Rörelsemarginal 1:a kvartalet 2010
Scania: 13,0%
Försäljning: 1,660 milj. Euro
Rörelseresultat: 215 milj Euro
Volvo: 3,8 %
Försäljning 4,179 milj Euro
Rörelseresultat 161 milj Euro
Paccar: 3,4%
Försäljning 1,435 Milj Euro
Rörelseresultat 52 milj Euro
Diamler Benz 2,9%
Försäljning 5,884 milj Euro
Rörelseresultat 171 milj Euro
Iveco 1,0%
Försäljning 2,170 milj Euro
Rörelseresultat 21 milj Euro
MAN 0,2%
Försäljning 1,694 milj Euro
Rörelseresultat 3 milj Euro
____________________________________________________________________________________
Rörelsemarginal hela 2009
Scania: 4,3%
Försäljning: 5,884 milj. Euro
Rörelseresultat: 249 milj Euro
Volvo: -7,1 %
Försäljning 14,820 milj Euro
Rörelseresultat -1,050 milj Euro
Paccar: 0,4%
Försäljning 5,094 milj Euro
Rörelseresultat 18 milj Euro
Diamler Benz -3,96%
Försäljning 22,598 milj Euro
Rörelseresultat -818 milj Euro
Iveco -1,3%
Försäljning 7,183 milj Euro
Rörelseresultat -90 milj Euro
MAN -0,8%
Försäljning 6,395 milj Euro
Rörelseresultat -49 milj Euro
Volvos rörelseresultat på -7,1 på -1,050 var mycket mer än Diamler, Iveco och MAN tillsammans.
Scania hade god skjuts av sin fabrik i Sydamerika ock förnuftig personalpolitik med endast dagskift när krisen var som mest omfattande.
Man kan fundera vad som är inräknat för Volvos del, Penta, Mack, Renault och entreprenadmaskiner eller om det bara gäller lastbilarna. I USA fick ju Volvo dra in den T880 som var tänkt som owneroperators skulle gilla och köpa men den finten gick inte. Det är ingen framgång att försöka efterapa marknaden i synnerhet med en såda ful bil och speciellt i USA. De framställde en bil med lång motorhuv som de trodde var receptet. Sedan vet jag inte hur det går för Mack medan jag tror Renault går bra.
Nåväl, kommentarer emottages tacksamt.
Lars-Gunnar
