Gränges Essem 1972

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Gränges Essem 1972

Inläggav volvo_viking » 26 apr 2008, 09:32

Ser ut att vara fälgar som är anpassade för att ha samma spårvidd som framaxeln. Frågan är hur vingliga 12.00R20 är egentligen. Diagonaler är ju ganska styva i sidled och mina 13R22.5 går riktigt fint som singlar.
/Jan M
volvo_viking

Inläggav Per Thomson » 26 apr 2008, 16:38

Intressant fråga!
Jag, kanske raljerade lite om detta tidigare men jag tänkte nog närmast på ganska låg säkerhetsmarginal i fråga om belastning.

Varje drivdäck måste bära 4250 kg vid då gällande boggietryck 16ton. Fördelningen mellan axlarna var ungefär 8,5 resp 7,5 ton. Hade man släp och en bruttovikt på runt 50 ton kan jag tänka mig att miltalet på drivdäcken inte blev särskilt högt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav volvo_viking » 26 apr 2008, 19:39

Det paradoxala är att om bärigheten var det primära skälet vore det väl bättre att ha dubbelmonterat? Eller var det broar man oroade sig för?
volvo_viking

Inläggav Per Thomson » 28 apr 2008, 08:35

volvo_viking skrev:Det paradoxala är att om bärigheten var det primära skälet vore det väl bättre att ha dubbelmonterat? Eller var det broar man oroade sig för?

Exakt, alltså beträffande säkerhetsmarginal och hållbarhet för däckens del. I praktiken var det väl inte ovanligt att det kunde bli fråga om mer än 16 tons boggietryck.
Broaspekten var nog ovidkommande i detta fall och vad jag vet har det aldrig förekommit någon vägbestämmelse i Sverige som skiljer mellan tillåtet axeltryck för olika enkel/dubbelmintage.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 03 sep 2010, 21:37

Jag råkade se att bilderna i den här tråden fösvunnit, så jag lade in dem igen. En fråga som dök upp när jag tittade på bilderna igen var om inte Gränges Essem skulle vara med på listan med karossörer och påbyggare? Det var tydligen flera påbyggare som använde sig av Gränges flak...bland andra Briab, June och Stenhagen.

Kanske man skulle flytta hela tråden till påbyggaravdelningen?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack