Basel 1973

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Basel 1973

Inläggav Thomas Åkerblad » 18 mar 2010, 18:46

Sommaren 1973 praktikjobbade jag i schweiziska Basel. Bilderna nedan är resultatet av en söndagspromenad. De båda torpedbyggda bilarna längst ner är av fabrikatet FBW, vilket står för Franz Brozincevic Wetzikon. För övrigt torde fabrikaten vara välkända.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En annan söndag gjorde jag en ångloksresa med museitåg in över tyska gränsen. Resan gick Basel-Haltingen-Kandern där Haltingen-Kandern tillhör privatbanan SWEG. Fotade en SWEG-Magirus med semitrailer för dåtidens småcontainers (storbehållare hette det väl på svenska?) som på tyska hette (tror jag) "von Haus zu Haus Behälter".

Bild

Bild
Thomas Åkerblad

Re: Basel 1973

Inläggav Stellan » 18 mar 2010, 22:25

Välkommen till forumet Thomas, jag tror att det är många som kommer att gilla dina bilder och berättelser här :D

Min favorit är ju Magirusen, och faktiskt så hittade jag några bilder med en Magirus som SJ hade på den tiden...verkligen kul att se den som svensk variant, även om de spegelvänt bilden :P

http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/Cgi ... 0&Recnr=51

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Allmänt Veteransnack