Betong - svart på vitt!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Mesa

Inläggav Bengt Dahlberg » 29 jan 2010, 08:26

Stellan skrev:Jag tjuvlånar Anders Ason´s tråd med ett fotografi från 1971 som jag precis har skannat. Detta var en helt ny typ av betongbil för mig, har aldrig sett något liknande förr. Det måste väl ha varit en ganska ovanlig typ av bygge i och med att det ser ut som om de tömmer betongen rätt i skottkärror eller liknande...

Beklagar den dåliga kvaliteten, men fotot var inte i bättre skick.
Bild

/Stellan

I början av 1950-talet sågs reguljärt i Skönsberg en Volvo rundnos med liknande flak som körde något som kallades mesa till Ortvikens, då massabruk, senare pappersbruk.
Vet inte om det var tak på flaket men luckan bak var likadan och inte helt tät. Det droppade på grusvägen och det blev grågröna fläckar.
Bilen kördes försiktigt så antagligen fanns fri vätskeyta. Antar att mesa lastades i Östrand.
Själv var jag då 10 - 12 år gammal.
Bengt Dahlberg

Re: Betong - svart på vitt!

Inläggav n864870 » 29 jan 2010, 13:34

Hej alla byggjobbare!
Kan det inte vara så att dessa "murbrukslavar" ställdes upp på byggnadsplatsen under tiden de tömdes.
Jag jobbade som utsättarpraktikant på byggen på 60-talet och där fanns sådana lavar.
De kunde stå rätt länge och täcktes över, så murbruket stelnade ganska långsamt tydligen.
Kanske de lyftades av med kran??
/Christer
n864870

Inläggav Thomas Almen » 29 jan 2010, 19:07

Kan ligga nåt i det du skriver, n86470. Tittar man på bakänden på bilen, ser det nästan ut att kunna vara Hydraulexväxlare på den. Men jag tror knappast dom kunde dra på eller sätta av flaket utan materialförlust.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 29 jan 2010, 20:15

Tjena kan bara meddela att även under 2010 så töms hela tombolan med skottkärror om man inte kan använda något annat. På sveriges största byggföretag. Hälsn Lasse
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 29 jan 2010, 20:24

Inget nytt under solen då alltså :mrgreen:
Men "min" betongbil måste väl ändå vara väldigt ovanlig...det är just luckorna bar som förbryllar mig lite. Uppenbarligen så är de till för att lossa direkt i skottkärror, men det måste ju ha krävts en massa folk så att inte lasset stelnar.

Man kanske aldrig får några exakta svar på sådana här frågor, men det är väldigt kul att ställa dem :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 30 jan 2010, 00:42

Ja, tag emot både på Micke Lunds och Lasse Hsands inlägg och glöm inte att det fanns mycket gubb med skottkärror på byggplatserna förr :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Micke Lund » 30 jan 2010, 17:16

Hallå hallå
Jag frågade min farbror om den bilen användes till murbruk och han svarade så här:
Hej !

Japp dom körde murbruk i sådana där plåtlådor. Det fanns en murbruksfabrik bakom Hyttans Skola som ägdes av Larsson i lilla Ensta.

Användarvisningsbild
Micke Lund

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack