Hur ser träffsäsongen ut 2008?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hur ser träffsäsongen ut 2008?

Inläggav Anders Ason » 16 dec 2007, 17:29

Har någon kläm på hur "träffbilden" ser ut för 2008?

Ev. förändringar? (blir det kanske en träff till i södra Sverige med tanke på det stora antalet deltagare i Helsingorg?)

Nya projekt som kommer att premiärvisas?

Annat?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 15 jan 2008, 20:42

Tar upp tråden igen...

Är det någon som har hört något av vad som kan bli i år?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Micke Lund » 15 jan 2008, 21:49

Här är lite aktiviteter som jag har hittat utöver dom vanliga MHS rallyna. 16-17 maj: Tunga Masträffen Borlänge
Vägverkets museum och Åkerihistoriska Sällskapet i samverkan.
Fredag nostalgiafton museét.
Lördag bussutflykt och sedvanligt "rally".
info: Ellerth Petersson 0703540152, 0155246009
22-24 maj: Maskin-Expo Barkarby
Åkerihistoriska Sällskapet och Maskinskyddarna i samverkan.
Info: Kalle Svalborg 0856024222, 0705249299 kalle.svalborg@telia.com
27 juli: Comercial run Rättvik.
i samverkan med Svensk Åkeritidning och Åkerihisoriska Sällskapet.
info: 024810904, fax 024812190 http://www.classiccarweek.com

6-7 september Jädersbruksdagarna Arboga.
info: Ingemar Johansson 0702097842, johansson.jadersbruk@telia.com ,
http://www.jadersbruksvanner.com
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Anders Ason » 15 jan 2008, 22:17

Stellan Johansson skrev:Tar upp tråden igen...

Är det någon som har hört något av vad som kan bli i år?

/Stellan

Förra årets övningar:
* Tunga Rallyt Väst, Göteborg
* Pärlrallyt, Hälsingborg
* Åkarsvängen Södertälje
* Smålandsrundan, Skillingaryd
* Rättvik
* ytterligare träffar?

den som har datum kan väl fylla på, för visst är de väl fastställda redan under -07?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 15 jan 2008, 22:47

Micke Lund skrev: . . .
6-7 september Jädersbruksdagarna Arboga.

Micke, är "Jädersbruksdagarna Arboga" av lokal karaktär där det förekommer en och annan lastbil men mest andra ting?

Om så är fallet så finns nog en hel del tillställningar runt om i landet, ett annat som jag besökt i dina trakter är "Myrbergsrallyt" i Norberg. Här i Skåne där jag bor finns flera rallyn av denna typ men jag har inte besökt något av dem.

Det är ju intressant att även känna till de lokala rallyna men där kan det vara svårt med ambitionen att lista samtliga. Jag föreslår dock ordet fritt för var och en som känner sig hågad att i god tid informera om även lokala rallyn i forumet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Micke Lund » 16 jan 2008, 08:33

Ja det är nog som du säger att det kanske mest är andra ting. Jag hittade alla datumen på åkeriföreningens hemsida
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Stellan » 16 jan 2008, 23:17

Det är rätt så bra att få lite koll på olika träffar så att man kan ha lite framförhållning...någon gång måste ju lyckas med det också :lol:

Är det någon som vet om det finns något bra utflyktsmål mellan Borlänge och Barkarby ifall man lyckas att ta sig så långt norrut med någon gammal bil...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Micke Lund » 17 jan 2008, 19:47

Är det någon som vet om det finns något bra utflyktsmål mellan Borlänge och Barkarby ifall man lyckas att ta sig så långt norrut med någon gammal bil...

Sala ligger nog ganska mitt i mellan Borlänge och Barkarby
En liten fin stad. Vi har silvergruvan,Måns Ols som är ett värdshus med jätte god mat, dom har råvaror från lokala producenter. Det ligger vackert vid sjön direkt till höer när du kommer in i Sala från Borlänge. Vi har ett traktormuseeum några km utanför stan. Ja det finns nog nått mer oxå,men nu står det still i skallen. Sen blir man nog lite hemma blind med :roll:
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Ove » 21 jan 2008, 10:07

Stellan Johansson skrev:Är det någon som vet om det finns något bra utflyktsmål mellan Borlänge och Barkarby ifall man lyckas att ta sig så långt norrut med någon gammal bil...
/Stellan

Avesta ligger också efter riksväg 70 bara 3,5 mil från Sala och 6 mil från Borlänge. Det är här den stora Dalahästen finns utmed riksvägen. Avesta är i modern tid mest känt för tillverkning av rostfritt stål men här fanns på 1500-talet ett kopparverk där sveriges mynt präglades.

Sevärdhet som jag rekommenderar är "Hyttan" som du hittar inte långt från kyrkan. Det är ett museum inrymt i en restaurerad masugnsbyggnad och jag rekommenderar varmt att gå en guidad tur för att få en uppfattning om hur järn och stål tillverkades under första hälften av 1900-talet. Med elektronikens hjälp och teaterrök tror man sig förflyttad till tiden då det var full verksamhet här. I "Hyttan" brukar det också pågå konstutställningar.

Sedan kan man se livs levande vicenter i en park ca 3 km från kyrkan, inget inträde. De är inte helt snälla så man får nöja sig med att se dom från ett litet utsiktstorn.
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Per Thomson » 21 jan 2008, 10:17

Väl i Borlänge, förutom Vägverkets museum, glöm inte att besöka sveriges största sandlåda i Sellnäs söder om staden.
Här kan du få leka med t ex en Caterpillar D8 om du känner för det men det kostar en rejäl slant :cry:
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=700

Du hittar lite bilder därifrån på denna länk, ävenså dalahästen so Ove nämnde i sin reklam för Avesta.

Ove har nog en del att visa i sitt garage också men det kanske jag inte får nämna :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 21 jan 2008, 19:10

Helt klart är ju att det måste bli en tur till Borlänge och Barkarby i sommar. Hoppas bara att jag hinner ner till Stockholm i tid bara...det verkar som om det skulle ta lite tid att transportera sig däremellan :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Pickos » 23 jan 2008, 23:56

Gör entré på detta forum genom att sparka upp den här tråden då! :D

Smålandsrundan: 3 Maj
    Tunga Rallyt, Väst: 24 Maj
    Pärlrallyt: 16 Augusti
    Tunga Rallyt, Åkarsvängen: 13 September
http://gotastrom.dinstudio.se/empty_21.html
http://www.parlrallyt.com/
http://www.mhs.a.se/even.htm

Sedan efterfrågades även lokala träffar, mitt tips är:

Motorns dag, Målilla hembygdspark: 2-3 Augusti

Tyngdpunkten ligger på stationära motorer, det brukar finnas en del traktorer, personbilar och MC/mopeder också. Även lastbilar, oftast inte fler än 5-10 st.
http://www.malilla.com/
Pickos

Inläggav Per Thomson » 14 feb 2008, 20:00

Tack för den infon Pickos :!:

Nu har ÅHS lista äntligen blivit uppdaterad.

http://www.akeri.se/net/Sveriges+%c5kerif%f6retag/Om+%e5kerin%e4ringen/%c5kerihistoria/Aktiviteter
Senast redigerad av Per Thomson 14 feb 2008, 21:22, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 14 feb 2008, 20:21

Lite synd att Tunga rallyt väst krockar med Borlänge och Barkarby...men det blir nog en sväng norrut ändå :wink:

Det är ju ett tag kvar, men det hade varit kul om man kunde bli några som slog följe om det är fler som ska uppåt då :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 15 feb 2008, 00:36

Stellan skrev:Det är rätt så bra att få lite koll på olika träffar så att man kan ha lite framförhållning...någon gång måste ju lyckas med det också :lol:

/Stellan

Vi har ju Hälsingerallyt och det ligger ju ännu längre norrut. Om det är årligt vet jag inte men där brukar finnas några få lastbilar från orten eller mer närbelägna platser. Det blir säkert körning efter lungna vackra sommarvägar.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack