Bärgare

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bärgare

Inläggav Lasse Hsand » 09 sep 2010, 18:33

Tjena . Fick i dag en byggbod levererad av ett lokalt bärgnings företag. Tänkte för mig själv att det finns inte en normal bärgare dvs av den gamla typen med bara grimma i den här stan. Förr dvs säga i slutet på 70 början på 80 fanns det 3st bärgnings företag i Härnösand. Det var Forsmans med en Ls11o och en liten chev. Bröderna börlin med Ls 76 eller 110 och har för mig en Ford custom för lättare uppdrag. Helge petterson också med en 76 eller 110 minns inte om han hade någon liten bil. Men minns en folka pickup med snygglogga. Förresten det finns en F12a och en liten Mazda idag. Men man minns dom äldre bättre av någon konstig anledning. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Re: Bärgare

Inläggav Lars-Gunnar » 09 sep 2010, 21:52

Bröderna Börlin!

En av dem hade en son Keith som började som dataoperatör där jag jobbade i början på 70-talet för han var uppväxt i Härnösand.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Fredrik Klint » 09 sep 2010, 22:35

Mycket spännande! Du nämner två boggiebilar, en LS110 och en LS76 (eller om det var ytterliggare en 110). Oavsett så får dessa räknas som ovanliga i Sverige som bärgningsbilar. Var mestadels tvåaxlingar av denna sort som rullade samt ett par frambyggen, på 80-talet blev det vanligare att bärgningsbilarna hade boggie. Du vet inget mer, typ reg-nr eller om firmorna finns kvar?
Kan det finnas bilder på bilarna? (Därför är bilder guld! Eftersom saker har en tendens att försvinna...) :wink:
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Lasse Hsand » 10 sep 2010, 09:53

Måste erkänna att det mina scania kunsakper på betäckningar är nog inte vad dom borde vara . S står ju för stöd axel och det var enkel axel så det ska stå L76 eller 110. Ber om ursäkt för detta. Men jag tror att jag har några tidnings urklipp på någon av bilarna. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Fredrik Klint » 10 sep 2010, 17:33

Okej, men det är intressant iaf! Går det att scanna tidningsbilderna och visa, så gör gärna det. Eller om du kan se något reg-nr och delge här.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Lasse Hsand » 10 sep 2010, 18:51

Kan man lägga upp gamla tidningsartiklar utan att få :evil: :twisted: för det. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Fredrik Klint » 10 sep 2010, 20:19

Ja, det beror väl lite på vad moderatorerna anser och vad ens egna samvete säger. Jag tycker det är mer känsligt med foton tagna av andra "amatörfotografer" om man inte bett om lov.
Broschyrer och tidningsartiklar som sannolikt har bilder tagna av proffsfotografer tycker jag är mer okej. Fast egentligen är det fy-fy oavsett... Sen kan man ju snegla på andra forumskribenter och vad dessa lägger ut här...

Ett alternativ är annars att man mailar bilderna. En "privat spridning" av foton/tidningsartiklar och liknande funkar ju så länge man har materialet för eget bruk. Detta har jag funderat på, då jag bl.a. har en del gamla bilder från Scanias arkiv som jag gärna visar, men ifall det är dumt/förbjudet att visa här så kan man ju stara en maillista och dela med sig den vägen.
Fredrik Klint

Inläggav Lasse Hsand » 10 sep 2010, 21:11

Har funderat på det här förut då jag som 10åring samlade på tidningsurklipp på olika händelser i området. Har en pårm full med urklipp om händelser åkeriföreningen 50år olyckor med lastbilar träffar m,m. Det enda jag inte visste då var att jag drygt 20år senare skulle äga en av stans mest kända gamla lastbilar som går under namnet Felinda efter den gamla ägaren. Som förmodligen har varit i dom lokala tidningarna vi flertal tillfällen. skulle gärna scanna in några reportage men vill inte ställa till något. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav gunnilse » 10 sep 2010, 21:40

Tidningar e väl offentliga kort kan väl vara skumt? Eller vad gäller??
Bilder säger så mycket allt blir roligare då!
gunnilse

Inläggav kringlan » 10 sep 2010, 21:52

Lars-Gunnar skrev:Bröderna Börlin!

En av dem hade en son Keith som började som dataoperatör där jag jobbade i början på 70-talet för han var uppväxt i Härnösand.

Lars-Gunnar :)

Hejsan, nu tror jag att du blandar ihop några "börlinare" Keiths pappa har inte haft nån bärgningsfirma, han var elektriker och jobbade dom sista åren som fastighetsskötare på samma ställe som jag. Idag jobbar jag tilsammans med Keiths syrra på samma ställe. Hälsa till honom från Lasse. K
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav kringlan » 10 sep 2010, 21:58

Råkade ha denhär i gömmorna 8)
Bild
Ursprung: SOS Stockholm
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav Fredrik Klint » 10 sep 2010, 22:24

Den bilden var bekant! Jag som lagt ut den, kommer från Roger Larssons samlingar.
CTH994 var en L76 -50 från -67 med Ekå-aggregat. F.d. X7554, dessförinnan D3654. Kan ha haft ytterligare annat reg-nr innan. Chassi-nr 431677. Gävle Auto-Bärgning AB var ägaren i X-län, från maj 1969 till...?
Fredrik Klint

Inläggav Anders » 10 sep 2010, 22:26

Fredrik Klint skrev:Ja, det beror väl lite på vad moderatorerna anser och vad ens egna samvete säger. Jag tycker det är mer känsligt med foton tagna av andra "amatörfotografer" om man inte bett om lov.
Broschyrer och tidningsartiklar som sannolikt har bilder tagna av proffsfotografer tycker jag är mer okej. Fast egentligen är det fy-fy oavsett... Sen kan man ju snegla på andra forumskribenter och vad dessa lägger ut här...

Vi har ju lagt upp massor med broschyrer här genom åren. Och om det skulle vara så får de väl låsa in mig för det! :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Fredrik Klint » 10 sep 2010, 22:32

Jag kan förtydliga MIN åsikt: Visa broschyrer och bilder, visa allt möjligt! För MIG är det helt okej, jag njuter lika mycket som andra på forumet. Sen om man får visa upp andras bilder, broschyrer etc kan säkert diskuteras men det överlåter jag till moderatorerna. På andra forum är det betydligt hårdare, tänker på "Buss Snack" där endast fotografen får visa sina bilder. De kör stenhårt med copyright, såvida man inte fått fotografens tillstånd.
Fredrik Klint

Inläggav Lasse Hsand » 11 sep 2010, 08:28

Du har ingen bild på Chevan som forsman hade eller den vita scania som kom efter den där 76an. Den måste ha varit på kostad i början för den hade mycket bling bling har jag för mig. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack