Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
av herrstina- » 13 jul 2010, 19:29
Det här kan bli lite rörigt! Som jag tolkar det är veteranbilar generelt befriade från miljözoner, en Scania från 1968 är ju veteranbil, om den inte används yrkesmässigt. Då är den plötsligt en vanlig lastbil och ska dels betala skatt och omfattas sannolikt av kraven för miljözoner.
Många nyare motorer fungerar på ren rapsmetylester men o-ringar och tätningar i bränslesystemet kan nog bli problem i gamla maskiner.
Det finns bla. ett företag som heter Unicat, dom sålde katalysatorsatser för montering på gamla bilar för att förlänga användande i miljözoner ett antal år. Jag är osäker på vilka tidsparametrar som gällde och vet därför inte om det fortfarande är aktuelt.
Stina.
-

herrstina-
-
- Inlägg: 3827
- Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
- Ort: Helsingborg
av Pontus » 13 jul 2010, 20:09
Lars-Gunnar skrev:Anders Ason skrev:Har sett att det lyckats miljöcertifiera även äldre lastbilar men vet inte hur det går till.
Har man lyft ur den gamla och köpt en ny miljövänlig? Nej, en ny dieselmotor kostar ju vansinnigt mycket. Man måste väl ha modifierat motorn helt enkelt.
Vad har Erlandssons gjort med sina gamla Volvo -och Scaniamotorer. När de är ute och kör kör de mest med Scanian vad det nu vill betyda.
Lars-Gunnar

Det betyder ju självklart att dom vill åka ståndsmässigt.Därför väljer dom scanian.
-

Pontus
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 28 apr 2007, 21:13
- Ort: Tingsryd
av Thomas Almen » 13 jul 2010, 21:01
Pontus skrev:Lars-Gunnar skrev:Anders Ason skrev:Har sett att det lyckats miljöcertifiera även äldre lastbilar men vet inte hur det går till.
Har man lyft ur den gamla och köpt en ny miljövänlig? Nej, en ny dieselmotor kostar ju vansinnigt mycket. Man måste väl ha modifierat motorn helt enkelt.
Vad har Erlandssons gjort med sina gamla Volvo -och Scaniamotorer. När de är ute och kör kör de mest med Scanian vad det nu vill betyda.
Lars-Gunnar

Det betyder ju självklart att dom vill åka ståndsmässigt.Därför väljer dom scanian.
Suck... Och när dom vill vara säker på att komma fram, då tar dom Volvo.
-
Thomas Almen
-
av Per Thomson » 13 jul 2010, 21:39
herrstina- skrev:Det här kan bli lite rörigt! Som jag tolkar det är veteranbilar generellt befriade från miljözoner, en Scania från 1968 är ju veteranbil, om den inte används yrkesmässigt. Då är den plötsligt en vanlig lastbil och ska dels betala skatt och omfattas sannolikt av kraven för miljözoner.
Många nyare motorer fungerar på ren rapsmetylester men o-ringar och tätningar i bränslesystemet kan nog bli problem i gamla maskiner.
Det finns bl a ett företag som heter Unicat, dom sålde katalysatorsatser för montering på gamla bilar för att förlänga användande i miljözoner ett antal år. Jag är osäker på vilka tidsparametrar som gällde och vet därför inte om det fortfarande är aktuellt.
Stina.
Tack för den rapporten!
Hälsningar
Per Thomson
-

Per Thomson
- Site Admin
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- Ort: Råå
-
Återgå till Allmänt Veteransnack
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster