Framtiden - kan vi se framåt?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Åldersfördelning på oss forumbesökare:

1 till 25 ->
6
5%
26 till 35 ->
16
14%
36 till 45 ->
35
31%
46 till 55 ->
27
24%
56 till 65 ->
21
18%
66 till 75 ->
9
8%
äldre än 76 ->
0
Inga röster

Antal röster : 114

Re: Framtiden - kan vi se framåt?

Inläggav Anders Ason » 22 mar 2010, 14:11

Den här tråden är uppsatt som ett s k anslag, d v s det är en viktig fråga för vårt intresse.
Det är anledningen till att den får ligga på topp ett tag.
Efterhand måste vi väl få in flera svar med tanke på alla medlemmar vi har på forumet.

Missa inte om tråden är rödmarkerad (oläst) för då finns här nya inlägg. Forumgäster kan läsa, men inte lämna något svar.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Rickard » 22 mar 2010, 19:03

Som 24åring med detta intresse för tyngre fordon är det helt klart att man känner sig ganska ensam! Det är väl som tidigare nämnt troligen orsakat mycket av ekonomiska skäl, men främst kanske beroende av resursskäl. Det kräver ju ändå en ganska stadig verkstad för att hålla en veteran vid liv... Jag är väl bortskämd, uppväxt på gård med relativt obegränsade utrymmen... Däremot har intresset för lastbilar kommit på egen hand och inte ärvt av far. Jag får ändå känslan av att äldre "gubbar" tycker det är skoj med lite föryngring inom detta intresse, och inte sällan kan man tjata till sig lite extra rabatter vid reservdelsinköp. Sen är det ju så att C körkort inte kommer gratis numera. Många äldre har ju fått det "på köpet" eller kanske via lumpen(Det blir allt mer ovanligt...) Jag har betalat mina behörigheter själv, och ett CE kort kostar ju ändå närme 50K... Ekonomin kommer alltid in, men det handlar ju om prioriteringar, 50 tusen bränner man snabbt på att resa till Australien.
Rickard

Inläggav Anders Ason » 22 mar 2010, 19:48

Då har du nog blivit smittat på något sätt, Rickard :D

Det var kul att läsa ditt inlägg och självklart är du och din åldersgrupp mycket välkomna - en förutsättning för att hobbyn ska leva vidare. Ekonomiska begränsningar har vi nog lite till mans (kvinns?) och kanske är det även en liten sporre att inte nå sina mål för enkelt och snabbt. Under tiden finns det ju mycket som går att göra som exempelvis vara med på sommarens rallyn. Det finns med största sannolikhet ett antal ekipage som har plats för en "massäck".

Din koppling till landet kan nog ha haft en viss betydelse då det där användes dragdjur sedan urminnes tider. Betänk att kanske omkring 60 - 70 % av världens monumentala byggnader och storverk utfördes med häst och vagn. Alltså innan lastbilen klev in i historien och övertog rollen. Så, din känsla för lastbilen kanske har sin förklaring.

Har du möjligen idéer och förslag på hur det skulle gå att göra vårt område intressantare för en större grupp i din ålder?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 22 mar 2010, 20:48

Tjena Nu känner jag att jag måste lägga mig i debatten. Jag har ju märkt att jag bor geografiskt fel när det gäller kontakt med likasinnade. Jag skulle gärna se mindre träffar eller marknader där man kan visa upp vad man håller på med. Det kan säkert locka många yngre. Men samtidigt är det ju som Rikard skrev det är ju en hobby som kräver utrymme. Jag jobbar inom byggbranchen och där har man lärlingar ned sig i ca 2år och man märker ju att man påverkar. En kille som jag jobbat med i tre år nu han är 23 han ska nu ta c-kort säger han för han vill också ha gamla lastbilar. Så jag tror att även vi på mindre orter måste försöka ordna saker eller ta kontakt med varann för att få igång saker. Har försökt på bil sidan tidigare tillsammans med kompisar och det är inte lätt och när man håller på med lastbilar är man ju inte fler. Men skam den som ger sig :lol: :lol: Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders Ason » 22 mar 2010, 21:55

Geografin är förvisso en stötesten ibland, åka långt med en veteranlastbil i max 70, i ett rejält oväsen och stor åtgång på bränsle kan vara en prövning för både plånbok och hjärna. Om... man sedan blir ståendes är det kanske inte heller så lätt att fixa den eller få hem den.

Recept? Åka i konvoj med raster med fika o snack, försöka träffas med bilen i närområde, kanske max 2-3 timmars körning så man är hemma samma dag. Sätt passarbenet i Härnösand och rita en ring och se vad du får innanför.

:D

Det allra viktigaste tror jag är att vi delar upplevelser och får något gemensamt att prata om när vi ses.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Hur kan vi se framåt?

Inläggav Lars-Gunnar » 22 mar 2010, 23:20

Stellan skrev:Veteranbussfolket går ju ofta ihop i en förening eller klubb och renoverar bussar. Det innebär att man bli flera om ett projekt, det är lättare att finansiera både renovering och garagering av av fordon.

Då kan man sammanföra de som har fordon men ingen plats och inte klarar av en renovering själv...de som vill skruva, men inte har något eget fordon får en möjlighet till det. En annan fördel är att de äldre kan dela med sig av sin kunskap till de yngre så att våra veteranfordon tas väl hand om även i framtiden.

Kanske det skulle kunna vara en väg även för vår intresseinriktning?

Jodu Stellan, man har nog sett hur "bra" bussfolket har det. Speciellt i Norge har man ju renoverat bussar och alla är nog körbara. Hur många har varit med att färdigställa dessa. Säkert har det varierat. Man kan bidra på 3 sätt, skänka pengar, vara handräckare och inköpare samt vare direkt delaktig med att skruva och dona. Alla kanske inte kan eller vill skruva och svetsa men de kan vara till hjälp på olika sätt.

En buss är som en järnvägsvagn, stor och ämnad för transport av passagerare. När sådant renoveras brukar sådana som inte har en egen veteran vilja delta av rent intresse. De kanske är medlemmar i bussföreningen och då känner sig manade att dra sitt strå till stacken på endera sättet.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 23 mar 2010, 08:10

... och hela gänget kan åka med!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 23 mar 2010, 19:30

Tjena är det ingen som har en Skvader. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav kringlan » 23 mar 2010, 21:50

Hejsan jag känner att jag vill lägga mig i diskussionen angående träffar & marknader mm. Jag tror att en av nycklarna till framgång på en mindre ort kan vara att våga "mixa oss" med andra som tex allt från epatraktor, cyklar, chiptrimmade japsar, utombordare, jänkare , tunga fordon, med flera.
Skulle kunna bli en kul träff D
//Kringlan
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav Stellan » 24 mar 2010, 16:28

Det är bara att lägga sig i...det är liksom tanken med ett forum :wink:

Att blanda folk och intressen kan vara ytterligare ett utomordentligt sätt att få draghjälp av varandra, och att få lite insyn i vad andra håller på med. Ofta så har man ju mer än en intressesfär...fartyg, järnväg, lastbilar och bussar, och många gånger kan det ju ge ett mervärde både åt oss som har det som hobby och för dem som kommer och besöker olika tillställningar.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 24 mar 2010, 21:46

Varför inte tex. försöka att ha någon form av inofficiell forumträff någon gång under sommarhalvåret?
Tex. i anslutning till Åkarsvängen eller liknande?
Själv har jag ju, tyvärr, inte möjlighet att åka egen bil, men det hade ju varit utomordentligt trevligt att komma i kontakt med någon/några av de andra entusiasterna på forumet.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 30 mar 2010, 21:18

Antalet forumdeltagare som fyllt i åldersfrågan segar sig långsamt uppåt. Nu har 52 av 950 möjliga klickat i! Det är alltså några kvar. Vore roligt om det gick att få en riktigt hög svarsanslutning.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 31 mar 2010, 00:21

Lasse Hsand skrev:Tjena är det ingen som har en Skvader. Hälsn Lars

Tror att man i Jämtland har en skvader kanske också i Västernorrlands nordligaste metropol.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lasse Hsand » 31 mar 2010, 19:28

Tjena Har tittat på den i jämtland den är väldigt snygg. Sen brukar det vara en på Bergsåkers marknaden och sälja grejor som också verkar väldigt fin. Den hör väl hemma i dina hemtrakter LarsGunnar skulle jag tro. Har även varit och tittat på några rester efter en som tillhört Hugo källgvists bussar. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 01 apr 2010, 23:06

Finns väl 2 skvadrar i mitt gamla hemlän. En i Åsarna, och en i Revsund. Dessutom var det ifjol med en på Åkarsvängen i Södertälje som ivartfall härstammar från Jämtland, nämligen Espnäs.
Thomas Almen

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack