Jag föreslår att du först kollar in Transportstyrelsen hemsida. Den är ganska utförlig och kommer nog att ge svar på de flesta av dina frågor.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... skontroll/Jag tolkar ditt inlägg som att Regenten kanske redan är konverterad till en Epa- eller A-traktor, men saknar både registreringshandlingar och registreringsskylt. En gammal Epa-traktor kan fortfarande finnas, men jag tror inte att det går att registrera "nya" Epor, utan då blir det A-traktor.
(Om bilen inte redan är en Epa- eller A-traktor så tycker jag personligen att det är beklagligt att "degradera" den till en traktor, men alla tycker klart inte likadant i denna fråga.)
Om du känner till ett registreringsnummer eller t.o.m. chassinumret på fordonet kan du ju kolla med Transportstyrelsen om registreringen fortfarande är giltig (dvs. då har någon vänlig själ åtminstone betalt den årliga registerhållningsavgiften).
Skulle fordonet visa sig ha en giltig registrering så får du ta kontakt med denna person som står som ägare och se om handlingarna fortfarande finns kvar. Annars får du be honom eller henne att beställa en ny kopia av registreringshandlingen (som då skickas till den ägaren som står registrerad på fordonet) och därefter gemensamt föra över fordonet på dig samt sedan beställa en ny registreringsskylt.
Om fordonet inte längre har någon giltig registrering så är det lite mer komplicerat.
Då måste du först och främst ansöka om en så kallad ursprungskontroll.
Det står utförligt om hur detta går till på Transportstyrelsen hemsida.
Det finns bl.a. också en underrubrik på Transportstyrelsen hemsida som kallas kallas ”Militärt, egentillverkat och tidigare svenskregistrerat fordon” som kanske kan ge ytterligare vägledning.
Först när denna ursprungskontroll godkänts kan du göra en ny registreringsbesiktning så att du kan få dina registreringshandlingar och registreringsskylt.
// S-V L44