Inget nytt under solen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Sudde52 » 18 jan 2010, 18:31

Lars-Gunnar skrev:Intressant och på bilden kan man se den berämda baklastaren som gjordes i Skellefteå.

Tog ni släpet på lastbilen tillbaka? Alltså kranen lyftade upp dem? Minns att jag sett liknande ekipagen 1960-1970.

Lars-Gunnar :D

Nej i detta fallet är det dragstång och vanlig VBG koppling vid tomkörning. Det är nog mer timmerfolket som kör helstam som använder det. Länk till Doll http://www.doll-oppenau.com/deu/20_prod ... _20_10.htm . Vi kopplar ur styrfunktionen och drar den som en vanlig släp. Doll har ett system som matar ut luftledningar och el från släpet, man ställer av den med kranen och kör fram till lagom längd sen sträcks allt upp med en wire under. Tror man kan sköta hela operationen från kranen, har sett ett sånt ekipage på Elmia för ett antal år sen. Vi spänner wiren manuellt och hänger ledningarna med karbinhakar, ledningarna ligger hoprullade på dragbilen bakom vändskivan vid tomkörning. Man kopplar en kortare bromsslang för långa ledningar släpper inte trycket så snabbt så det kan hända lite olustiga saker när man bromsar, speciellt vintertid!
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Stellan » 18 jan 2010, 19:43

Här är ett upplastat timmersläp, foto taget på en mässa i Peking 1977.
Bild

Jag hittade ett foto i arkivet på en amerikansk motsvarighet, foto taget i Reno, Nevada 1990
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Sudde52 » 18 jan 2010, 21:38

Huvva, det va många hjul på den!!
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Stellan » 18 jan 2010, 21:42

Jag har inte tittat så noga på det fotot förut, men nu ser jag att det är två släp förutom att bilden är femaxlig...hur tusan fungerar det? :shock:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Sudde52 » 18 jan 2010, 22:12

Har botaniserat lite på vinden och hittat några fler bilder från förr...
skanna0017.jpg
skanna0017.jpg (169.95 KiB) Visad 10972 gånger
skanna0012.jpg
skanna0012.jpg (187.5 KiB) Visad 10972 gånger
skanna0007.jpg
skanna0007.jpg (194.94 KiB) Visad 10972 gånger

Notera dom dubbla CB-antennerna på backspeglarna...nostalgi i hög grad...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Per Thomson » 19 jan 2010, 00:28

Sudde skrev:Från första början var det manuell styrning som gällde, man ser ratten på bilden på släpet bakifrån. Då gällde det att försöka ställa in vagnen så att den spårade med bilen. Man fick köra en bit på nåt rakt ställe, kolla och gå ut och justera vid behov. Detta var ohållbart i längden så det monterades en snäckväxel som skötte ratten, den drivs med en typ startmotor fast den går åt båda hållen. Man förbinder framaxeln med banken(eller tvingen) med en gängstång som med motorns hjälp längden varieras på. Svårt att förklara men jag ska fota konstruktionen så blir det lättare.. Detta fungerar bra så länge det finns ström i batterierna (sitter på släpet och laddas under färd) men när dom tar slut....då blir det svettigt för då är det manuellt som gäller :evil: Det är väldigt smidigt att ta sej fram med eftersom det är tomt emellan bilen och släpet så man kan ju gena lite över rondeller och vägräcken och sånt. En liten nackdel att det är tomt är att personbilar har en tendens att tro att när dragbilen har passerat så är det slut på ekipaget, har haft bilar på väg under lasten vid flera tillfällen. När man väl hart spårat upp den så följer den dragbilen mycket bra, man kunde ställa in styrningen för olika längder men i vårt fall hade vi den inställd på cirka 24 meter, körde man kortare element svängde aktern ut lite och vice versa med längre last. Innan dessa släpen köptes var det "stela" vagnar som gällde och då var det ju som att köra med en lång trailer. Har kört sån ett fåtal gånger och det tog plats!! Vi sålde en sån vagn till Tobbe i Holmsjö, vet inte om den finns kvar, tror den var tillverkad av OL-verken i Vislanda. Ska se om det finns nån bild på den ock senare :D

Intressant Sudde, det du förklarar ingående gäller väl enbart inriktningen av styranordningen så att släpet spårar vid rak gång? När du väl utfört den inställningen behövs inget med snäckväxel och elmotor för då gäller väl tvingens/bankens vridning och dess koppling mot den främre axeln? Jag markerade din text med rött där. Jag antar att det ibland kunde bli lite osäkert vid halt väglag? Hur gjorde ni när det behövde backas?

Jag bifogar en bild på en luftfjädrad BPW boggie som bygger på samma princip när det gäller styrningen. Av bilden framgår att låsanordningen för backning är i ingrepp.

BPW_OKS002.jpg
BPW_OKS002.jpg (69.37 KiB) Visad 10947 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Sudde52 » 19 jan 2010, 18:42

Det är alldeles riktigt Per, under färd bröt man huvudströmmen till styrmotorn och vridningen på banken påverkade framaxeln. Det finns även en luftmanövrerad stabilitesanordning, en V-klack som pressas in i ett hak i svängkransen på släpet, glömde man slå till den så levde släpet sitt eget liv...en fjädrande luftcylinder som kan ställas i 3 olika hårdheter. Vid backning användes elstyrningen, man kan även koppla ur snäckväxeln och ratta manuellt. Backa utan el går det också men det behövs tunnlandsvis med plats, börjar släpet svänga bara lite och man inte motar så uppstår en "ketchupeffekt", först händer ingenting sen ingenting och sen står den på tvären direkt. Då brukar även bromsledningen krypa ur och det blir tvärstopp! Elstyrningen är väldigt praktisk, blir det trångt slår man på strömmen och styr runt hindret :D När man var ung och oförstående kunde man stila lite och ha bilen på en körbana och släpet på den andra :oops: :oops: men det är väl preskriberat nu...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Anders Ason » 19 jan 2010, 20:37

"När man var ung och oförstående kunde man stila lite och ha bilen på en körbana och släpet på den andra :oops: :oops: men det är väl preskriberat nu..."

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 19 jan 2010, 21:48

Tack för den rapporten Sudde!
Jag vill minnas att det i början på 70-talet kördes mycket helstams-transporter från Österrike över gränsen vid Salzburg till Tyskland med denna typ av släp men av någon anledning blev de hastighetsbegränsade till 60 km.

Kan styrbromsen möjligen synas på detta foto?

Styrbroms_003.jpg
Styrbroms_003.jpg (35.41 KiB) Visad 10913 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Sudde52 » 19 jan 2010, 22:12

Jodå det är samma konstruktion. Angående hastigheten så är den högsta tillåtna hastigheten för ett ekipage som endast är förbundet genom lasten 30 kmh :!: Det ges dispens på 50 kmh, hastighet i praktiken brukar vara något högre :mrgreen: . Personligen har jag aldrig blivit ertappad med ett så hemskt brott, en kollega blev stoppad på E4 norr om Norrköping för ett antal år sedan och det konstaterades att hastigheten uppgick till 64 kmh. Så det blev böter, det roliga i sammanhanget var att polisen som följde efter med traffipax inte hade riktigt klart för sej vad som var tillåtet, dom hade följt efter ganska länge för att hinna studera sina pärmar och sånt för att verkligen vara nåt så när säkra. Kollegan fick beskedet: enligt våra uppgifter får du bara åka 50, stämmer det? Ärlig som han är så bekräftade han att så var fallet, därför fastställdes nog hastigheten till 64 kmh fast den stundtals hade varit högre.
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Per Thomson » 19 jan 2010, 23:22

Kanske jag minns fel om det var just 60 km Österrike/Tyskland. Det var ju motorväg i det här fallet men 30 km hade ju varit helt orimligt, möjligtvis 50. Några andra vägalternativ än motorvägen kunde inte komma ifråga för dessa transporter då alternativen (Bundesstrasse) i detta bergiga område passerade många småbyar med trånga passager.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack