av herrstina- » 16 jun 2010, 10:15
Jag tror att Samojeden var verksam före den period då GDL använde inlejda åkare, däremot köpte dom trailern, ev. hela ekipaget. Trailern användes bla. under en period för att lasta glasfiberrör på Emmaboda glasbruk i GDL.s regi.
Åkaren som körde med den då kallades för "Krona", och bytte så småmingom bana och blev stuvare i HBG.s hamn.
En anledning till att bygga trailern med just de mått den hade var att den kunde lasta två st 30" container vilket den såvitt jag vet var ensam om.
Mercorna hade V10.an på 320 HP som största motor, det fanns ingen V12 och jag kan inte heller minnas att den motorn fanns med turbo. Både MAN och Mercedes nuvarande motorserier är senare konstruktioner.
Samojeden var en speciell och mycket trevlig herre som dessutom var en överdängare på språk. bla. är han den enda person jag känt som talade Esperanto flytande.
Han gillade inte att sova i lastbilshytter utan sov vanligtvis uppe på kapellet eller på marken under bilen. Beroende på årstid och var i världen han befann sig. Verksamhetsområdet var Europa, norra Afrika och västliga delar av Asien.
En riktig profil kan man säga!
Stina.