Stellan skrev:Hur styrdes de här släpen...satt det någon elmotor på vändkransen eller?
/Stellan
Från första början var det manuell styrning som gällde, man ser ratten på bilden på släpet bakifrån. Då gällde det att försöka ställa in vagnen så att den spårade med bilen. Man fick köra en bit på nåt rakt ställe, kolla och gå ut och justera vid behov. Detta var ohållbart i längden så det monterades en snäckväxel som skötte ratten, den drivs med en typ startmotor fast den går åt båda hållen. Man förbinder framaxeln med banken(eller tvingen) med en gängstång som med motorns hjälp längden varieras på. Svårt att förklara men jag ska fota konstruktionen så blir det lättare.. Detta fungerar bra så länge det finns ström i batterierna (sitter på släpet och laddas under färd) men när dom tar slut....då blir det svettigt för då är det manuellt som gäller

Det är väldigt smidigt att ta sej fram med eftersom det är tomt emellan bilen och släpet så man kan ju gena lite över rondeller och vägräcken och sånt. En liten nackdel att det är tomt är att personbilar har en tendens att tro att när dragbilen har passerat så är det slut på ekipaget, har haft bilar på väg under lasten vid flera tillfällen. När man väl hart spårat upp den så följer den dragbilen mycket bra, man kunde ställa in styrningen för olika längder men i vårt fall hade vi den inställd på cirka 24 meter, körde man kortare element svängde aktern ut lite och vice versa med längre last. Innan dessa släpen köptes var det "stela" vagnar som gällde och då var det ju som att köra med en lång trailer. Har kört sån ett fåtal gånger och det tog plats!! Vi sålde en sån vagn till Tobbe i Holmsjö, vet inte om den finns kvar, tror den var tillverkad av OL-verken i Vislanda. Ska se om det finns nån bild på den ock senare
