Långtradare

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Långtradare

Inläggav Kjell T » 28 mar 2010, 20:41

www.rekkanetti.com finns både äldre och nyare långtradare av varierande fabrikat och årsmodell.
Kjell T

Re: Långtradare

Inläggav S-V L44 » 29 mar 2010, 21:37

Finfina bilder.
Jag fastnade för en bild som heter simpura5.
Det måste vara en av de tidigaste L51:orna då Be-Ge-hytten har de sneda bakrutorna. Synd att man inte kan få fram något chassinummer på bilen.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Kjell T » 30 mar 2010, 07:09

Är bilden tagen i Finland eller någonannanstans? Scania-Vabis lastbilar var sällsynta här före 1958. Bussar däremot fanns det.
Kjell T

Inläggav S-V L44 » 30 mar 2010, 07:53

Jag gjorde egentligen samma reflektion, men antog att bilden kom från Finland.
Om man betraktar "naturen" så visar bildens högra bakgrund träd som ser lite "sydländska" ut, medan bakgrunden till vänster ser mera "Nordisk" ut.
Ljuset i bilden med de långa skuggorna ser också ut att komma över respektive under en viss breddgrad. Skulle bilden komma från södra halvklotet så är det ju bara Argentina och Chile som skulle uppvisa något liknande, så det tror jag inte på.
Det står ytterligare ett Scania-Vabis chassi till vänster. Det verkar vara någon slags utställning eller demonstration. Fordonens framvagnar är också uppkörda på små ramper för att man lättare skall kunna se under bilen.
Chassit som är huvudobjektet på bilden har någon slags påbyggnad som skymtar bakom hytten, men chassit saknar bakstänkskydd så påbyggnaden, vad det nu kan vara, verkar bara vara något som satts på under utställningen. Det är kanske en ställning för planscher?
Personernas klädsel antyder att det är sen höst, vinter eller tidig vår. Mannen framför lastbilen har ju vinterrock och mannen till höger har läderkappa. De två vitklädda männen till höger ser återigen ut som om de kom "söderifrån", t.ex. Nordafrika, men jag tror att de är personer som skall demonstrera eller informera kring lastbilarna.
Kylargardinen på bilen är också uppdragen.

Det är skojigt att sitta och betrakta en bild på detta sätt och försöka hitta en rad olika sannolikheter.
Det vore än skojigare att försöka få fram mer konkret fakta kring bilden.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack