han1964 skrev:Hej
jag har kört fast med mitt bygge av henrys trailer det gäller höjden på trailern , tittar man på bilden i tidningen klassiska lastbilar sid 53 så är den ganska hög jag har räknat på en höjd av 174cm i flak höjd kan detta vara rimligt ? sedan undra jag hur ljusramp och underkörningsskydd ser ut på denna trailer ? är det någon som vet
mvh Hasse,s

Jag är inte säker på om det behövdes underkörningsskydd på den tiden. I vart fall så var det nog obetydligt överhäng efter sista axeln så bakaxel med stänkskärmar kunde ju sägas utgöra underkörningsskydd. Tidigare BRIAB-byggen (Arboga-släp) hade en bakramp med infälld nummerskylt samt bakljus-lyktorna mot ytterkanter. Kanske det senare blev riktiga bakljus även vid nummerskylten i stället för enbart nummerskylts-belysning? Jag har försökt mig på en liten skiss med programmet "paint" som finns i allas datorer (Windows) under tillbehör. Såväl baklyktorna som nummerskylten var monterad på plåt innanför bakrampen, det var alltså hål upptagna i balken.

- Briab.JPG (7.81 KiB) Visad 5454 gånger
Senare utförande, 70-tal, fick dubbla lite större infällda bakljus (särskilda bakljus gjorda för infälld montering där enbart sargen syns) mot ytterkanterna men med lite distans, cc 20 cm och nummerplåten monterad direkt på balk. Se Ulf Jönssons släp i denna tråd
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=1516&p=9792&hilit=lb76#p9792