Ivar Lindgren föddes 10 juli 1893 i Lillstugan på Brokinds herrgård i Östergötland. Värvades till Smålands Husarer i Eksjö i tre år. Efterhand vaknade motorintresset och han satte igång att utbilda sig, för nu skulle det köras.
11 maj 1915 fick Ivar sitt kompetensbevis för att få framföra automobiler. I kraven fanns även att känna till hur en bil fungerade och att även kunna reparera densamma. Den delen av utbildningen var förlagd till Norrköping i en av de få bilverkstäder som fanns på den tiden.
Kort tid därefter (1916) skärptes kraven på förarbevis och körkortet infördes.
Ivar fick jobbet att köra en stor lastbil på Fiskeby Skogsbolag i Norrköping. Körningarna bestod mestadels av timmer, massaved och ved, men ibland fick lastbilen även tjänstgöra som ”buss” på utflykter, bl a till Omberg (en inte oansenlig sträcka). Det var nog enbart stora bolag som hade råd att köpa stora lastbilar på den tiden.
Som framgår av körkortet så saknades foto från början men från o m 1924 var det krav på foto och då fick han, under överinseende av inspektör, sätta dit ett som då kom att täcka en del av den ursprungliga texten.
Ivar flyttade till så småningom till hemtrakterna igen och fick ett jobb med betydligt lättare kroppsarbete då han fick anställning som automobilchaufför på Brokinds Herrgård. I jobbet blev det snygga kläder och den speciella chaufförsmössan. Mössan med fint märke i finns kvar hos Ivars barn som nu börjar komma upp i åren.
Men under andra världskriget beslagtogs samtliga bilar vid Brokind och Ivar fick jobba med annat.
Ivar avled 1972
Vad är det för fabrikat på bilen (jag har inte lyckats reda ut det) ?