Hur mycket får man ta i betalt?

Vill du uppmärksamma annonser på Blocket, Blinto, Klaravik eller liknande sajter så gör det här!

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hur mycket får man ta i betalt?

Inläggav Lars-Gunnar » 01 aug 2010, 00:34

Hej igen!

Fann denna annons och reagerade. Hur sjutton skall vi månare om veteraner ha råd eller ens lyfta på plånboken för detta pris? Jag vet inte om det är jag som är för ekonomisk i mina prisresonemang men detta priset är den inte värd!

Länk: http://www.blocket.se/jamtland/Ford_T79 ... m?ca=2&w=2

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Finns en filmruta så klicka på den då den kommer farandes över isen.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Re: Hur mycket får man ta i betalt?

Inläggav Anders » 01 aug 2010, 00:44

Varför skulle han inte få ta det pris som han anser det vara värt?
Det kanske ligger mycket arbete bakom.

Jämför med personbilar och se vad en Cadillac ´59 tingar i pris. I slutet på 80-talet så skrotades dem i Osby, och några år senare som hade priserna ökat till närmare 100 än 50´000kr.
Och det är nog där vi är nu.
Hur många Fordar av denna typ finns bevarade? Inte många skulle jag gissa.

Som jag ser det: Hellre att en bil går för 100´000kr än att den ses som värd 2000 spänn och säljs till en bonde på jakt efter nytt traktorsläp...

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 01 aug 2010, 01:21

Alla är ju fria att prissätta men någon vett och sans måste det finnas. Jag ser alldrig att du försvarar de som är de sanna entausisternas resonemang om att man skall ha ett moderat pris. Och denna vagn vill ingen bonde ha. Tiden är förbi då bönderna sökte efter lastbilschassin i tusental av den enkla anledningen att 10,000 jordbruk läggs ner årligen. De som är kvar blir storbönder som satsar på för jordbruket enkomna produkter.

Om du tycker att 100.000 är ok så kanske du har råd att köpa bilen. Jag antar att den ngår ner i pris eller så hamnar den i utlandet vilket den gärna får göra. Är det så att de som har rymlig plånbok tycker att priset är ok medan de som är mindre bemedlade ser ett annat värde i samma produkt?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav gunnilse » 01 aug 2010, 09:02

Dessa kallades väl gulnos vill jag minnas?
Denna har gammalt svenskt reg nr på fronten som grädde på moset ser jag..
Som nämnts de stog på skrotarna ofta ganska kompletta i värmlandstrakten dock borta sen länge.
Önska inte bilarna ur landet det kan vara kul att se annat på vägarna än våra inhemska fordon dock passerar även de ur landet ofta fina exemplar..
Sen priser de kan man diskutera i ända dock kan det ju kännas vara ett säkrare kort att köpa en Volvo eller Scania.
Men jag tycker nog att vi behöver bevara dessa fordon med..
gunnilse

Inläggav Anders Ason » 01 aug 2010, 09:22

Rent allmänt om prisnivåerna på veteranlastbilar har vi väl i Sverige ganska moderata sådana. Sneglar vi på länder som England, Tyskland, Belgien o s v är ju prisbilden en helt annan, d v s betydligt högre.

Vad gäller rimligt pris eller inte så jämför med den Volvon som Åkerimuseet köpte på auktion.

En bil med stort renoveringsbehov drar i väg med stora kostnader då det inte enbart är tid som behövs. Vår hobby är knepig då den kräver stora resurser och ska enligt de regler som finns, inte heller dra in några pengar i form av körning mot betalning. En aspekt som är lätt att förstå.

Det största bekymret verkar vara verkstads- och förvaringsproblem. Kanske främst gäller de som halkat in i hobbyn utan någon yrkesmässig koppling till branschen?

Många av oss, bl a jag, finansierar hobbyn genom en lön som anställd och jag vågar inte ens tänka på vad det kostat hitintills (eller vad man skulle ha kunnat ha gjort i stället). Därför är det förstås bra om prisnivåerna fortsätter att ligga vettigt.

Ang. rubriken så får man ju begära vilket pris som helst då det till sist är den s k marknaden som bestämmer. En i går diskuterad Opel lastvagn för fem tusen på Blocket gick bort på någon timme. Sannolikt hade den försvunnit lika snabbt om de hade begärt tio tusen eller mer ändå.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 01 aug 2010, 10:22

Det återstår ju inte mycket till körklar bil, så man får nog värdera priset på olika vis. Dessutom känner jag till säljaren, och det skulle förvåna mig om inte det som är åtgärdat är riktigt gjort. Väldigt kunnig kille.
Thomas Almen

Återgå till Blocket Blinto Klaravik - annonser