Volvo LV60 från 1931

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo LV60 från 1931

Inläggav Anders » 28 jun 2010, 21:54

Det var ju för lite sedan en Scania LS63 på blocket som bjöds ut för 450´000 riksdaler...Så priserna är nog på väg uppåt.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav cgessen » 29 jun 2010, 20:06

cgessen

Inläggav Ingrid T » 29 jun 2010, 20:20

Hej,

Tack CG för den informationen, har funderat på hur jag skulle få veta var bilen tar vägen.

Jag visste inte ens att det fanns ett sådant muséum, man lär sig något nytt varje dag, får bli ett besök där, kommer bilen att
transporteras dit snart ? Är det SÅ som driver det också ?

På det muséet platsar den verkligen, vad glad jag blir, för hela familjens räkning.

Hälsn. Ingrid Tobiason
Ingrid T

Inläggav Bo Norvinge » 29 jun 2010, 20:58

Mycket roligt att veta att den har hamnat på Åkerimuseet.
Den är helt klart i tryggt förvar och dessutom tillgänglig för alla de som vill beskåda den.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 29 jun 2010, 21:27

Den har verkligen fått ett gott hem, hoppas att den får komma tillbaka till Göteborg ibland för att hälsa på i framtiden :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav S-V L44 » 29 jun 2010, 22:27

Jag skulle besöka en kund i Tingsryd idag så jag tog vägen via Olofström och spenderade en dryg timma i Åkerimuseet.
ÅHS Fordonsgrupp Syd hade ju också ett möte förlagt till museet i mars.
www.akeri.se/sveriges-akeriforetag/om-o ... ndgrupp-sy
För de som inte varit där förut finns det mycket att beskåda, inte bara lastfordon utan även personbilar. Dessutom finns det ett litet bibliotek. Det var detta som var det huvudsakliga skälet till att jag tittade in så jag letade inte efter det nya tillskottet.

Några röster har ojat sig över höga priser.
De fina objekten lär betinga höga priser. Det är helt naturligt eftersom det ju oftast kostar en rejäl slant att göra en genomgripande och varaktig renovering, och varför skulle detta ske gratis?
Bjuder man dessutom ut objekten till alltför låga priser så försvinner de också utanför landets gränser. Vi får nog vackert inse att det kommer att ske en rejäl prisstegring på veteranfordon om inte detta redan har skett.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders » 29 jun 2010, 22:48

S-V L44 skrev:Några röster har ojat sig över höga priser.
De fina objekten lär betinga höga priser. Det är helt naturligt eftersom det ju oftast kostar en rejäl slant att göra en genomgripande och varaktig renovering, och varför skulle detta ske gratis?
Bjuder man dessutom ut objekten till alltför låga priser så försvinner de också utanför landets gränser. Vi får nog vackert inse att det kommer att ske en rejäl prisstegring på veteranfordon om inte detta redan har skett.

// S-V L44

Varför skulle inte en Scania från mitten på femtitalet kunna betinga samma pris som tex. en Cadillac från samma år? Dessutom är ju Scanian bra mycket mera sällsynt.
Vi får nog bara vänja oss vid att priserna är på väg upp. Och varför skulle de inte få vara det. Vi snackar ju ändå om lastbilar som är 50-60 år gamla vid det här laget.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 29 jun 2010, 22:54

Det är väl så att man försöker blunda för det som är obehagligt...men visst är det sant att man tyvärr måste vänja sig vid det mesta man inte gillar. Jag ser bara på det som min Duett har kostat att göra iordning...än så länge. Att ge sig på ett större objekt innebär självklart att ekonomin drar iväg. Så man får vara tacksam mot dem som orkar med de större projekten, det innebär för oss andra att vi får se dem rulla ett tag till här i Sverige :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 30 jun 2010, 00:12

Stellan skrev: Så man får vara tacksam mot dem som orkar med de större projekten, det innebär för oss andra att vi får se dem rulla ett tag till här i Sverige :D

/Stellan

Ja precis! :D
Tänk hur mycket jobb det ligger bakom startfältet i valfritt rally! Alla som renoverar gamla bilar och lastbilar är väl värda en stor eloge för att de bidrar till att rädda vårt av för eftervärlden.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Kjell T » 30 jun 2010, 07:51

Begärda priser och vad varan sålts för inte alltid samma. Här torde det förekomma ganska stora variationer beroende på var (land, världsdel ) varan säljs och vad det är för en vara.
Att jämföra en Cadillac och en Scania-Vabis är svårt. En Zundapp KS 50 kan kosta lika mycket som en körbar S-V LS76. Varför är det så? När det gäller lastbilar och annat som är lite större så är det inte så många som verkligen är beredda att ta i tu med ägandet. Bara att ta loss ett lastbilshjul kan vara svårt för en som enbart skruvat med lättare fordon. Dessutom är förvaringen svårare ju större fordon det är. En Zundapp KS 50 kan man ta in i vardagsrummet, men det är svårt för majoriteten när det blir lite större fordon.
Om vi tänker oss ett pris per kilogram på fordon blir det ganska stora variationer på gamla fordon.
Orenoverade-renoverade, populära märken- mindre populära, osv.

Det var bra att Volvon kom i rätta händer.
Kjell T

Inläggav Lars-Gunnar » 01 jul 2010, 00:36

Jo Stellan det är nog som du säger. Man blir lite skrämd och tänker på hur en som vill ha en veteranare skall ha råd. Volvon var ju fint renoverad och kostnaden och tiden det tagit är ju svår att bedöma eller veta men ett ett Museum köpte den var ju strålande. Min tanke var först Danmark eller Holland, men i holland vill de ha stora bilar så de kan bygga campinghus på flaket.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav cgessen » 01 jul 2010, 08:21

-
Senast redigerad av cgessen 01 jul 2010, 14:51, redigerad totalt 2 gånger.
cgessen

Inläggav Anders Ason » 01 jul 2010, 08:27

Det jag undrar över är varför det inte fanns en dialog mellan museet och säljaren på ett tidigt stadium då det blev känt att bilen skulle säljas - eller fanns de det?

Att göra profit på denna bil när det fanns en möjlighet att den hamnade på ett museum, där den blir omskött och vårdad och där många kan beskåda den, anser jag spontant som mycket tveksamt och mycket ojust av Bilia. Hoppas nu att museet inte ger Bilia någon marknadsmässig favör i samband med utställningen för det är de inte värda - tvärtom.

Bilia skriver:

- Nu är lastbilen såld
Priset var nog bra för både oss och köparen
175.000 blev det till slut

Rimligen borde bilen ha haft ett pris till detta museum som hade varit avsevärt lägre eller t o m gratis. Kanske Bilia hade kunnat gått in med en deal med Volvo för att ha löst detta då det är ett stort värde i att Volvo har denna bil på museet. Bilia framstår nu som ett profithungrigt företag där man ska tjäna så mycket pengar som möjligt, även på ett kulturföremål och det ger definitivt inget snyggt intryck.

Ett sätt för Bilia att nu upprätta sin heder är att skänka ett driftsbidrag till museet på 175 000 kr och då möjligen i samarbete med Volvo. Det är ju bl a Volvos kunder och medlemmar i SÅ som står för fiolerna.

En reservation dock för att jag kan ha fått fel uppfattning av frågan då jag enbart bygger den på den info som framgått på forumet.

Vad anser forumets medlemmar, d v s vi som försöker bevara äldre lastbilar?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav gunnilse » 01 jul 2010, 09:58

Håller med till fullo men de kommer nog skänka de som du nämner jag kan aldrig tänka mig något annat//Thomas
gunnilse

Inläggav herrstina- » 01 jul 2010, 11:41

Det är ganska intressanta funderingar, som alltid finns det minst två sätt att se det hela på.

Volvokoncernen har de senaste åren utvecklats till att vara en profithungrande jätte som skrupelfritt luggar sina kunder utan att låta vare sig kundvårdande eller kulturella värderingar stå i vägen.
Därför är det inte särskilt troligt att dom skulle vara beredda att skänka bort bilar, oavsett ålder.

Museét i Olofström är ju trots allt privat ägt och därmed kan man ju tänka sig att Volvo gör bedömningen att man inte vill höja förmögenheten hos en specifik individ.

Själv tycker jag att även Volvo borde ha intresse av att deras tidiga produkter kommer i rätta händer. Ett alternativ hade ju varit att placera klenoden på deras eget museum.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

FöregåendeNästa

Återgå till Objekt finns . . .