Tidning för veteranlastbilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tidning för veteranlastbilar

Inläggav Stellan » 17 feb 2008, 21:20

Detta ämne har diskuterats under tråden "lastbilar till Ghana", så jag tänkte att det kanske skylle vara läge att göra en egen tråd av det.

Efterom inte de olika branchtidningarna inte är intresserade av att ge oss något utrymme i deras publikationer, så kanske det finns någon här som har ett gott handlag med tryckerikonsten. Det behöver ju inte vara en tjock fyrfärgstidning med hur mycket material som helst, men en skrift eller häfte av något slag är det nog fler än jag som saknar. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en viss medlemsavgift för detta.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav ellmanracing » 17 feb 2008, 22:09

Kan bara hålla med finns ju tidningar för traktorer,mopeder mm så vaför inte en med veteranLastbilar.Vi är ju rätt många på denna sajt säker många fler som inte vet om "oss". Lätt att man kan lägga en slant på att få igång en tidsskrift...
Delar till Volvo G89 sökes
ellmanracing

Inläggav Stellan » 17 feb 2008, 22:13

Det behöver ju inte vara en riktig tidning, ett litet häfte duger mycket väl tll att börja med. Kanske ha med sig på träffar och annat...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 17 feb 2008, 22:48

Ja, pojkar, män och övermogna sådana!

Jag Gogglade för att söka efter Finska Lastbilsveteranernas hemsida. Trots språkförbistringen lyckades jag hitta den. Väl där chansade jag på att klicka än här och där och slutligen hittade jag vad jag sökte. Finnarna har en egen tidning i PDF-format som tyvärr är på finska men bilderna är intressanta. Tidningen finns i flera nummer och är på upptill 32 A4-sidor.

Hur har finnarna burit sig åt? Hur har de kunnat få så bra organisation att de kunnat ge ut en tidning? I början ser man en hel drös med namn och jag vet inte om det tidningsredaktionen. Deras kvinnor ställer upp för sina män och de är tidstypiskt klädda. Ingen drar något släp efter sig. De träffas inte heller på någon stor steril plats utan jag tror de väljer den med omsorg så deras kvinnor kan laga mat tror jag. Men, till skillnad mot vi i Sverige har de färre fordon men en hel del rariteter istället.

Länk på Svenska som berättar om deras syfte men inte mer:

http://www.vetku.fi/content/view/43/2/

Denna link går till deras PDF-filer. Titta gärna på alla för det är så intressant. Bland annat en Volvo Rundnos timmerbil finns med men jag säger inte i vilket nummer.

http://www.vetku.fi/component/option,co ... Itemid,71/

Denna link går till deltagarlistan där man kan se vilka bilar de har:

Klicka på Loska-Ajo 2007 Tiedote och när du får upp en ruta för filhämtning klicka på "ÖPPNA" så öppnas filen i din webbläsare. Det är troligen en startlista för ett rally 2007.

Jag ser även att de har träffar vintertid också. De har också en video till försäljning där man kan lyssna till olika bilars motorer vid start och gas.

Denna länk går till deras fotosida. Klicka på PDF-filen och du får upp ett förstklassigt foto av någon lastbil:

Titta och njut

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Kjell T » 18 feb 2008, 11:32

Flera av de aktiva i "Veteranlastbilsklubben" förkortat från finska "VETKU" pratar svenska. Träffarna brukar pågå ett par dagar och det är längre körningar än vad som brukar arrangeras i Sverige.
Kjell T

Inläggav Stellan » 18 feb 2008, 19:28

De har inte lika långa körningar som tyskarna i alla fall väl? :D

Det skulle vara väldigt intressant att delta i ett rally som kanske sträckte sig över två dagar. Kanske en chans lägga ett medlemsmöte samtidigt, och de som har familj kan ta med sig den. Tyskarna hade väldigt fin stämning och väldigt trevligt där hela familjen kunde vara delaktiga resan.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav patrick » 09 mar 2008, 13:24

Jag har funderat lite på det här med tidningar. Vi får väl göra så att vi åtminstone får fram en anslagstavla på det här forumet som hela tiden uppdateras och att medlemmarna här kan göra anslag på tavlan om aktiviteter, så att man kan träffas på riktigt.

