Bilkalendern

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bilkalendern

Inläggav S-V L44 » 23 maj 2010, 12:20

Fredrik Klint skrev i tråden "Hälsingebilder, Lastbilar" följande
Nu byter jag ämne litegrann...
Jag vet inte riktigt vad Bilkalendern var men det verkar ju som att man kunde se vad ett företag hade för vagnpark av ovanstående inlägg att döma.
Så då undrar jag ifall det finns något bärgningsföretag/verkstad vars fordon går att hitta i Bilkalendern, alltså ett reg-nr eller två.
Med hjälp av sådana här kalendrar borde man ju kunna se vad t.ex. Räddningskåren hade för bilar, men i -58 års bok gick det väl inte då Rkn bildades 1959 vill jag minnas...
Hur länge fanns Bilkalendern förresten?
, så jag väljer att öppna upp en ny tråd.

"Bilkalendern" som ibland också kallades "Vems är bilen" (eller så är det en konkurrerande bok?) är en bok som utgavs av Svenska Polisens Idrotts- och Skytteförbund.
Boken beskriver alla (?) inregisterarde fordon (personbilar, lastbilar och bussar) i ett län under ett visst år.
Jag tror att böckerna endast utgavs under 1950-talet och kanske tidigt 1960-tal, och fanns i länsvisa upplagor. Ibland ingick två län i boken.

Eftersom fordonen är listade efter registreringsnummer och därefter endast bilmärke (inte modellbeteckning), årsmodell och ägare är listade är det rätt svårt eller tidsödande att söka i boken.

// S-v L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Bilkalendern

Inläggav Fredrik Klint » 23 maj 2010, 12:39

Ah okej, tack för svar.
Synd, annars hade man säkert kunnat spåra fordon lättare.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav S-V L44 » 23 maj 2010, 13:06

Man kan ju göra vissa antaganden, t.ex. :
Automobilfirma J.G. Nordlund AB i Härnösand ägde dessa lastbilar år 1958:

Y1567 Willys, årsmodell 1951
Y2110 Volkswagen, årsmodell 1955
Y2508 Volvo, årsmodell 1952

Man kan ju anta att antingen Volvo eller Willys (eller rent av båda) skulle kunna vara bärgningsfordon.

Volvo, liksom Chevrolet och Ford är ju annars lite "svåra" eftersom de inte bara byggde "riktiga" lastbilar utan även små pick-up, skåpbilar, etc. som också registrerats som lastbilar.
Därför är de resultat man kan få fram genom boken ganska vanskliga.
Men ser man en bild på ett fordon med ett visst registreringsnummer så är det lättare att söka årsmodell samt ägare.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Roger Larsson » 23 maj 2010, 14:12

S-V L44 skrev:Fredrik Klint skrev i tråden "Hälsingebilder, Lastbilar" följande
Nu byter jag ämne litegrann...
Jag vet inte riktigt vad Bilkalendern var men det verkar ju som att man kunde se vad ett företag hade för vagnpark av ovanstående inlägg att döma.
Så då undrar jag ifall det finns något bärgningsföretag/verkstad vars fordon går att hitta i Bilkalendern, alltså ett reg-nr eller två.
Med hjälp av sådana här kalendrar borde man ju kunna se vad t.ex. Räddningskåren hade för bilar, men i -58 års bok gick det väl inte då Rkn bildades 1959 vill jag minnas...
Hur länge fanns Bilkalendern förresten?
, så jag väljer att öppna upp en ny tråd.

"Bilkalendern" som ibland också kallades "Vems är bilen" (eller så är det en konkurrerande bok?) är en bok som utgavs av Svenska Polisens Idrotts- och Skytteförbund.
Boken beskriver alla (?) inregisterarde fordon (personbilar, lastbilar och bussar) i ett län under ett visst år.
Jag tror att böckerna endast utgavs under 1950-talet och kanske tidigt 1960-tal, och fanns i länsvisa upplagor. Ibland ingick två län i boken.

Eftersom fordonen är listade efter registreringsnummer och därefter endast bilmärke (inte modellbeteckning), årsmodell och ägare är listade är det rätt svårt eller tidsödande att söka i boken.

// S-v L44

Ce-Ge Räddningskår startade 1946 och namnändrades till Räddningskåren AB februari 1947. Innan dess skedde verksamheten i Centralgaragets regi. Tillstånd för sjuktransporter söktes hos Poliskammaren i Stockholm den 25 oktober 1947.

Bilkalendern fanns enligt uppgift fram till 1962. Är ganska kul att titta i fast lite "tungarbetad" som sägs ovan men man kan ju se då att tex S12349 var en Chevrolet och tillhörde Göte Larsson (min far) samt att S1 tillhörde Länsstyrelsen m m, m m...

Nej tyvärr, jag äger ingen bilkalender.

Här http://www.skillingaryd.nu/Om_skillinga ... .1960.html finns ett exempel på hur Bilkalender såg ut sam utdrag ur densamme...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Lasse Hsand » 23 maj 2010, 18:05

Tjena fanns den tom -62 då äger jag ett exemplar av det sista året som täcker västernorrland och jämtland. Så om någon har ett regnummer ni behöver hjälp med så hör av er . Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav flak » 24 maj 2010, 11:18

Bilkalendern, ja denna makalösa lilla bok där man verkligen kan rota ner sig i det förgångna.
Är själv lycklig ägaren till H Kalmar Län, K Kronoberg och denna lilla oansenliga bok ger verkligen en fordonsintresserad
valuta för pengarna och vetgirigheten.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav ironny » 23 sep 2011, 13:54

Hej Såg att du är från Bergkvara, Jag är från Torsås och skulle vara intresserad att titta efter en bil i din bilkalender. Är detta möjligt
ironny

Inläggav Lasse Hsand » 15 mar 2012, 19:59

Finns en bilkalender på bokbörsen. För P och R län. http://www.bokborsen.se/category-Bil+%26+Motor-1-67-0
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Återgå till Allmänt Veteransnack