Nesten utforkjøring...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nesten utforkjøring...

Inläggav arnfinn » 15 feb 2008, 16:53

På denne lenken kan dere lese om en finsk ekvipasje som havnet i en vanskelig situasjon. Åstedet er drøyt tre timers kjøring herfra og jeg var på en hyttetur der i høst. Kjenner bakken og stedet som en vanskelig plass fra tidligere omtale og kunne med selvsyn se skiltene som varsler 11 graders stigning. Se gjerne videoen som finnes der man får se kontrollert ødeleggelse av skapet og dumping av lasten...

http://www.nordlys.no/nyheter/article3351026.ece
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Stellan » 15 feb 2008, 20:16

Usch...det riktigt kryper i kroppen när man ser bilderna. :shock:

Men det ser inte ut som om han brukt kjetting. Dåligt väglag och en kraftig backe är ingen bra kombination. Minusgrader ena stunden, och plus nästa...inte trevligt.

Såg i en annan artikel att Posten hade tydligen också lite uhell...och det jag kommer ihåg av min norska så är vogntåg detsamma som bil och släp. Men var är släpet? :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav arnfinn » 15 feb 2008, 21:10

Stellan skrev:Usch...det riktigt kryper i kroppen när man ser bilderna. :shock:

Men det ser inte ut som om han brukt kjetting. Dåligt väglag och en kraftig backe är ingen bra kombination. Minusgrader ena stunden, och plus nästa...inte trevligt.

Såg i en annan artikel att Posten hade tydligen också lite uhell...och det jag kommer ihåg av min norska så är vogntåg detsamma som bil och släp. Men var är släpet? :?

/Stellan

Jeg har sett mange bilder på dette for det har vært mye omtalt i media - også riksmedier. Det var veldigt godt med kjettinger på bilen - klikke lite på lenker til artikkelen, finns uthevet og på sidene. Vogntog brukes av oss som er bevisste på forskjellen når man snakker om bil med slep. For ekvipasje som denne sier vi semitrailer (selv om det etter boka bare betyr tilhenger). Men mange gjør ikke forskjell på dette dessverre. Her er klippet fra en annen artikkel da det nettopp hadde skjedd. Bergingen har stått still nesten et døgn fordi forsikringsselskapet skulle bestemme seg for å tillate at man gjorde som man gjorde - faktisk var det så at an planla å dytte hele ekvipasjen utenfor. Heldigvis kom et lyst hode på at det måtte være bedre å forsøke dette først.

Sjåføren til Nordlys: - Verste jeg har opplevd
Hoppet ut av trailer i fart. Nå henger den på stupet.

Sjåfør Kari Karialainen hadde englevakt.

Da den 50 tonn tunge traileren begynte å skli mot stupet hoppet han av i fart.

- Det er det verste jeg noen gang har opplevd. Jeg hadde kjetting på traileren, men den bare gled og gled mot stupet. Jeg måtte bare hoppe ut, forteller Kari til Nordlys.

Traileren stanset i autovernet.

- Bilen veier 50 tonn og henger bare i autovernet, sier bergningsmann Kurt Øymo i bergningsselskapet Narviking.

- Det er 70 meter rett ned i havet, forteller han.

Klokka halv åtte onsdag kveld ble politiet varslet om at den finskregistrerte semitraileren stod fast på rv.848 i Forsabakken, mellom Hamnvik og Sørrollnes utenfor Harstad.

Traileren hadde ikke klart å kjøre opp bakken og sklidd bakover.

- Vi har prøvd å få den løs, men ikke lyktes ennå. Nå skal vi hente utstyr for å borre noen fester inn i fjellveggen, forteller Øymo.

Torsdag kveld skal de gjøre et nytt forsøk på å få den løs.

Måtte hoppe ut
Sjåføren måtte hoppe ut av førerhuset på traileren under ferden, men han er uskadet.

Traileren endte helt på kanten av veien og et stup. Kun deler av rekkverket som hindrer den i å skli utfor et minimum 70 meter høyt stup og havne i sjøen.

Traileren er lastet med 19 tonn laks. Politiet vurderer tradisjonell bilbergning til å være for risikofylt. Bergningsoperasjonen anses som svært krevende.

- Ser veldig dramatisk ut
Postmann Lars Johansen har vært på områet, og sier situasjonen ser svært dramatisk ut.

- Ja, det ser veldig dramatisk ut! Begge forhjulene på trekkvogna er oppi lufta, og deler av hengeren er utenfor autovernet. Det var nok nummeret før, det der, sier Johansen.

Posten måtte bæres fra en bil på den ene siden av ulykkesstedet to to andre på den andre siden.

- Det er en tung bil, pluss masse laks og is. Men den så ut til å være godt skodd

- Er dette en velkjent farlig bakke?

- Når det er vinter og glatt føre så er det jo en del situasjoner som oppstår her. Noe skyldes jo dårlig skodde trailere, men denne var grei. Jeg husker at det i hvert fall har vært en annen situasjon de siste årene, der en trailer "sakset" (trekkvogn og henger i 90 graders vinkel) i bakken, forklarer Johansen, som legger til en siste ting:

- Vi har fått en flott ny bru og tunnel, men veiene mellom er dårlige, for eksempel fra Hamnvik til ferga. Skal næringslivet og alle ha full nytte av bru og tunnel så bør jo de andre bitene være på plass også!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Stellan » 15 feb 2008, 21:51

Helt klart måste man läsa mer innan man uttalar sig :shock: :oops:

Det vogntåget jag tänkte på var postens, i den andra artikeln. Med all snön där bak, så har har nog inte haft något släp på ett tag.

Men där ser man hur olika journalister skriver, vilken text de prioriterar. Helt klart är att de olika fackuttrycken kan vara förvillande för icke insatta.

Jag fick lära mig det den hårda vägen för många år sedan när jag skulle lasta båtvinchar i Drammen. Vis av en tidigare händelse så frågade jag om de hade haft någon trailer där förut...och det hade de haft så jag åkte dit och skulle lasta. När jag hade hållt på någon timma med att ta mig in där så kommer de ner från kontoret och undrar varför det dröjer. Då tittar de storögt och säger de aldrig haft en så stor bil inne där förut.

Jag hade missat att fråga om de hade haft en semitrailer inne någon gång...trailer är i stort sett alla slags lastsfordon av lite större storlek :D Så jag var förste man med en semi där :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 15 feb 2008, 22:45

Jo, det gäller att vara insatt i "det lokale forhold". När jag körde timmer sa min "kjereste" tömmertrailer om mitt ekipage, fast det var bil o släp. Trailerekipage hette rätt o slätt semi, som jag kommer ihåg det. Men annars säger man väl bil o henger om bil och släp. Trailer kan man väl likna vid svenskans långtradare?. Jag var ju "trailersjåför" enligt henne.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 15 feb 2008, 22:57

Thomas Almèn skrev:Trailer kan man väl likna vid svenskans långtradare?. Jag var ju "trailersjåför" enligt henne.

Trailer på norska är i princip allt som är lastbil...trailersjåför betyder nog mer lastbilschaufför. Språk kan vara väldigt kul...och väldigt frustrerande ibland :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Allmänt Veteransnack