Dokumentärfilm på TV

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dokumentärfilm på TV

Inläggav Henric » 08 mar 2010, 03:32

Vill rekomendera en dokumentör på SVT, går att se här. http://svtplay.se/v/1902030/dokumentarf ... v_messaure

Handlar om det stora dammbygget,många anläggningsmaskiner, men en och annan lastbil skymtar förbi.

Hälsn Henric Emmaboda
Henric

Re: Dokumentärfilm på TV

Inläggav swedishbrasscar » 08 mar 2010, 09:18

Det var väldans intressant att se detta program! :)
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Anders » 08 mar 2010, 11:04

Kikade på det igår. Och imorgon går det i repris för den som vill ladda videon/dvd;n. Sjusärdeles intressant måste jag säga!
En sak man slås över är ju den enorma sociala utveckling som varit de senaste 45 åren.

Och sen var det ju väldigt trevligt att få se alla schaktvagnar samt ett par Marion 151-M och en 7400! :mrgreen:
En egen Euclid-truck borde man väl egentligen sätta upp på önskelistan? R-27;orna såg ju rätt fina ut.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav myrsloken » 08 mar 2010, 14:23

Trevligt !!! Får nog gå ut och torrköra lite med HD 11:an.
myrsloken

Inläggav Thomas Almen » 08 mar 2010, 15:59

Det var ju lite kul att dom även tog upp följderna. Åtskilliga hektar skog och åkermark som blev lagt under vatten under alla regleringar, oftast till symbolisk ersättning. Men det var en välgjord film, som alltid när Olle Häger är inblandad.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 08 mar 2010, 19:23

Tjena Kan bara hålla med ett mycket bra program. Nån som finns Marion grävaren som stod uppställd i Näsåker på 70talet. Vi hade några släktingar som bodde bredvid. Jag minns att man var nästan lite rädd för den. För den var så stor. Men tiderna förändras idag skulle man nästan kunna ha en. Men frugan skulle väl få fnatt. :lol: . Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lars-Gunnar » 10 mar 2010, 00:07

Se den en gång till eller för er som missade sändningen: http://svtplay.se/v/1902030/minnet_av_messaure

Ja, visst var det tragiskt för de som bott hela livet på samma plats, kanske i generationer att få deras hårt skapade ängar under vatten. Och skälig ersättning var vad som gällde inte det verkliga. Men visst var filmen bra och mycket intressant.

Minnena för barnen på den tiden tycks sitta djupt rotad och jag förstår dem. Själv har jag börjat tänka på min gamla hemby. Man blir lite nostalgisk när man blir lite äldre.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack