Lastbilar till Ghana

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lastbilar till Ghana

Inläggav Lars-Gunnar » 16 feb 2008, 23:10

Jag besökte Maskinisten ikväll. De har en sida för lastbilar. En kille från Örnsköldsvik hade publicerat foton av en Scania 143 med dumpertrailer och en Scania 86 tankbil som blev pålyft av kran och lastad på dumpern för vidare distribution till Afrika.

Tror det var någon firma i Örnsköldsvik som sålde dem. Där ser man hur vi i Sverige blir åderlåtna på framtida reservdelar. De som köper bilarna tar säkert reservdelar från de bilar de köper och lämnar sedan dessa åt sitt öde eller renplockar dem på allt "matnyttigt" och resten blir skrot.

Det är ju bilar som inte uppfyller avgaskraven och skall man köra åt Vägverket skall man ha det senaste så ingen köper de begagnade bilarna. Det går bra att spy ner i Afrika då de inte har lika stränga regler.

Lars-Gunnar :cry:
Lars-Gunnar

veckelsearbete

Inläggav patrick » 17 feb 2008, 14:58

Vi skulle behöva en egen tidning som bara skriver om veteranlastbilar, samt åker ut och gör reportage i vårt avlånga Sverige. På det viset kan man kartlägga intresset samt kolla om det finns marknad för reprodelar.

En tidning är ett bättre forum än datorn för många utav dom som håller på avlider bara dom hör ordet data. På det viset så når vi inte alla som håller på och har mycket kunskaper. Är intresset stort så bär tidningen sig själv samt att återimporten kunde bli aktuell, för i Sverige finns det många duktiga renoverare bara intresset växer. Då skulle bilarna bli kvar i Sverige. För när det gäller jänkebilar så görs det mesta i nyproduktion. Och i det ämnet finns det många tidningar. Medans vi får hålla till godo med "trailer" och "trucking" vilket inte stämmer med vårt intresse.

Personligen tycker jag också att en tidning är mer överblickbar.

MVH Patrick Blom
Användarvisningsbild
patrick

Re: veckelsearbete

Inläggav Bo Norvinge » 17 feb 2008, 15:29

patrick skrev:Vi skulle behöva en egen tidning som bara skriver om veteranlastbilar, samt åker ut och gör reportage i vårt avlånga Sverige. På det viset kan man kartlägga intresset samt kolla om det finns marknad för reprodelar.

En tidning är ett bättre forum än datorn för många utav dom som håller på avlider bara dom hör ordet data. På det viset så når vi inte alla som håller på och har mycket kunskaper. Är intresset stort så bär tidningen sig själv samt att återimporten kunde bli aktuell, för i Sverige finns det många duktiga renoverare bara intresset växer. Då skulle bilarna bli kvar i Sverige. För när det gäller jänkebilar så görs det mesta i nyproduktion. Och i det ämnet finns det många tidningar. Medans vi får hålla till godo med "trailer" och "trucking" vilket inte stämmer med vårt intresse.

Personligen tycker jag också att en tidning är mer överblickbar.

MVH Patrick Blom

Ja, du är inte ensam om att ha denna åsikt. Vi är många.
Tyvärr tydligen inte tillräckligt många för att det skulle kunna förverkligas.
"Vår" grupp kan synas stor men tittar man lite mer ingående så visar det sig att vi är samma personer som är på många olika platser/träffar/forum/media.

För inte allt för länge sedan utarbetade jag ett förslag om en renodlad nostalgitidning för oss inom det tunga segmentet. Förslaget framfördes både skriftligen och muntligen samt i vissa fall även personligen till fem (5) olika förlag. Visst, ibland lät det som om intresse fanns där men med facit i hand var intresset lika med noll (0).

OK, till viss del har jag förståelse för tveksamheten då en tidning är fruktansvärt kostsam. För att kunna säljas får den inte vara för enkel och amatörmässig. Den måste finansieras av annonsörer. Då annonsörerna bara tror att annonserna måste vara branschrelaterade och handla om retrodelar, blästring och lackering finns där inget intresse.
Dock är ju sanningen den att trots att vi bor i garage, i lösa hytter och på marknader så använder vi faktiskt vanliga människors attiraljer.
Vi rakar oss, vi torkar oss, vi målar hus, vi handlar mat och ibland tvättar vi till och med kläder.
Intresset bland "oss" är heller aldrig garanterat.
Många har försökt erbjuda böcker, kalendrar m.m. och intresset kan ibland verka svalt.
Se bara hur trögt det gick innan dett forum fick fart. Forumet är ju trots allt helt GRATIS för användaren!

