Scania rambredd

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania rambredd

Inläggav Lasse Hsand » 22 jan 2010, 18:56

Åter nya frågor. Hade en del frågor om hytt lyft för några dar sen. Alla frågetecken rätades ut på nolltid. Nu har de ev dykt upp ett grusflak. Min fråga är skall ha flaket på en Scania 76 men tror att flaket är från en nyare bil. Skiljer rambredd mellan en sådan och en nyare bil? Skiljer volvo och Scania? Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Re: Scania rambredd

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2010, 20:00

Volvo har större bredd än Scania taget direkt ur minnet. Vill du ha exakt mått så återkom. Jag tror att respektive märken bibehållit sina bredd-mått över de olika tyngsta modellerna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lasse Hsand » 22 jan 2010, 20:06

Tror att detta flak kommer från en Scania 111 eller 141 . Så då bör det vara samma?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 23 jan 2010, 10:42

Tror inte det ska vara så stor skillnad, om det inte kommer från en Volvo, som sagt. Scania har väl varit ganska konsekvent vad gäller rambredd, dock på en del modeller blev ramen bredare vid växellådan ungefär. Detta gjordes för att V8:an skulle rymmas, men var lika även på 110/111-ramar, om jag minns rätt.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 23 jan 2010, 12:32

Scania:
Regentens rambredd 800 mm
Från 75:an och senare modeller 770 mm (har inte uppgifter om allra senaste modeller men kollat L86 LS111 LBS141)
(Godstjocklek 75 o 76: 7 mm + 4 mm, dubbelram - senare modeller, t ex LS11 9,5 mm + 4 mm)

Volvo FB88: 864 mm (godstjocklek 9,5 mm)
(Har inte uppgifter om senare modeller)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lasse Hsand » 23 jan 2010, 16:29

Tjena tackar o bockar för den informationen. Skall fara och titta på det flaket någon kväll. Men jag gissar att det kommer bli mycket skottning innan man kan se något. För några år sedan fick jag nys om en scania 85 -70a. jag var väl inte så sugen men farsan gick igång klart vi skulle ha en liten grusbil. Den hade varit besad två år innan så den kunde väl inte vara så dålig. Vi kikade på bilen spann som en klocka allt fungerade. Men rostig i hytt i tak i ram. Men ett väldigt bra flak .Tyvärr förkort för 76an som kom in ibilden i höst. Men det blev affär för priset avgjorde. Körde hem bilen började att demontera flaket för att kolla över tippram och huvudram. Fick då lära mig hur mycket en sån där dubbel ram kan rosta. Huvud ramen mitt under flaket var mer lik en ibalk än en ubalk. En ny ram skaffades fram grejorna skulle flyttas över. Skillnaden var enorm den bilen hade gått långt in i jämtland. Den här bilen efter kusten. Så kust bilen plockades ner. Men då som en Skänk från ovan dyker det upp en väldigt fin Scania 140 boggie. Det var mycket mindre jobb. Så framtiden blev ljus för 140an men sämre för 85an. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Per Thomson » 25 jan 2010, 15:14

Intressant rapport och den ger en sann beskrivning hur det oftast ligger till även fast det från början ser intressant ut.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack