Helsingebilder. Lastbilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav Raubtier » 12 maj 2010, 19:27

Gamla bilder på lastbilar i Hälsingland.
http://www.helsingebilder.se/utsida/gal ... d2=&page=1
Alla bilder kan köpas.

Smakprov:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jul 2009, 21:00
Ort: Ljusdal

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav Anders » 14 maj 2010, 15:17

Det var ju riktigt fina bilder som fanns där!
Och ett par rätt ovanliga bilar. Krupp kan det ju inte ha sålts många av i Sverige före kriget?
Hursomhelst riktigt intressant att se!

Det här var för övrigt ett tämligen annorlunda ekipage, vad som förefaller vara en S-V L10, men med skärmar från den äldre 335-serien. Hytten ser mera ut som något som hade suttit på en tysk lastbil från samma tidsperiod. Dessutom gengasaggregatet, hur länge körde man egentligen på gengas efter krigsslutet?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav S-V L44 » 14 maj 2010, 16:51

Jag såg också denna Sc-V L10:a som Anders beskriver och gjorde samma reflektion.
Den ser ut att kanske vara en av de allra tidigaste L10:orna.
Den har dessutom väldigt stora strålkastarpottor. Fästena är däremot "normala", dvs. de tidiga med fyrkantig platta mot skärmen.
Jag har en preliminär upplaga av reservdelskatalogen för L10-serien daterad i januari 1946. I denna finns det speciella sidor med avvikelser i motorkomponenter för gengasdrift. Det är faktiskt en hel del komponenter som skiljer mot drift med "vanliga" drivmedel. Beträffande strålkastaren finns det en större Bosch-variant upptagen i denna katalog som jag inte sett i senare kataloger.

// S-V L44
Senast redigerad av S-V L44 14 maj 2010, 17:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav Anders » 14 maj 2010, 16:59

Jag vet inte om det är bara jag, men tycker att formen på huven känns aningen annorlunda än normalt på L10-serien? Eller vad säger du S-V L44?
Skulle det tillochmed kunna tänkas att detta är en förseriebil?
Men det förklarar egentligen inte skärmarna, då det i boken om Scanias militärbilar finns med en prototyp till F10 med bla annan kylarmaskering, och den har samma plåtskrädderi som serievagnarna.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav S-V L44 » 14 maj 2010, 17:09

För fem år sedan såg jag denna L10:a på Blocket.
Scania-Vabis L - Hyttsjö Materialåtervinning - Ljusfallshamm - SEK2000.JPG
Scania-Vabis L - Hyttsjö Materialåtervinning - Ljusfallshamm - SEK2000.JPG (68.63 KiB) Visad 22543 gånger

Den har samma typ av "märkliga" skärm. Strålkastarpottan är också betydligt mera kupad än "normalt".
I reservdelskatalogen ser man att torpeddetaljerna skiljer mellan L10 och 2L10, men jag vet inte exakt vad, mer än vissa mått.
Jag får försöka forska vidare kring detta.

När jag konsulterade min reservdelsbok så ser jag att den preliminära upplagan tar upp skärmar med helt andra reservdelsnummer än senare upplagor.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav S-V L44 » 15 maj 2010, 11:17

Vi skulle kanske lägga in den Scania-Vabis L10 (ser ut att vara en L12, eller man luras av gengasaggregatet så att det är en L13) som vi berört ovan.
VE8co.jpg
VE8co.jpg (51.31 KiB) Visad 22485 gånger


// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav Anders » 15 maj 2010, 11:39

Helt klart väldigt intressant. Och med två stycken bilar med samma skärmar.
Man hade väl eventuellt kunnat tänka sig att en gammal bil modifierats med skärmar från någon skrotad bil,men när det rör sig om nya bilar ställer det ju saken i en annan dager.
Kanske att man hade planer på att använda sig av skärmar från de äldre bilarna för att spara produktionskostnader?
För L-serien tillverkades väl egentligen inte parallelt med 335-serien?
Många frågor och lite svar, men väldigt intressant är det! :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav S-V L44 » 15 maj 2010, 13:48

Per Thomson både nämnde och skrev till mig för drygt ett år sedan att han hade en kontaktperson som berättat för honom om planpressade skärmar på tidiga Scania-Vabis L-modeller.
Vid den tidpunkten så trodde varken Per eller jag riktigt på dessa uppgifter och menade på att han sannolikt blandat ihop synintrycken med en del militära Volvo-modeller. Men det är kanske så att det även funnits en del Sc-V L-vagnar med planpressade skärmar. Vi får hålla koll på detta och det vore intressant om Per kunde kontakta sin källa och visa upp de två bilderna ovan.

Jag tycker trots allt att det finns vissa skillnader på skärmarna på bilarna ovan i jämförelse med t.ex. dessa bilar, men det är helt klart att man får studera sitt bildmaterial mer ingående för att se om man finner fler.
Scania-Vabis L12 - 1946 - X1036 - Stråtjära.JPG
Scania-Vabis L12 - 1946 - X1036 - Stråtjära.JPG (44.42 KiB) Visad 22469 gånger

Scania-Vabis L10 - T2043.JPG
Scania-Vabis L10 - T2043.JPG (44.99 KiB) Visad 22469 gånger


Jag fann faktiskt ytterligare en med planpressade skärmar. Denna gång en fyrhjulsdriven norrman.
Scania-Vabis F11 - 1944 - Z35881 - Norge.JPG
Scania-Vabis F11 - 1944 - Z35881 - Norge.JPG (255.5 KiB) Visad 22462 gånger


// S-V L44
Senast redigerad av S-V L44 15 maj 2010, 14:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav Anders » 15 maj 2010, 14:11

Jovisst ser man skillnader mellan bilderna som du har lagt ut. Får börja nagelfara alla gamla bilder av tidiga L-serievagnar nu! :D
Första gången jag kikade på L10;an från Gnarp så fick jag känslan att det var mera som inte stämde, förutom skärmarna, men det kanske är så att synintrycket störs av dem bara?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav Åkarns Kalle » 16 maj 2010, 20:58

Ska jag prata med Mjölk-Ante och gubbarna och höra om han minns den bilen från Kalle Johanssons?

Mannen på bilden Ivar Belin är tyvärr död.

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 839
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav S-V L44 » 19 maj 2010, 21:22

Jag satt och kollade lite förstrött i Bilkalendern för år 1958 avseende X- och Y-län.
K Johanssons Åkeri i Röde, Gnarp var tydligen inget enbilsåkeri.
1958 fanns åtminstone följande lastbilar i åkeriet, alla Scania-Vabis.
X1438 årsmodell 1953
X2731 årsmodell 1950
X3563 årsmodell 1953
X6964 årsmodell 1952
X7568 årsmodell 1953
X7909 årsmodell 1954
Det fanns kanske fler som jag missat, men bilen på den tidigare bilden ovan är ju betydligt äldre än dessa som jag listat upp. Tyvärr nämner inte Bilkalendern bilmodell, endast bilmärke.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav Åkarns Kalle » 19 maj 2010, 21:53

Kalle Johansson i Gnarp var väl ett stort åkeri tidvis iallafall han hade nog 10 bilar då han var som störst även taxi och buss en tid

Kalle Johanssons mor startade tillsammans med sin bror John och Erik Backlund åkeri vid sida av slakteriet dom körde även för andra slakterier
tre gånger i veckan for man till Sundsvall med slakt då var också Kalle med flera gånger när han var 12 år kunde han köra och körde säkert också.

Då Kalle var 15 år skrev Länsman Blombergsson ut ett körkort som gällde endast inom Gnarp
1924 började Kalle som chaufför åt en åkare där blev han kvar till 1927 då han startade eget
i mitten på 30-talet byggde han ett stort garage i byn Röde i Gnarp (den tidens stort alltså) (Bredvid Statoil i Gnarp ett Rosa Hus med just det namnet är det om ni vill se det fast det är ombyggt)
1937 startade han pensionat på samma plats som han drev till 1970 då det såldes
Mackverksamhet hade han också en tid
Kalles Kiosk var en välkänd mötesplats med början på 40-talet fram till för 10år sedan kanske

åkeriet avveklades efter hand för att 1988 helt upphöra i samband men att Kalle avled, då på slutet fanns bara en paketpickup och en Grusbil kvar
grusbilen kördes av Nisse Östlund och pickupen av Kalle i en intervju i Hudiksvalls Tidning i samband med en födelsedag sa Kalle att åkeriet då bestående av Pickupen och grusbilen
skulle drivas tills Nisse slutade.

Nu blev det väl inte så efter som Kalle dog fast iom att Kalle dog så slutade ju Nisse så.........

Kalle Johansson var född 1906 och avled 1988

/Kalle

(Jag har ändrat och lagt till då för mig nya uppgifter framkommit)
Senast redigerad av Åkarns Kalle 29 maj 2010, 19:32, redigerad totalt 2 gånger.
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 839
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav Fredrik Klint » 23 maj 2010, 10:16

S-V L44 skrev:Jag satt och kollade lite förstrött i Bilkalendern för år 1958 avseende X- och Y-län.
K Johanssons Åkeri i Röde, Gnarp var tydligen inget enbilsåkeri.
1958 fanns åtminstone följande lastbilar i åkeriet, alla Scania-Vabis.
X1438 årsmodell 1953
X2731 årsmodell 1950
X3563 årsmodell 1953
X6964 årsmodell 1952
X7568 årsmodell 1953
X7909 årsmodell 1954
Det fanns kanske fler som jag missat, men bilen på den tidigare bilden ovan är ju betydligt äldre än dessa som jag listat upp. Tyvärr nämner inte Bilkalendern bilmodell, endast bilmärke.

// S-V L44


Nu byter jag ämne litegrann...
Jag vet inte riktigt vad Bilkalendern var men det verkar ju som att man kunde se vad ett företag hade för vagnpark av ovanstående inlägg att döma.
Så då undrar jag ifall det finns något bärgningsföretag/verkstad vars fordon går att hitta i Bilkalendern, alltså ett reg-nr eller två.
Med hjälp av sådana här kalendrar borde man ju kunna se vad t.ex. Räddningskåren hade för bilar, men i -58 års bok gick det väl inte då Rkn bildades 1959 vill jag minnas...
Hur länge fanns Bilkalendern förresten?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav Janne P » 29 jun 2010, 23:12

Om inte jag har fel så var inte fordonen reggade på Räddningskåren utan på den/de företag som var anslutna till dom.
Jag har Bilkalendern för Z, AC, BD 1958 och Y, Z 1961.
Om det visar sej stt Sandström & Ljungkvist AB är ansluten med sin Bedford -62 (skrotad sen länge) så har jag instr.boken
för bärgningskranen + tillstånd för radio o besinstr. med ombes. Säljes inte men kan kopieras. Jag älskar dessa
udda pappersprylar.

Mvh Janne
Janne P
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 jun 2010, 12:12

Re: Helsingebilder. Lastbilar

Inläggav Janne P » 29 jun 2010, 23:16

Jag glömde att skriva att dom papper jag har är från 1971.
Ber om usräkt.

Janne
Janne P
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 jun 2010, 12:12


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster