Att finna sin veteranbil del II

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2008, 22:37

Stellan Johansson skrev:Jag kan bara säga...fantastiskt :!: ...

/Stellan

Köra hem en köpt veteranbil 40 mil med körförbud (15 tvåor) o taskigt lyse (med regn hela tiden), en krafigt rödblinkade lampa mitt i panelen (som fick täckas över) och en dörr som inte gick att stänga är kanske inte så stort äventyr (jag vet en som gjorde det). Jag tror inte det togs några bilder, det gick nog inte tillräckligt fort för det/Anders

Vad gjorde du själv Anders. Hittade du bilen på gatan i Stockholm, köpte den och körde 3 km hem?

Hur du kom i besittning i din SCANIA 85 kanske är så intetsägande att det inte är ide att berätta ett skvatt? Eller saknar du med inspiration? Tänk på att berättelserna berikar forumet.

Ursäkta att jag säger det igen men jag uppskattar verkligen andras berättelser hur ringa de än må vara. Var och en skriver efter förmåga och vad som anses som berättansvärt.

Lars-Gunnar :wink:

Okey då. Jo jag Blocket:ade o blockade... när jag väl bestämt mig för en bil, en grusbil skulle det vara - det manligaste man kan köra (ja, ja, vi tar det sedan). Under tiden jag "velat" passerade många både bra o billiga bilar förbi näsan. En affär jag högg på (var först som svarade, var den blå N10.an som beskrivs på annan plats.)

Gäller det en tippbil verkar det som om man har sekunder på sig att bestämma sig. Sökte o sökte och SCANIAN dök upp, hade legat ute mindre än en timme och jag var den första som ringde. (Var väl egentligen inne på en N7-12 bil men denna verkade också OK.) Sade att jag tar den om allt är OK enligt den beskrivning jag fick, det var ju ganska mycket hjul för pengarna.

Vi blev överens, jag köpte enlkel biljett och drog mot äventyret. Säljaren mötte upp vid busstationen (tåget gick inte ända fram i ödemarkan i närheten av norska gränsen). Under hela resan till den plats där bilen fanns ringde hans mobil utan avbrott- det hade ringt 54 samtal till dess jag klev in í hans bil!

Sista delen av tågåkandet gick genom det mest pitoreska jag sett i tågväg. Regiontrafiktåg där "hålllplatsen" kunde vara mellan två ladugårdar, med kossor, mjölkpallar o allt, trodde inte sådana platser fanns kvar i vårt land. Det såg ut som på de pappersbonader som fanns i lantköken förr, men det här var verkligt för mindre än två år sedan.

Provkörde SCANIAn (var en viss skillnad mot den gamla Vikingen vi hade förr) betalade via nätet och drog i väg. Det var mörkt, det regnade, lyset var dåligt och där fanns någon slags rött blinkande iluminationsljus i hytten och där fanns väl någon slags anmärkning från SBP på bilen också. Resan gick sedan bra alla 40 mil hem.

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 22:56

Då var min resa när jag hämtade duetten oerhört mycket lindrigare :)

Självklart så hittade jag den på blocket...ringde och hörde om den fanns kvar, jodå det gjorde den. Men i och med att jag kom så långt ifrån som Göteborg, så sänkte säljaren priset med 2000 kr för att det var lite småskador på den. Jag lånade en krokbil på jobbet, åkte till Ytterhogdal och helt enkelt bara körde upp den på flaket när det stod på backen.

Mitt riktigt stora äventyr har jag tillgodo ännu...kanske kan det bli en FB86 :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav arnfinn » 08 feb 2008, 23:30

Ytterhogdal har jeg kjørt gjennom mange ganger, jaja litt off topic, bruker den vegen når man skal mellom norske Østlandet og opp gjennom Sverige...

Blir bare litt ivrig når det dukker opp kjente navn. :)
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav mojje » 08 feb 2008, 23:51

Ska kolla med bilregistret/länsstyrelsen om jag kan få fram lite tidigare ägare. (Tack för att Ni har intresse för det som av många kallas skrot och som de tycker borde smältas ner och göras Kinesika cykelstyren och armeringsjärn av.)
mojje
Spara allting. Någon gång kommer det till användning!!!!
mojje

Inläggav Lars-Gunnar » 09 feb 2008, 19:09

Andera, tack för din berätteles. Inte dålig alls :wink:
Lars-Gunnar

Re: Att finna sin veteranbil del II

Inläggav Lasse Hsand » 26 feb 2012, 17:09

Lyfter denna gamla tråd. Det är ingen som vet hur det gick för Mojje eller om det blev några fler resor. Men han kanske försörjer sig som författare numera. För det är verkligen målande berättelser.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Re: Att finna sin veteranbil del II

Inläggav Anders » 29 feb 2012, 16:21

Instämmer!
Tyvärr(?) har jag ännu inga äventyr att berätta om, men det lär väl komma :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack