Lars-Gunnar skrev:När började man köra med 3-axlade släp? På bilden ser man så många kärror och få 2-axlade släpvagnar. Tänker att man kan härleda datumet till när man övergav kärrorna och de 2-axliga för större släp. Skulle inte fotot kunna vara från 1960-62?
Lars-Gunnar

Jag skulle tro att du prickade in tidsintervallet rätt. De treaxliga släpen började komma i stor utsträckning strax efter denna tidpunkt men då mest för flaksläp. Stefan A:s kalender från 2008, november månad, visar ett tankekipage bestående av en S-V Regent utan boggie med ett 3-axligt Br Fors tanksläp från 1958 (sista året Regenten tillverkades)tillkopplat. 3-axliga tippsläp kom nog först under senare delen av 1960-talet men han inte bli så vanliga. Detta berodde på att man mot slutet av 60-talet började tillämpa bruttoviktsbestämmelser (mycket strikt) som innebar att fordonen måste vara extremt långa (axelavstånden) för att lastförmågan skulle kunna utnyttjas fullt. Det var många åkeriägare som fann att deras relativt nya 3-axliga släp inte kunde utnyttjas med den kapacitet som det var tänkt. Ett 3-axligt tippsläp anpassat efter de orealistiska bruttoviktsbestämmelserna var alltför otympligt för vanliga uppdrag inom bygg och entreprenadsektorn.
En annan orsak till att så många 1-axliga kärror användes ända in på 1970-talet var att trafiktillstånden vid den här tiden begränsade möjligheten att byta fordonen till nya med större lastkapacitet. Entreprenadfirmor som utförde transporter med egna bilar till egna åtaganden hindrades inte av detta då de inte behövde trafiktillstånd.