Svårtippat ;-)

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Svårtippat ;-)

Inläggav kringlan » 05 feb 2010, 23:10

Hejsan jag visste inte riktigt var jag skulle placera den här tråden, så admin får flytta den dit den passar. Men jag tyckte den här filmen var så osannorlik :shock:
http://www.youtube.com/watch?v=FIFPtTrfNzQ&feature=rec-fresh+div-f-9-HM
//Kringlan
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Re: Svårtippat ;-)

Inläggav Anders » 05 feb 2010, 23:34

Det gick ju lite långsamt bara :wink:
Bifogar en kort kurs i hur man lastar av en bandtraktor på ett par sekunder :shock:
http://www.youtube.com/watch?v=JmPOQkr6i-0

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 05 feb 2010, 23:35

Njae...så värst osannolikt är det faktiskt inte. Saubrugsforeningen i Halden hade på -70 talet en liknande metod för att tömma flisbilar, fast de tippade åt sidan istället. Så det gällde verkligen att spänna fast ekipaget ordentligt :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 06 feb 2010, 11:23

Var inte ovanligt i Sverige heller. Svartvik,(eller var det Stockvik?) i Sundsvall använde samma metod. Så sent som tidigt 80-tal köpte Lundstam i Östersund en kombibil för flis/olja, en G89:a av ca:1974 års modell. Bilen köptes från södra Sverige, och saknade tipphydraulik därför att den hade tippats genom att spännas fast på en platta som tippades.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 06 feb 2010, 20:11

Denna tippanordningordning fanns ej i Husum på 60-talet. Tror alldrig det funnits någon där. Hällnäs såg började köra sitt flis via en av sina egna bilar med släp som mn far körde. Väl framme så körde han till plattan där han kunde lämpa av lasten. Problemet var att vare sig bil eller släp hade tipp så det var att fälla ner sidolämmarna och öppna upp de övre utan att ta loss dem.

Sedan kom en baklastare med en tingest med långa stänger och en rektangulär platta som lade an mot den packade flisen och tryckte ut den på andra sidan. Det gick givetvis lasta mer utan tipp än med men praktiskt var det ju inte. Volvon var avsedd för att köra timmer och sågade trävaror. Jag vet inte om ägaren av sågen hade tänkt att den också skulle köra flis eller om det var ett plötsligt pålommet påhitt. Det var den lokala verkstaden som gjorde skäppan av rent virke och målade den så jag förmodar att det var en avsevärd tyngd jämfört med i dag som kanske bil med släp vägde som med tipp eller mer. Det gick ju åt en hel del med virke. Det blev säkert billigare anlita den lokala verkstaden än att skicka bort bil och släp för flispåbyggnad hos exempelvis Bureå Släp utanför Skellefteå.

Efter konverteringen till flisbil så var det alldrig mer tal om att köra timmer eller sågade trävaror. Sågen producerade nog för 2 lass per dag om man började arbetsdagen kl 6.00 på morgonen. Han hade lastat på på aftonen och körde hem och parkerade nära där vi bodde så han hade till att sega sig upp för en backe vid start och sedan ännu en upptill samhällets centrum men sedan bar det av neråt. Det fanns en nedre väg längst Vindelälven och den körde han andra lasset. Det var 230 hk som skulle forsla denna 52 eller om det var 56 tons totalvikt och jag tyckte det var en kraftig motor. Norrlandsväxel fanns självklart.

Ja, jag kan inte låta bli att berätta om gamla tider. :D
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack