Lastning med bandtraktor Länk

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lastning med bandtraktor Länk

Inläggav Bengt Dahlberg » 26 feb 2010, 21:44

Bengt Dahlberg

Re: Lastning med bandtraktor Länk

Inläggav Stellan » 26 feb 2010, 22:51

Detta är något jag aldrig sett förut, och ändå har jag snokat runt en hel del vad gäller gamla bilder och annat med lastbilar inblandat. Kan den här metoden varit så speciellt vanlig, eller var det något de kom på speciellt vid järnvägsbygge tro? Intressant teknik verkar det vara i alla fall :P

Det är väldigt trevligt att du delar med dig av både bilder och länkar Bengt, det uppskattas verkligen :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 26 feb 2010, 23:11

Brygglastning förekom även vid vägbyggen, åtminstine i mina hemtrakter. Det övergavs väl till slut, eftersom det följde med massor som inte var lämpade för vägbyggnad. Om man körde i ett gupp på en relativt nybyggd väg, så visste man ganska säkert att det varit brygglastning.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 03 mar 2010, 08:16

Har aldrig sett den här varianten av lastning förut. Måste ha blivit ganska bra påfrestning på bilen när alla ton damp ner på en gång!
Är det bara jag, eller är det faktiskt enkelmontage på både driv och stödaxel på den treaxliga rundnosen?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 27 mar 2010, 11:57

Något som var mycket vanligt förr vid gruslastning i grustag var en lindragen skopa som föste gruset upp på en brygga med ett stort hål mitt på, ca en meter brett och två meter långt. Bryggan var försedd med järnvägsräls över denna öppning för att förhindra att alltför stora stenar skulle komma med. Lastbilen backades in under denna brygga. Man kan likna linsskopemetoden med bandtraktormetoden som beskrivs här. Linskopespelet var vanligtvis eldrivet. Mitt första sommarjobb var att sköta en såda linskopeutlastning vid 13 års ålder.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Ove » 27 mar 2010, 12:12

Det var mitt fel att Per körde skrapspelet barnarbetet är preskiperat nu hoppas jag Ove T.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Thomas Almen » 27 mar 2010, 14:15

Ove skrev:Det var mitt fel att Per körde skrapspelet barnarbetet är preskiperat nu hoppas jag Ove T.
Tror säkert han haft nytta av utbildningen;-). Och 13 år var väl vuxen karl på den tiden?.
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack