I mitten eller början av 60-talet kom farsan och jag att diskutera en del kring en liten grå frambyggd DAF modellastbil som jag då hade.
Bilen var i skala H0 och tillverkad av en tysk modellbilstillverkare, förmodligen antingen Wiking eller Herpa.
Bilen föreställde en 6-8 tons tvåaxlad flakbil med kapell, och om jag nu inte minns fel så såg modellen ut som DAF:s serie A.
Jag minns också att motorpaketet låg undertill mitt i chassiet och farsan sa till mig att det var en pannkaksmotor.
- Var begreppet denna pannkaksmotor, som man ju sällan hör, synonymt med vad vi idag vanligtvis kallar boxermotor eller var det “bara” en vanlig radmotor som lagts på sidan för att spara utrymme i höjdled?
- Om nu modellbilen var en “naturtrogen” kopia av en “riktig” lastbil (som jag då uppfattade att det skulle kunna vara), så har jag inte lyckats klura ut bilens exakta modellbeteckning. Hade DAF någonsin ett pannkaksmotorförsett lastbilschassi?
- Vad skulle vitsen egentligen vara med ett sådant motorarrangemang i en lastbil? Skulle det ge några stora fördelar annat än kanske gynnsammare viktfördelning? Pannkaksmotorer var inte helt ovanligt i en del busschassin, bl.a. Volvo, för att spara utrymme och kanske ge en bättre viktfördelning, men dess nackdelar ur servicesynpunkt har väl gjort att konceptet inte blev populärt?
- Om nu inte min lilla DAF modellbil hade någon motsvarighet i ett riktigt fordon i verkligheten skulle det kunna finnas något annat lastbilschassi som anammat teknologin med pannkaksmotor?
// S-V L44