Det vore bra om folk fick information om de etablerade träffarna och rallyna. Framför allt är väl det här en fråga för moderatorerna.

MVH Patrick

PS: Jag skulle göra det själv om jag vore lite mera datakunnig.
Användarvisningsbild
patrick

Inläggav Stellan » 09 mar 2008, 21:29

En anslagstavla som ett ämne på forumet är ingen dum idé, då vet man var man ska titta för att kolla vad som är på gång

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav patrick » 13 mar 2008, 23:11

hej stellan alla tiders!
Användarvisningsbild
patrick

Inläggav Stellan » 13 mar 2008, 23:29

En annan sak som slog mig är att man kanske kunde göra som många personbilsklubbar gör...att kanske hyra en gemensam lokal för att meka och träffas i. Det är säker många med mig som inte har något ställe att stå och meka med sitt eget fordon.

Att rent praktiskt kunna dela med sig av kunskap och att träffas fysiskt skulle vara trevligt. Det kanske inte går så värst mycket snabbare med projekten, men det blir mycket roligare :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav patrick » 14 mar 2008, 19:28

Hej Stellan!

Idén är inte helt fel, men då måste man bilda klubbar så att de som bor nära varann kan dela garage. Så som det ser ut i Sverige när det gäller lastbilsveteraner så är vi spridda över hela landet och ganska få, vilket gör det nästan omöjligt.

När det gäller amerikanska bilar före -70, så fungerar det redan så, men där är bredden också mycket större, likaså bland mc-gäng.

Tilläggas kan att dom som gillar gamla lastbilar, är ett helt annat släkte. Där tror jag att arbetskulturen är gemensam nämnare!

MVH Patrick
Användarvisningsbild
patrick

Inläggav Stellan » 14 mar 2008, 19:51

Vi är ju nästan med i en klubb här :wink:
Jag är medlem i Åkerihistoriska Sällskapet, och jag undrar om inte rätt så måga här på forumet är det också. Att vi är utspridda över hela landet ser jag inte som något stort problem, det blir ju lätt naturliga samlingspunkter där man kan samlas.

I och med att jag har en Duett så är jag med i PV-Klubben, och vi har medlemmar både inom landet och utomlands. Där har vi en hemsida, vilket den här sidan skulle kunna funger som också kanske. Vi har även många småträffar förutom de stora rallyna, och det är många klubbmedlemma som delar garage och lagerutrymmen.

Arbetare finns överallt, när körkortet var färskt så åkte både motorcykel och amerikanare...och körde lastbil. Sedan skaffade jag mig en akademisk utbildning på "gamle-dar", men håller fortfarande på med gammal skrot som mina kompisar säger 8)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav patrick » 15 mar 2008, 18:33

vart då!
Användarvisningsbild
patrick

Inläggav Stellan » 15 mar 2008, 18:36

patrick skrev:vart då!

Min utbildning? Handelshögskolan i Göteborg

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav patrick » 15 mar 2008, 21:16

Din utbildning var inte mitt intresse !!

Utan vad skulle vi träffas i för lokal och meka, när du är från Göteborg och jag ifrån sörmland och andra ifrån lappland. Det skulle inte fungera!

Vi är alldeles för få i varje län som har en lastbil som hobby. Att vara 5 stycken och hyra garage för lika många lastbilar skulle bli alldeles för dyrt, det blir inte hållbart. Alternativet är att hyra ett mindre garage och hjälpa varann att meka med en bil i taget. De som har råd att hyra ett jättegarage är knappast några hobbyförespråkare, utan mera självgoda exebitionister ( tror inte att de vill skruva själva heller.)

De flesta har ju sina egna garage, men däremot kan man dela med sig av kunskap i det här forumet för dom som har intresse av att göra iordning en gammal veteranare och tycker det är fränt.

Däremot åkarna har sina gamla bilar, men dom har ju sina egna forum. Och det är väl inte alltid dom har energi att renovera själva utan dom ber någon att renovera åt sig för att spara en gammal klenod som har tjänstgjort i företaget. Dom har inget intresse av att sitta här och peta ner bokstäver, såvida de inte är välbetalda pensionärer. Och det tror jag är en utopi.

MVH Patrick
Användarvisningsbild
patrick

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack