Bedford J2, lätt eller tung?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bedford J2, lätt eller tung?

Inläggav Smoothmachines » 12 aug 2010, 09:56

Hej, jag kanske ställer en dum fråga men jag är helt ny i veteranlastbilssvängen...
Jag köper idag en Bedford J2 1962 med 3vägstipp, bilen är inte längre reggad.
Allt frid o fröjd med den tills jag kom på att, visst, jag har inte lastbilskort :oops:
Är det en lätt lastbil eller en lastbil??
Tacksam för info
Bruno
Senast redigerad av Smoothmachines 12 aug 2010, 10:52, redigerad totalt 1 gång.
Smoothmachines
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 aug 2010, 00:01

Re: Bedford J2, lätt eller tung?

Inläggav Thomas Almen » 12 aug 2010, 10:00

Är tot.vikten över 3,5 ton, så räknas den som tung lastbil.
Thomas Almen
 

Re: Bedford J2, lätt eller tung?

Inläggav Smoothmachines » 12 aug 2010, 10:52

Tack för svar, jag hittar tyvärr inte totalvikten på Bedforden, tror det är under 3.5 ton för den är bara som en stor pickis men inte alls säker...
Smoothmachines
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 aug 2010, 00:01

Re: Bedford J2, lätt eller tung?

Inläggav Smoothmachines » 12 aug 2010, 12:58

Jisses, han var ungefär 6 ton, får bli en annan gång... :( Tack för hjälpen
Smoothmachines
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 aug 2010, 00:01

Re: Bedford J2, lätt eller tung?

Inläggav S-V L44 » 12 aug 2010, 16:41

Man behöver ju inte tvunget ha C-behörighet för att kunna framföra ett tungt fordon, men det innebär att man måste göra/acceptera vissa avvikelser från det gängse tänkandet.

Man kan ju t.ex. registrera fordonet som "traktor", men det är ju inte speciellt skojigt. Dessutom är det skattepliktigt.
Man kan också registrera det som "motorredskap". Då måste man ha en viss utrustning, men kan å andra sidan få köra fortare än vad "traktorn" kan, ända upp emot 50-60 km/h.
Man kan också registrera det som "personbil" men då måste man ha en speciell påbyggnad. (Jag har sett en Scania T82 6x2 som är registrerad som just personbil regnummer KPY400, så det går. Sen blir ju märkligt nog farten dessutom "fri" .)

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Bedford J2, lätt eller tung?

Inläggav Fredrik Klint » 12 aug 2010, 22:36

Minstingen J1 hade singelhjul bak och 3,4 tons totalvikt. Enligt reg-bevis jag hittat...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Bedford J2, lätt eller tung?

Inläggav Smoothmachines » 12 aug 2010, 22:46

Ja, J2:an var mkt tyngre, mkt synd då jag verkligen velat ha en Blitz eller en Bedford J, hur länge som helst :roll:
Är J1 mkt lik?
Finns det några i Sverige?
Smoothmachines
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 aug 2010, 00:01

Re: Bedford J2, lätt eller tung?

Inläggav Fredrik Klint » 13 aug 2010, 00:17

Bedfords J-serie har nog aldrig varit jättevanliga i Sverige. Den frambyggda TK däremot var rätt vanlig, konkurrent med Ford D Custom Cab och Volvo F82/F83.
Mot en viss avgift kan du få reda hur många Bedfordar det finns i Sverige hos Transportstyrelsen. Sen kan det ju finnas avregistrerade bilar kvar också...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster