Böll skrev ;
Kom på att polaren har en mkt gammal Svedala väghyvel där du kliver in därbak,sent 30tal,eller tidigt 40 tal trodde han,nu kommer de fina,den starta senast för 3 år sen,och de sitter en Scania 4,a i den,perfekt till din bil Anders,intresserad så får du numret..

Per Thomson skrev:
Böll, jag tror att dom väghyvlarna har dieslar vilket är lite för nytt i sammanhanget. I alla fall den Svedala väghyvel som finns på museet "Teknik på farfars tid" i Helsingborg. Även den Svedala väghyvel som min lillebror hittade i skogen hade en diesel 4:a, jag kan inte beteckningarna på dessa motorer men det finns andra här på forumet som är experter, minst två st och båda heter Kjell
Jag vet inte när Svedalaväghyvlen introducerades, men om den nu började produceras under 1930-talet så var det kanske ursprungligen inte någon Scania-Vabis-motor i den. Scania-Vabis tillverkade ytterst få fyrcylindriga motorer på 30-talet. Det finns ett exemplar av en Svedalaväghyvel från 1942 på denna länk:
http://www.wanhawoima.fi/65 . Jag tror inte att Mercedes-motorn är original.
Kanske försågs väghyveln ursprungligen med en bensindriven fyrcylindring Scania-Vabis-motor av typ B402 som också kom att hamna i bl.a. SKP?
De av Svedalaväghyvlarna som var tillverkade under senare delen av 1940-talet hade i alla fall en fyrcylindrig Scania-Vabis D402 förkammardiesel.
Möjligen blev något exemplar också tillverkat under det tidiga 1950-talet och borde så fall fått en direktinsprutad D420. D402 och D420 har samma volym och effekt, 90 hk. Den lite förstorade och också starkare (100 hk) fyrcylindriga motorn som kom 1953 fick beteckningen D440, men då hade nog produktionen av denna typ av väghyvlar upphört.
Svedalaväghyvlen är inte helt ovanlig. Det står bl.a. ett exemplar bara någon kilometer från min bostad.
Dessa motorer användes också rätt flitigt i vissa grävmaskiner.
Jag tror (och tycker) inte att en sådan "modern" motor hade blivit särskilt lyckad i Anders Asons fina chassi. Nej, det måste vara en bensinmotor helst från sent 1910-tal eller tidigt 1920-tal som skall i det chassit.
// S-V L44