Timmerbilstråd igen!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Thomas Almen » 10 jan 2010, 22:46

Den nedre bilen håller nog på och tippar av sitt lass. I Tjällmo, ovanför Motala finns en eller flera åkare som heter Jarl i efternamn.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 10 jan 2010, 22:49

Anders Ason skrev:[color=#0000FF]Här ett annat "skogens skepp" (reg nr E1954) som förmodligen inte satte fast någon stans (boogien driver dock inte):

timmerfyra.jpg

Det här var ju väldigt intressant! :)
En fd militär TLV130/140 som försetts med boggie. Helt klart en väldigt speciell bil.
Har dock inte sett dessa flata skärmar på en TLV, hade för mig att de bara förekom på LV120/125-serierna i militärt utförande.
Men vem vet, bilen kanske är ett hopplock av ett flertal "donatorer" efter kriget?

E6408 torde kunna vara en "synvilla"?

Spana även in Den Här sidan. Klicka på "Svartvita Bilder" så finns det bilder på bla. en treaxlig synvilla som timmerbil!

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 11 jan 2010, 00:55

Anders skrev:
Anders Ason skrev:[color=#0000FF]Här ett annat "skogens skepp" (reg nr E1954) som förmodligen inte satte fast någon stans (boogien driver dock inte):

timmerfyra.jpg

Det här var ju väldigt intressant! :)
En fd militär TLV130/140 som försetts med boggie. Helt klart en väldigt speciell bil.
Har dock inte sett dessa flata skärmar på en TLV, hade för mig att de bara förekom på LV120/125-serierna i militärt utförande.
Men vem vet, bilen kanske är ett hopplock av ett flertal "donatorer" efter kriget?

E6408 torde kunna vara en "synvilla"?

Spana även in Den Här sidan. Klicka på "Svartvita Bilder" så finns det bilder på bla. en treaxlig synvilla som timmerbil!

Anders

Menar du en Viking eller Titan? Tycker det är konstigt att bilarna inte har skylten Viking eller Titan under Volvons järnmärke.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 11 jan 2010, 01:05

Lars-Gunnar skrev:
Menar du en Viking eller Titan? Tycker det är konstigt att bilarna inte har skylten Viking eller Titan under Volvons järnmärke.

Lars-Gunnar

Synvillan? Det är ju en "föregångare" till Vikingen. Eller har jag missuppfattat något nu? :oops:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2010, 08:09

Anders skrev:

...

Anders

Det är en mycket bra sida och i min första tråd om timmerbilar lade jag in bilder från "Timmerpojkarna". Ringde helt enkelt till dem och frågade om det var OK.
    Se:
    viewtopic.php?f=1&t=108
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav carlevert » 11 jan 2010, 08:13

Anders skrev:
Lars-Gunnar skrev:

Lars-Gunnar

Synvillan? Det är ju en "föregångare" till Vikingen. Eller har jag missuppfattat något nu? :oops:

Anders

Ingen missuppfattning Anders !
Vad Jag kan se är det en äkta "Synvilla" (och ingen synvilla ). Titta på framskärmarna. Skillnaden mellan Titan
och synvillan / tidiga Vikingar är att skärmkanten är "tjockare". Även smalare spårvidd fram. Synvillan hade
ingen modellskylt i fronten. Hade ju inget namn.

carlevert
carlevert

Inläggav Anders » 11 jan 2010, 12:48

carlevert skrev:Ingen missuppfattning Anders !
Vad Jag kan se är det en äkta "Synvilla" (och ingen synvilla ). Titta på framskärmarna. Skillnaden mellan Titan
och synvillan / tidiga Vikingar är att skärmkanten är "tjockare". Även smalare spårvidd fram. Synvillan hade
ingen modellskylt i fronten. Hade ju inget namn.

carlevert

Det var det som jag fick för mig när jag satt och kikade på bilden, tyckte att spårvidden såg lite smalare ut. Synvillan var väl egentligen en L245 som försetts med karosseriet från L395.

(var rätt trött när jag skrev inlägget igår, så det var därför jag funderade på om jag missuppfattat vad Lars-Gunnar menade)

Tråden om timmerbilar från början av 2008 hade jag helt missat(kan i och för sig bero på att jag huserade på nordatlanten då, men det blev ju ett intressant återseende nu!), men det var en del riktigt intressanta bilder där.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 12 jan 2010, 00:45

Lars-Gunnar skrev:Ja, det kan ju inte vara riktigt att ha lika stort (tungt) lass på boggiesläpet. Om det var taget från en lastbil så saknades ju framaxeln. Halva lasset skulle nog ha varit ok. En boggiekärra är väl inte det optimala släpet för timmer. Om släpet hade varit av konventionell typ med axlar i var ände skulle det nog haft större maxlast.

Lars-Gunnar :D

Det här boggiesläpet baserat på en gammal lastbilsboggie är ett sådant som jag beskriver i tråden http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=1663. Visst har du rätt Lars-Gunnar att ett konventionellt släp hade lite större laglig lastförmåga men vid den här tiden bestämdes lastförmågan mer av vad som var möjligt i stället för vad vägtrafikförordningen tillät. Att beställa ett konventionellt släp kostade också en hel del mer än att ta en bakände från en i övrigt havererad lastbil och göra om den till ett släp. Skogsvägarna var förr dessutom av en sådan standard att det oftast inte gick att komma fram med konventionella släp medan en boggiekärra var betydligt enklare att hantera i detta avseende. Lastförmågan på en lastbils framaxel är rätt obetydlig i jämförelse med vad bakaxlarna kan ta, även om framaxlarnas tekniska kapacitet har höjts över tiden så har motorernas och växellådornas vikt ökat i samma takt. I USA och Kanada bryr man sig inte om att utnyttja någon lastkapacitet för framaxeln när det gäller dragbilar för trailers.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav BURTRÄSKARN » 19 mar 2010, 15:57

skickar en bild på lastning med baklastare i skogen,på lasset åkare Lage Jonsson Burträsk(Volvo titan 495 - lm 350 h10) troligen vintern 62 :DTycker att detta är en fin vinterbild eftersom vi har ett sverige under vintertäcke,GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
Bilagor
7.JPG
7.JPG (114.33 KiB) Visad 17779 gånger
Senast redigerad av BURTRÄSKARN 16 dec 2012, 03:11, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Thomas Almen » 19 mar 2010, 18:19

Vilken bild!. Man tvärblev grabb på nytt. En sån där skinnluva hade inte varit fel att komma över.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 19 mar 2010, 20:14

Tjena Den tiden var jag inte med på. Men lägger in en bild på lastning i början av 80tal. Jag har för mig att det var en 110a. Hälsn Lars
scan sep.jpg
scan sep.jpg (27.28 KiB) Visad 17760 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 19 mar 2010, 23:08

Gediget bygge!. Hissbar hytt, och Long Jon ser det ut att vara. Var det nåt Själanders hade?.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 20 mar 2010, 11:11

Tjena Det var brorsonsåkeri i Ramsele som hade den. Om jag inte minns fel så kunde man köra lastbilen från lastarhytten. Första gångerna jag var med minns jag att dom hade en Scania 76 och en kockum fällare om byggda till separatlastare. Men då hade man ingen kamera. Minns även att en av timmerbilarna byggdes om till lastare. En tidig Scania 140 tror det var en tandemare. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 20 mar 2010, 11:46

Jo, det förekom ett och annat hembygge i början. Lastade med en FB 88 påbyggd med en Cranab 9010, samt hytt och stativ från en gaffeltruck. Hytten var monterad på stativet så den gick hissa. I översta läget var det 6,2 m i ögonhöjd. Finfina grejer tyckte man då, fast den var inte körbar från kranhytten. I slutet på 70-talet hade Curt Göransson en LT 145 som gått ca: 8.000 mil som lastare, vilket man tycket var häftigt.
Thomas Almen

Inläggav BURTRÄSKARN » 20 mar 2010, 14:30

Thomas Almèn skrev:Vilken bild!. Man tvärblev grabb på nytt. En sån där skinnluva hade inte varit fel att komma över.

Ja visst är det en ganska fin bild,det var ganska vanligt här, att man följdes två bilar tillsammans när man lastade med baklastare,en körde traktor den andra var uppe och lagade till lasset.hände väl då och då att dom trillade av lassen.Min Morfar ramlade en gång slog av några revben mot en stomme,hem och linda om och vila en dag,sen igång och köra igen.sjukskrivning kunde han inte stava till :lol: men på bilden fick han i allafall köra traktorn :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack