På tal om nymodigheter, skjutbara kapell

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

På tal om nymodigheter, skjutbara kapell

Inläggav Stellan » 13 dec 2009, 18:12

I en av mina pärmar hittade jag den här godbiten, en bild och en tanke från en transportmässa i München 1978
Bild

Det dröjde många år innan vi fick skjutbart kapell hos oss..."det har vi aldrig behövt förut" blev svaret när vi frågade åkar´n om han inte skulle investera i en dylik konstrution :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: På tal om nymodigheter

Inläggav Anders » 13 dec 2009, 19:58

Stellan skrev:Det dröjde många år innan vi fick skjutbart kapell hos oss..."det har vi aldrig behövt förut" blev svaret när vi frågade åkar´n om han inte skulle investera i en dylik konstrution :P

/Stellan

Visst är det härligt med folk som uppskattar utveckligen! :mrgreen:
Känner så väl igen det!

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 13 dec 2009, 20:11

Det där är väl standardsvar från vissa åkare?. Att dom kan tjäna en hacka på att underlätta för chaufförn, har dom inte en tanke på...
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 13 dec 2009, 20:15

Jag tror nog mer att det var en ovilja att "kasta ut" pengar på något nytt som de inte kände till sedan tidigare, att de inte vågade ta steget in i det okända.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 14 dec 2009, 19:56

"Irsta" var en tillverkare av TIR-kapell. Deras lösning var att takbågarna var skjutbara genom att de översta stagen utmed kapell-ställningens långsidor utgjorde räls för bågarna. Jag var djupt besviken att jag inte kände till denna lösning då jag beställde min Skäninge trailer 1965. Arne Pettersson (Tattarn)från Göteborg hade denna typ av kapell och när han lastade plåt i Avesta med travers så sköt han lekande lätt kapellet mot flakets framkant. Jag däremot måste montera samtliga längsgående rör inklusive kantstagen samt även tvärbågar, ett tålamodsprövande arbete som ofta krävde en slägga då tvärbågarna hade en tendens att fastna.

Br Forss i Mjölby hade också en form av skjutbara kapell redan på 60-talet vars bågar löpte i en skena i lämmarnas överkant. De påstod att deras lösning var godkänd för TIR men det det påståendet var nog ytterst tveksamt och det har nog aldrig funnits något sådant fordon som utfört en TIR-transport.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 18 jan 2010, 18:11

Per Thomson skrev:Br Forss i Mjölby hade också en form av skjutbara kapell redan på 60-talet vars bågar löpte i en skena i lämmarnas överkant. De påstod att deras lösning var godkänd för TIR men det det påståendet var nog ytterst tveksamt och det har nog aldrig funnits något sådant fordon som utfört en TIR-transport.

Jag har sett en bild på ett norskt ekipage med ett sådant kapell. Om man "syr fast" kapellduken i skenan en bit upp, och låter duken gå en bit nedanför till tir-linan så fungerar det.

En annan variant är den här som jag hittade i transportnytt nummer 9, 1966
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 19 jan 2010, 00:45

Den varianten har jag inte sett Stellan, det var något mellanting mellan Br Forss och Irsta lösningarna. Irstas längsgående rälsprofiler satt i full takhöjd och tvärbågarna var raka stag av fyrkantrör med vagnarna monterade i ändarna. Den längsgående profilen var därför öppen innåt i stället för uppåt som på den lösning du visar och som även Br Forss hade. Nackdelen med att öppningen var vänd uppåt var att det lättare kom in smuts i profilen vilket gjorde att vagnarna inte löpte så lätt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 28 okt 2010, 21:59

Jag hade inte tänkt att lägga ut så mycket broschyrer och foto längre, men den här broschyren från en mässa i Bryssel 1975 kunde jag inte låta bli att visa. Den påminner lite om det system som bröderna Forss hade tycker jag...

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav gunnilse » 29 okt 2010, 17:10

Denna lösning lever allt kvar inom järnvägen oftast plåt vagnar som täcks på detta sätt funkar sådär vintertid när allt är stelt..
gunnilse

Re: På tal om nymodigheter, skjutbara kapell

Inläggav Stellan » 29 okt 2010, 21:22

På sveriges järnvägsmuseums sida hittade jag den här länken som visar väldigt tydligt hur Forss hade löst det med skenorna i lämmarna. Notera den lilla containern mitt på flaket, och bristen på surrning :mrgreen:
Ytterligare en detalj jag reagerade på är kapellhörnet på släpet...Slab lastade och lossade allting bakåt, det var ytterst sällan och under stora protester de öppnade sidan :P

http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgi ... .KBDB13414

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav gunnilse » 29 okt 2010, 21:51

Den lilla cont minns jag stod på hjul å hade en liten dragstång tung rackare..
Tror det stod SJ på de?
Säkert de som låg grunden till deras senare sesamsystem "vad nu detta hade med kapell att göra?"
Jag fick en flaschback bara :idea:
gunnilse

Inläggav Stellan » 29 okt 2010, 21:59

Den lilla containern hade ett hjul i varje hörne bak, och dubbla fram som du styrde med dragstången. Dessutom hade den fyra "ben" som man fälde ner med en båge som var fram på containern. Jag har för mig att SJ tog fram den när de införde Dörr till dörr-systemet. jag har ställt undan en eller ett par sådana som jag ska ta ett kort på någon gång.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 02 nov 2010, 21:10

Det var tydligen någon slags internationell standard på de här containrarna, dessa är plåtade på en mässa i München 1982. Men jag kan bara påminna mig att jag sett de två mindre varianterna i Sverige. En liten kul detalj med de svenska varianterna att en del tillverkades på Härlandafängelset i Göteborg
Bild

Här kan man se rätt så bra hur låsmekanismen fungerar:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Sudde52 » 02 nov 2010, 21:54

Kanske hade varit mer passande om internerna tillverkat "gallerburar" :mrgreen: :mrgreen:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Stellan » 02 nov 2010, 22:02

Den modellen som var lite större kunde de däremot inte tillverka...den rymde för mycket :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack