av Anders Ason » 01 aug 2010, 09:22
Rent allmänt om prisnivåerna på veteranlastbilar har vi väl i Sverige ganska moderata sådana. Sneglar vi på länder som England, Tyskland, Belgien o s v är ju prisbilden en helt annan, d v s betydligt högre.
Vad gäller rimligt pris eller inte så jämför med den Volvon som Åkerimuseet köpte på auktion.
En bil med stort renoveringsbehov drar i väg med stora kostnader då det inte enbart är tid som behövs. Vår hobby är knepig då den kräver stora resurser och ska enligt de regler som finns, inte heller dra in några pengar i form av körning mot betalning. En aspekt som är lätt att förstå.
Det största bekymret verkar vara verkstads- och förvaringsproblem. Kanske främst gäller de som halkat in i hobbyn utan någon yrkesmässig koppling till branschen?
Många av oss, bl a jag, finansierar hobbyn genom en lön som anställd och jag vågar inte ens tänka på vad det kostat hitintills (eller vad man skulle ha kunnat ha gjort i stället). Därför är det förstås bra om prisnivåerna fortsätter att ligga vettigt.
Ang. rubriken så får man ju begära vilket pris som helst då det till sist är den s k marknaden som bestämmer. En i går diskuterad Opel lastvagn för fem tusen på Blocket gick bort på någon timme. Sannolikt hade den försvunnit lika snabbt om de hade begärt tio tusen eller mer ändå.
Hälsningar Anders Ason