Copyright på foton

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Copyright på foton

Inläggav Sudde52 » 12 mar 2010, 17:56

Jag har fått ett antal foton från min arbetsgivare som jag tänkte lägga ut här. Emellertid så är dessa bilder stämplade på baksidan med "foto-copyright scania-vabis i Södertälje, neg.nr xxxxx ," inget datum noterat. Hur gör man med detta? Måste man ange detta i samband med att man publicerar bilderna, bilderna är från tidigt 60-tal och inte negativ utan vanliga svartvita bilder, alltså kopior. Är tacksam för råd!!
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Re: Copyright på foton

Inläggav Sudde52 » 12 mar 2010, 20:14

Svenska fotografiska bilder tagna innan 1969 är fria, enligt Wikipedia läser jag nu, då kan det väl inte bli några problem eller?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Anders » 12 mar 2010, 20:46

Ska man tro wikipedia så borde det ju inte vara några problem, men det kanske finns någon som är bevandrad i juridiken på forumet? :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Bo Norvinge » 13 mar 2010, 11:28

Det är inte lätt att veta hur man ska göra när det gäller publicering av gamla bilder.
Ett sätt är att vända sig till någon bildansvarig någon tidning som har koll på det juridiska.
Här har jag kopierat en text från Svenska Fotografers Förbund:

Vad gäller för användning av äldre fotografier?
Svar: År 1994 försvann fotolagen och fotografier skyddas sedan dess istället av upphovsrättslagen. Upphovsrättslagen delar in fotografier i två kategorier; fotografiska bilder och fotografiska verk. Skillnaden mellan dessa är att fotografiska bilder återfinns i familjealbumen eller bland semesterbilderna, medan fotografiska verk har verkshöjd. Enligt gamla fotolagen skyddades "bilder i allmänhet" i 25 år, medan fotografier med "vetenskapligt eller konstnärligt värde" hade och har ett skydd som motsvarade upphovsrättslagens skydd för verk, dvs. 70 år från fotografens dödsår.
Vid användning av bilder som tagits innan år 1969 och som inte har vetenskapligt eller konstnärligt värde krävs inget tillstånd från fotografen längre, eftersom skyddstiden har löpt ut. Gällande skyddstid för fotografiska verk är 70 år efter fotografens död och för fotografiska bilder 50 år från det år bilden togs

Det är ändå svårt att veta vad som är vad.
I just ditt fall, Sudde, så skulle jag råda dig till att ta kontakt med Scania och fråga. Ofta räcker det med att uppge källan där bilderna publiceras. Lastbilstillverkarna ser det nog faktiskt som gratisreklam när sådana bilder visas och syftet med dessa bilder var ju faktiskt att visas på så många ställen som möjligt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Sudde52 » 13 mar 2010, 13:56

Tack för hjälpen Bosse, ska se om jag kan få tag i någon på Scania i veckan. Har bilder som inte är märkta, dom kommer så småningom under "Åkerihistoria"!
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Återgå till Allmänt Veteransnack