Odab tog över alla oljetransporter

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Odab tog över alla oljetransporter

Inläggav flak » 29 maj 2010, 18:06

Någon som har några minnen från när alla oljebolag lämnade över transporterna till ODAB?
KRJ 055 Volvo F12 ODAC.jpg
KRJ 055 Volvo F12 ODAC.jpg (91.03 KiB) Visad 17266 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Re: Odac tog över alla oljetransporter

Inläggav Thomas Almen » 29 maj 2010, 18:18

Inte alla oljetransporter togs över av ODAB. POL skötte ju en del. Bägge företagen var sammanslagningar av flera oljebolags transportdelar. minns inte på rak fot och stående arm hur konstellationerna såg ut.
Thomas Almen

Inläggav gunnilse » 29 maj 2010, 18:28

Kul bild måste vara Bosses bil på bilden själv hade jag en Scania 142a samtliga sadlade om från stenvagga till tank på vintern..
Några gick väl över till rena tankbilar de blev lite effektivare då..
Kommer inte ihåg alla bolag som var involverade i detta Pol levde eget liv men tror de försvann i samma veva jag sadlade om..
gunnilse

Re: Odab tog över alla oljetransporter

Inläggav flak » 29 maj 2010, 18:39

Jomenvisst jag glömde ju Pol i hastigheten...........
Här en LS111 från Kalmar som efter många år uppställd enligt bild blev skickad till Rogers i Eksjö och upphuggen.
pol.jpg
pol.jpg (69.1 KiB) Visad 17254 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders » 29 maj 2010, 20:29

Intressanta bilder.
Det var väl på 80-talet detta var aktuellt va?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav flak » 30 maj 2010, 01:27

Volvo bilden är från 80talet men 111 bilden är från 90 talet och bilen höggs upp i början på 2000 talet.
Och ODAB &POL var verksamma under åttiotalet
111:an ägdes från 1993 av SHELL och sedan 1997 av OK men behöll POL färgerna och loggan.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Nor1 » 30 maj 2010, 20:46

gunnilse skrev:Kul bild måste vara Bosses bil på bilden själv hade jag en Scania 142a samtliga sadlade om från stenvagga till tank på vintern..
Några gick väl över till rena tankbilar de blev lite effektivare då..
Kommer inte ihåg alla bolag som var involverade i detta Pol levde eget liv men tror de försvann i samma veva jag sadlade om..

Det ser ut som det står *53 på framskärmen, och Bosse har ju nummer 453 även idag så det måste vara han som syns på bilden :)
Han har ju faktiskt Volvo idag med fast en FM12 målad i Preems färger.
Nor1

Inläggav gunnilse » 30 maj 2010, 20:56

Jo visst e det så men det är inte Bosse i den han hade två bilar på den tiden själv körde han en gammal Odab 111a ren tankbil.
Å jag kan inte komma på namnet på hans pilot tror detta e runt 85..
Oljesvängen var kul men ack så långa dagar å men liksom doften satt i deo vad e de :D
gunnilse

Inläggav chefen » 28 nov 2015, 13:11

80 tal

POL
Texaco
Gulf
Shell

ODAB
BP

OK. Egna färger, åkerier.
Esso-Statoil. Egna färger, både bolagsägda bilar samt separata åkerier
chefen

Inläggav Malte. E » 28 nov 2015, 20:27

Lite om ODAB.
Det var inte riktigt så att Odab tog över ALLA oljetransporter. Grunden var Svenska BP AB`s organisation. I bakgrunden fanns Svenska Petroleum,(SP).
ett statligt företag som hade att garantera en del statliga och kommunala inrättningars säkra tillgång till värme och drivmedel. Men SP hade varken
depåanläggningar eller tankbilar till sitt direkta förfogande.
Däremot hade BP en väl inarbetad och fungerande organisation. I den turbulens som började utvecklas inom oljevärlden, kriser etc. fann SP det lämpligt att gå samman med ett etablerat oljebolag, det blev just BP.
Men BP var inget åkeri, deras bilar hade inga trafiktillstånd, och deras chaufförer behövde i princip inte ha mer än ett vanligt personbilskörkort.
För att göra historien kort, SP och BP gick samman i ett transport och lagringsföretag: OljeDistribution AB. De f.d. BP-bilarna måste skaffa trafiktillstånd och fick
gröna trafikbilskyltar. Chaufförer utan trafikkort fick sådana via någon snabbväg.
Därmed stod vägen öppen för ODAB att åtaga sig lagring och transporter för vilket oljebolag som helst.
Shell och Gulf genomförde en liknande omstrukturering. Resultatet blev transportföretaget POL.
Hälsningar
Malte E.
Malte. E

Inläggav Per Thomson » 29 nov 2015, 14:32

Jag gjorde någon gång under slutet av 80-talet en grafisk karta visande hela ODAB:s distributionsnät med depåer och kunder. Om jag minns rätt var det ett 30 tal depåer huvudsakligen utmed kuster.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack