Släpfordon

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Släpfordon

Inläggav Anders Ason » 30 maj 2010, 21:39

Kul släp! (får jag poäng?) Jag "hittade" också två tvåaxliga flaksläp i dag men då var frugans tålamod slut så några bilder blev det inte :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav gunnilse » 30 maj 2010, 21:44

(Kul) tog en stund men nu ramla poletten ner :lol: 10p
gunnilse

Inläggav Anders » 30 maj 2010, 22:03

Längs gamla vägen mellan Södertälje och Strängnäs så står det mittemot Bilisten-macken i Elsaborg(nära nykvarn), precis efter Turinge kyrka(när man kommer från södertälje) så står det ett antal gamla skåpsläp där som ser ut att härstamma från 60-talet.
Har tyvärr aldrig fotat dem, men det är ungefär ett halvdussin som står där. Väl värt att kolla upp om man ändå har vägarna förbi!

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 30 maj 2010, 22:57

Anders Ason skrev:Kul släp! (får jag poäng?) Jag "hittade" också två tvåaxliga flaksläp i dag men då var frugans tålamod slut så några bilder blev det inte :mrgreen:

Va har du en fru? Det var ju alla tiders men inte att hon missunnar dig att fota. Köp henne en knähund så hon har orsak att gå en runda med den medan du smyger i buskarna.

Lars-Gunnar :lol: :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 31 maj 2010, 07:57

Hon är förhållandevis tålmodig, men visst har vi diskussioner ibland om vad som är kulturobjekt eller skrot.
Vi har här vissa svårigheter att bli eniga :mrgreen:

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Kjell T » 31 maj 2010, 11:27

Det är ett ganska allmänt problem att alla våra medmänniskor inte värderar gamla kulturobjekt på samma sätt.
Kjell T

Inläggav Anders » 31 maj 2010, 11:50

Anders Ason skrev:Hon är förhållandevis tålmodig, men visst har vi diskussioner ibland om vad som är kulturobjekt eller skrot.
Vi har här vissa svårigheter att bli eniga :mrgreen:

Jag känner igen den här diskussionen!
Det brukar kunna bli en del gnäll om man råka skymta en Scania 75;a eller någon gammal Åkerman långt in i ett buskage :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lasse Hsand » 04 jun 2010, 19:01

Tjena När vi pratar släp drog detta en hel del i lumpen. Funderar ibland på att skaffa ett efter N86an vilken tillverkare var det på dessa ? Ungefärlig årsmodell? Finns det grejor att få tag på fortfarande. Finns det någon som har andra bilder på ett sånt släp eller den äldre modellen som var tippbar kanske med nåt fränt på. Hälsn Lars
släp1.jpg
släp1.jpg (38.4 KiB) Visad 20915 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders Ason » 04 jun 2010, 21:15

Lasse Hsand skrev:Tjena När vi pratar släp drog detta en hel del i lumpen. Funderar ibland på att skaffa ett efter N86an vilken tillverkare var det på dessa ? ...

Frågan är väl hur det går att få ett sådant släp godkänt om du får tag i ett?

Dragöglan är väl avpassad för traktormodellen av krok o s v .
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 04 jun 2010, 21:41

Inte en aning om dom går att typa men har sett ett flertal på blocket som används av entreprenad företag. Men det behöver ju inte betyda att dom är godkända. Du har inte en aning var man kollar sånt?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav gunnilse » 04 jun 2010, 21:50

Bild

E lite roligare att ha efter ser lite mordernt ut kanske 70a laxå bygge..

Jo vi fajtades med de treaxliga i lumpen med jag kan vakna kallsvettig mitt i natten av detta ännu :lol:
Det snurrar några i stan här med traktorer före dock blir det högt med grävare på ser väl värre ut än vad det är men välbyggda var de //Thomas
gunnilse

Inläggav Anders Ason » 04 jun 2010, 22:02

Lasse Hsand skrev:Inte en aning om dom går att typa men har sett ett flertal på blocket som används av entreprenad företag. Men det behöver ju inte betyda att dom är godkända. Du har inte en aning var man kollar sånt?

De behöver nog enbart vara godkända (reg.besiktade) om de dras efter lastbil = har med hastigheten att göra bl a. Det verkar som man annars får dra vad som helst efter ex.vis en grävmaskin, hjullastare eller traktor bara bestämmelserna om bromsarna (viktförhållandena) och kommunikationsutrustningen är riktig (d v s lysen och reflexer).

(Entreprenadföretag kan nog dra en sådan kärra som efterfordon möjligen, men då får det inte gå fort.)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 04 jun 2010, 22:04

Det treaxliga släpet är synerligen bekant. Jag övningskörde med ett sådant som jag drog med en LB110:a årsmodell -69 under tiden jag gick på verkstadsskola till bandtraktormekaniker på A6 i Jönköping, och stackarna som skulle dra haubitsarna var tvunga att övningsköra med myslokarna :mrgreen: När jag körde upp för trafikkortet i Boden mars 1976 hade jag samma släp med bandtraktor på och drog med en N88. Det var lite svettigt, trots att det var mycket snö och kallt :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 04 jun 2010, 22:42

Det mest komiska i det militära var när man körde upp en Cat IT28a på släpet och ett tält på drag bilen som oftast var en F86a. Alltid en även tyr på vintern. Väldigt snyggt transportsläp du hade Gunnlise. Men jag gisssar att ett sådant kostar en slant.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav gunnilse » 05 jun 2010, 10:33

Neej det är inte mitt släp ligger några på Blocket för runt 70t vi pratade tilt funktion å detta e ett sådant.
Sen har jag inte sett något under lastning hur det fungerar kanske svårt få på en lastbil på ett sådant om nu tilten inte går att låsa??

Bild
Bild
Några fler bilder på föregångarn som söktes..Mycket Svenskt stål är det..
Vi drog dessa med N88 tipp å kran med en stor Cat bandtraktor på dessa släp när vi lekte krig i Östersund..
N88 byttes ut dessa år mot N10 eller N12 boggie Tico kran å ett stort fast flak..
Det var ett gäng skötsamma gubbar som fick hämta hem bilarna från Göteborg de stod på Ka 4 vet jag ritade en karta hur de skulle hitta dit.

Thomas
gunnilse

FöregåendeNästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar