Min bärgare - Volvo F614 -85

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Min bärgare - Volvo F614 -85

Inläggav Anders Roger Larsson » 21 feb 2010, 12:59

Denna bil var av 1985 års modell och hade tidigare gått som skåpbil i Berlin. 1988 byggdes den om hos Bro Bärgningsbyggen i Kristinehamn till flakbärgare med kran och ett BB55 aggregat. Denna bil körde jag nästan dagligen (och ibland dygnet runt) mellan 1990 till 1999. Även denna vagn la jag ner min själ i - putsade, målade, smörjde och reparerade så bilen i stort sett alltid skulle vara i toppskick. Vaxade ofta (även kran och byggnation). Hade alltid en pensel stående i röd färg för att laga stenskott och ev skador INNAN det blev rost. Tvättade varje dag om det behövdes (ibland flera gånger om dagen).

Tacksamt nog fick vi mycket beröm för det goda skicket. Tyvärr var bilen lite motorsvag så uppförsbackar gillade den inte, bromsarna var ett sorgligt kapitel - fungerade de fullt ut fick man ändå bromsa i GOD tid. Fungerade de inte fullt ut (som de gärna inte ville) pga oljeläckage eller luft i systemet så var det mycket spännande att stanna. Ett sorgligt kapitel detta med hälften luft och hälften hydrauliskt! Som tur var en del gånger så hade man alltid handbromsen att förlita sig på då den fungerade som på en "stor" lastbil.

Tyvärr så uppstod det kortslutning i elsystemet 2002 och chassiet blev totalfördärvat... byggnationen flyttades över till en nyare FL6:a...

Bild
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Återgå till Allmänt Veteransnack