Varubussar & Butiksbussar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Pickos » 09 sep 2008, 13:33

@flak
Är den här månne bekant?
http://www.blocket.se/vi/17830399.htm?ca=18_s
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 jan 2008, 00:58
Ort: Kalmar/Sverige

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav flak » 10 sep 2008, 09:24

Jodå visst har jag sett annonsen.
Och har även träffat på bussen under min uppväxt här i Kalmar.
Den är dokumenterad och klar så att säga....

Letar istället med ljus, strålkastare, sökarljus, spotlight, stallykta efter uppgifter, foton på en varubuss som hette Kurts Livs som gick södra Småland, Blekinge.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Per Thomson » 16 sep 2008, 11:34

Någon som känner sig manad att förbarma sig över denna :?:

LP001_1.jpg
LP001_1.jpg (56.22 KiB) Visad 15566 gånger

LP002_1.jpg
LP002_1.jpg (46.02 KiB) Visad 15566 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Anders Roger Larsson » 16 sep 2008, 12:23

Per Thomson skrev:Någon som känner sig manad att förbarma sig över denna :?:


Nej, men hytten är hårdvaluta har jag hört, framförallt huven o grillen...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Chrysler33 » 30 jan 2010, 12:53

Butiksbuss årsmodell 1947,OL-75 byggd på Bedford chassi, reg nr T 2643, butiksbil med kylanläggning totalvikt 7,5 ton 6,55 meter lång och 2,26 meter bred. Registrerad från Mars 1949 Desember 1958 på Trumbergs slakteriaffär i Strömtorp (Degerfors) den byttes senare ut mot en International Harvester 1958 som byggdes på June karrosserier i Jönköping. Sista kända ägare i Örebro län på Bedforden är Firma Görtz Motor AB i Örebro som också levererade IH bussen ny. Bedforden skrotades i EDA Värmland? av Köpman Karl Adolfsson 16 April 1959 enligt registerkort. Bedforden var av gammal typ. Man fick in bakifrån. och längst bak i bussen fans en disk för mannuell betjäning. IH bussen var av självbetjänings typ med, frysbox och manuell chark avdelning, och dörren för kunderna var på vänster sida. Bussarn åkte kring på på landsbyggden i Degerfors närområde mellan 1949 och 1969.
jag har bilder och gammla reg bevis någonstans, på bussarna om någon är intresserad! Av IHn fins även ramen kvar hemma på gården. Före Bedforden fans även en Volvo buss några år hos Trumbergs Slakteriaffär den bussen blev senare ommbyggd till Epa traktor i slutet av 1940 talet.
Senast redigerad av Chrysler33 18 feb 2010, 13:42, redigerad totalt 3 gånger.
Chrysler33
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jan 2010, 16:01
Ort: Degerfors

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Lasse Hsand » 30 jan 2010, 16:22

Tjena En intressant tråd minns själv på sommaren När man var hos mormor o morfar och fickhandla i varu bussen. Köpte sedan en av dom bussarna. Som jag skrivit om på ford avdelningen. Hittade en antal butiks o postbussar på en byskrot för ett antal årsedan. Hälsn Lars
Bussgods007.jpg
Bussgods007.jpg (20.65 KiB) Visad 15402 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2219
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Thomas Almen » 30 jan 2010, 18:30

Byggnaden där Tumbergs låg ligger bara 3-400 m. från där jag bor. Dom hade en styckare som var vida känd för sin skicklighet, Britta tror jag hon hette. Tog på sig styckning även på ålderns senhöst. Ska kolla med grannen om han har några minnen från bussen, han har koll på det mesta som hänt här omkring.
Thomas Almen
 

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Chrysler33 » 07 feb 2010, 11:50

Damen i fråga heter forfarande Berit Karlsson och stod i slakteributiken hos Trumbergs från slutet på 50 talet och slutade 1961 på grund av att hon blev gravid. Och håller nog fortfarande på hemma i uthuset och styckar då och då så vitt jag har hört. Men hon arbetade nog inte på Butiksbussen. Trumbergs bussarna hade många olika chauförer genom åren. Här kommer nånga av många fler namn, Erik Norrman, Tage Eriksson, Sten Trumberg, Erik Bergström, Nisse Jakobsson(han med Jakobs Loge), Bo Svensson, Eimer Malm. Det fans också på 40 och 50 talet ibland kvinliga hjälp expiditer på bussen exempelvis, Ellse-Britt Trumberg, Anna Trumberg, Henny Karlsson. Bussarna rullade fasta turer Tisdag till Lördag, Måndagar var reserverade för service och storstädning av bussen. Från början arbetades turerna upp med personbilar med släpvagnar som man kunde gå in i och köpa charkprodukter. Denna verksamhet startades av Handlaren Samuel Aversten i slutet av 30 talet i Strömtorp . Som senare sålde verksamheten med Butiksbuss till Gustav A Trumberg på 40 talet, då han flyttade till Örebro och blev ICA handlare.
En arbetsdag på bussen kunde se ut så här, kl 7.00 anländer till jobbet och lastning av chark produkter som charkuteristerna i Charkfabiken styckat upp på morgonen. 8.00 avfärd med bussen. 17.00-19.00 hemkomst och lastning av andra varor än chark och städ av buss. 20.00 anslutning av el till bussens kyl och frys anläggningar och hemgång. Detta 5 dagar i veckan Söndag ledig och Måndag Storstädning av buss in och utvändigt. En dagstur var totalt 3 till 5 Mil lång. Med många start och stop varje dag, varför startbatteriet behövde laddas extra nästan varje natt. Speciellt på vintertid.
Senast redigerad av Chrysler33 14 feb 2010, 18:41, redigerad totalt 1 gång.
Chrysler33
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jan 2010, 16:01
Ort: Degerfors

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Thomas Almen » 07 feb 2010, 13:12

Bra att få rätsida på inlägget, tack. Min granne, som är infödd Strömtorpare, berättade om Berit för mig. I hastigheten fastnade väl inte alla detaljer. Men skicklig yrkesman lär hon vara iallafall.
Thomas Almen
 

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav flak » 07 feb 2010, 16:06

Alla fotografier på varubussar är av högsta intresse oavsett var dom är ifrån.
Man får tacka för en spännande berättelse angående Bedford chassit med reg nr T 2643
varubuss konsum.jpg
varubuss konsum.jpg (48.05 KiB) Visad 15346 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Anders Ason » 07 feb 2010, 17:39

Kul med de detaljerade berättelserna.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Gösta » 08 feb 2010, 13:23

Titta in på Jamtli:s fotoarkiv där ska det finnas en hel del varubilar mvh Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Thomas Almen » 08 feb 2010, 15:59

På tal om Jamtli. Bilden på Konsumbussen ser ut att vara tagen på bron över Ammerån mellan Öravattnet och Skyttmon.
Thomas Almen
 

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Chrysler33 » 09 feb 2010, 20:51

Här kommer mer! Blå lackerad Butiksbuss International Harvester AM162-179",1958 års modell. Reg nr T 4061 byggd på June kaross i Jönköping 1958 på ett IH-A160 chassi, extra lågt chassi med 7.50X17 tums hjul och förar platsen höjd ca 2 desimeter och framflyttad på vänster sida av motor jämfört med vanliga IH-A160 chassin med motorn framför förarplarsen. Levererad ny av Görts Motor AB i Örebro, första reg besiktning 6/11 1958. Max höjd 2,7 m. För att få en låg buss som gick under järnvägsportar efter färdvägen. I trafik mellan December 1958 till December 1969, hos Trumbergs Slakteri och Livsmedel Strömtorp-Degerfors. Vattenburen centralvärme med gasol panna i lastutrymme åtkomligt utifrån i överhäng efter bakaxel. Av självbetjänings typ med manuell chark kylanläggning och frysbox. En gång mellan förarhytt och butiksutrymme, så föraren inte behövde gå ut för att komma till butiksdelen. Förlängd 1,0 meter efter ramslut för extra lastvolym och extra last utrymme åtkomligt utifrån totalvikt 7.500 kg, 8,15 meter lång 2,33m bred, 2,66 meter överhäng efter bakaxel. Tryckluftkompressor på generatorn för tillverkning av tryckluft till öppningen av dörren för kunder på vänster sida framför bakhjul.
Har även minnen från en brun lackad IH varuleverans buss av liknande karosseri typ som ibland kom till Konsum i Strömtorp på 60 talet med varor, jalusidörrar på sidorna reklam för Konsum och Goman på Sidorna.
Minns även en Gul lackerad Chevrolet tung lastbil med kylskåp lastutrymme från modell ca 1960 från Margarinbolaget med reklam för Milda och Tre ess margarin som levererade margarin till olika butiker, tror den var stationerad i Örebro?
Grannen Degerfors Förzinkningsfabrik hade även en tung Blå lacerad Chevrolet Flaklastbil från 56-57.
Annars var det mest Volvo och Scania lastbilar och bussar man kommer ihåg från sin ungdom.
Konsum i Degerfors hade en Volvo Butiksbuss, och när Konsum i Degerfors ville lägga ner sina bussturer. Så köptes bussen av chaufören som bildade egen firma och drev verksamheten vidare under namnet Nygrens Livs. Och Konsum i Karlskoga hade 3 st Volvobussar som mest. Som utgick från Konsums Charkuterifabrik i Karlskoga, som låg där äldreboendet Nickkällan ligger idag. Det fanns också privata Butiksbussar i Karlskoga och Åtorp på 60-70 talet.
Senast redigerad av Chrysler33 18 feb 2010, 13:33, redigerad totalt 2 gånger.
Chrysler33
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jan 2010, 16:01
Ort: Degerfors

Re: Varubussar & Butiksbussar

Inläggav Chrysler33 » 11 feb 2010, 14:47

Stellan skrev:
Roger Larsson skrev:Ja, dom är fina. Det ser ut som om volvovagnarna har någon form av frontskydd! - något som Chevroleten saknar. Kanske det var gott om vilt där vagnarna framfördes? - och Chevroleten kanske inte ansågs behöva en dylig tingest pga sin höjd?!

Helt klart nedfällbara bagehyllor för lättare gods på Volvo bussarna, fanns liknande på Trumbergs Bedford buss T 2643 från början men togs senare bort. Då det ville rosta fast när det inte användes!

Jag undrar om det inte är en form av bagageräcke volvobilarna har fram...ungefär som busarna hade bak. Antagligen så använde de dem till att ha skrymmande varor på.

Här kan man se bilden lite bättre, tillsammans med en del andra härliga bilder från Munkedal. Klicka på "blandat" och bläddra vidare: http://www.westlands.se

Bifogar även en relativt nytagen bild på en kollega till "AB Paketexpressen". Någon som känner igen dekoren? :)
s5000825b.jpg


/Stellan
Chrysler33
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jan 2010, 16:01
Ort: Degerfors

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster