Scania-Vabis erbjöd tandemdrift först 1958 i och med att 75-serien ersatte 71-serien (Regenten). Efterfrågan av en tandemmodell hade varit stark under många år, bl a från större svenska industriföretag som förr hade egna "åkerier". Du kan läsa om ett sådant företag här
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=652 och du förstår av bilderna att det handlade om tunga transporter och att kardanerna inte höll för påfrestningarna.
Stora Kopparbergs Bergslags AB (SKBAB) försåg några av sina bilar med tandemdrift redan innan S-V införde sådan och de var baserad på en Leyland-boggie. Erfarenheterna från dessa boggier var inte helt positiva och när S-V fick i uppdrag att konstruera en prototyp åt svenska försvaret av en tung terrängdragare, det som blev Myrsloken, konstruerades en S-V boggie baserad delvis på Timken komponenter. 1957 presenterades två prototyper av Myrsloken och under 1957/58 testades även prototypen av den kommande 75:an av SKBAB, naturligtvis med tandemdrift. Denna LT75:a finns med på samma sida som refererats ovan och man förstår att det är en prototyp eftersom 75-märken och nytt S-V märke för stötfångaren ännu inte hunnit tagits fram.
Det blev mycket om Scania det här men du kan hitta mer om tandemdrift för såväl Volvo som Scania om du skriver in ordet tandem i sökrutan längst upp till höger.