i samband med detta förs då ägandet av evt. fordon över till en ny ägare. (Men dödsbodelägarna kan ju också välja att sälja av t.ex. ett fordon till ny ägare utanför släkten eller t.o.m. till skrot och dela upp vinsten från försäljningen sinsemellan.)
Gropen skrev
För enda papper som finns är ett försäkringspapper att hans far ha tagit en förskr.-86 inget mer som styrker att hans far äger den,men de måste han ju göra, annars kan han ju inte ta en försäkring i hans namn tycker vi.
Han har talat med transport.st. och dom (tror) att de går å göra en ursprungbes.??? men hn var så dålig på det där sa hon, så hon hänvisa till tekniska kontoret i Örebro?? där kan ni fråga om dom tror att de går å få fram reg. papper, om man bara har kvittot från försäkr.+fordondhand. från arkivet i U-sala.
Kan inte försäkringsbolaget leta fram några upplysningar om något gammalt registreringsnummer?
Annars får du låta Landsarkivet i Uppsala söka på chassinumret , men detta brukar vara betydligt krångligare (= mer tidsödande och därmed dyrare) än att låta dem söka på ett gammalt registreringsnummer.
Jag hade själv liknande problem med en av mina Scanior (2L12 från 1948) där jag endast kände till motornumret men inget chassinummer (det är påsvetsat ett plogfäste just där chassinumret sitter) eller gammalt registreringsnummer.
Via Scania i Södertälje fick jag med hjälp av motornumret sedan reda på chassinumret och därefter frågade jag på detta chassinummer hos SVAR i Ramsele och fick så småningom fram ett registreringsnummer. Så jag skickade in alla dessa handlingar tillsammans med inköpskvittot på bilen till Transportstyrelsen och nu är ursprungskontrollen bifallen. Det återstår nu "bara" registreringsbesiktning av bilen.
Så det finns hopp. Lycka till.
// S-V L44