Vi får nog fortsätta att bygga upp vårt intresse till att nå samma nivå som intresset för tatueringar, golf, korsord, PC, mobiltelefoner och poker.
Först därefter kanske vi får skåda en "riktig" tidning värd namnet!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 17 feb 2008, 17:10

En liten fundering som jag har är om inte en arbetsgrupp, kanske inom ÅHS, skulle kunna lobba hos Scania, Volvo, påbyggare och andra. Det vi håller på med är ju en slags marknadsföring av deras produkter och dess historia. Åkeritidningen har ju alltid en veteransida, kanske man kan utveckla den vidare?

Men det allra viktigaste som vi kan göra tills dess är att utveckla detta forum, att vara aktiva i att dela med oss av både kunskap och material. Att vi helt enklet visar att vi är aktiva allihop, och inte låter några få människor dra hela lasset.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 17 feb 2008, 20:12

Typiskt för ett forum är att man kan ha 1000 medlemmar men av dessa är 50 aktiva någon gång, 20 lite mer aktiva och 10 mycket aktiva. Vi har ett antal medlemmar 103 medlemmar varav 39-nollpostare, 14 1-postare
7 2-postare, 6-trepostare, 5 4-postare, 3 5-postare, 3 6-postare.

Från 15 till över 100 postniingar har vi 19 medlemmar. Över 200 har vi 3 medlemmar som kan stoltsera med.

Det skulle ju vara en tillgång om 39 medlemmarna ville höra av sig? Varför är de medlemmar? Om de vill titta vad som finns i forumet så behöver de inte vara registrerad.

Man vet ju alldrig vad dessa medlemmar har för Ess i västfickan. Synd att sådana resurser inte kommer forumet till del.

Låt oss hoppas på en islossning snart.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 17 feb 2008, 20:35

Man kan utveckla både sig själv och andra genom att ställa frågor...kan man förklara för någon så att de förstår, så får man ett kvitto på att man själv har förstått. Samtidigt så är det väl ofta så att de "dumma" frågorna oftast är de frågor som kan sätta igång en tankeprocess till något positivt :D

Att jag är aktiv här beror väldigt mycket på att det är så otroligt kul att dela med sig av det man själv vet, och samtidigt få lära sig mer om sin hobby.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 17 feb 2008, 20:50

Bra sagt Stellan och jag är med av samma orsak.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav arnfinn » 17 feb 2008, 21:04

Enig med de to siste talere :!:

For egen del har det imidlertid blitt full tenning. Beslutning om å ta vare på en bil som står på båsen, para i hop greier som ellers raskt vil forsvinne i en opprydningsaksjon som har vært planlagt i flere år. Egentlig får man være glad for den "tenningen" - over sommeren vil mye være borte, men da har jeg beslaglagt det som behøves for å ha en trivelig bil for hobby langt inn i evigheten, nåja framtiden kanskje passer bedre :lol:
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Bo Norvinge » 17 feb 2008, 21:12

Stellan skrev:En liten fundering som jag har är om inte en arbetsgrupp, kanske inom ÅHS, skulle kunna lobba hos Scania, Volvo, påbyggare och andra. Det vi håller på med är ju en slags marknadsföring av deras produkter och dess historia. Åkeritidningen har ju alltid en veteransida, kanske man kan utveckla den vidare?

/Stellan

Våra stora lastbilstillverkare och påbyggarna har som intresse att sälja nya produkter och reservdelar. Historian är bara kuriosa.
Beträffande Svensk Åkeritidning är ju deras huvudintresse att så som Sveriges Åkeriföretag lägga inriktningen på dagen problem inom åkerinäringen.
Vad jag förstått har det från vissa håll jobbats med att fordonsgrupperna inom ÅHS skulle få större utrymme i tidningen. Tyvärr verkar detta inte ha slagit igenom. Jag vet heller inte om detta beror på att någon/några inom ÅHS eller SÅ kanske är rädda för att tappa kontrollen och insynen över denna stackars lilla sida, eller om det finns andra anledningar.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav patrick » 18 feb 2008, 21:27

tjena! Jag tror att det kan vara svårt att få mer utrymme i de etablerade tidningarna för vi är helt enkelt bara kuriosa som tidigare inlägg belyser och scania vill att vi ska skrota våra bilar. Men jag skull ju prenumerera på tidningarna om så vore fallet.

NEJ, vi får ta tag i det själva och hjälpa flera att få sina objekt på fötter med hjäp av nytillverkning och modifieringar och sprida intresset med flera träffar än de etablerade, för nu finns det en i söder och en i norr och däremellan ingen.

MVH Patrick Blom
Användarvisningsbild
patrick

Inläggav Stellan » 18 feb 2008, 21:33

Hej Patrik
Jag startade helt självsvåldligt upp en egen tråd om det här ämnet: http://www.veteranlastbilar.se/phpBB2/v ... .php?t=309

Vi kanske skulle ta en dag extra på något rally och ha ett litet nostalgimöte och se om vi kanske kunde åstadkomma något :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav patrick » 24 feb 2008, 17:13

Absolut
Användarvisningsbild
patrick

Återgå till Allmänt Veteransnack