Inget nytt under solen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Sudde52 » 16 jan 2010, 22:56

Vi hade två såna påhäng på den tiden, fanns tom mellanbit att förlänga flaket med men det användes sällan. Scania 140n var från början flakbil och trailern gick med dolly men byggdes senare om till dragbil med lååång hjulbas... Drog även långbalk med 2 Sheurlesläp (tyskt) elektriskt-mekaniskt styrbart från dragbilen (årsmodell 1974 &76). Tyvärr lite dålig bild här, har fler i nån låda på vinden...
Bild 710.JPG
Bild 710.JPG (133.88 KiB) Visad 11296 gånger
Senast redigerad av Sudde52 17 jan 2010, 15:20, redigerad totalt 1 gång.
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Stellan » 17 jan 2010, 00:31

Sådana här trådar gillar jag...bra berättelser och bilder. Det är verkligen transporthistoria :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Per Thomson » 17 jan 2010, 18:56

Stellan skrev:Sådana här trådar gillar jag...bra berättelser och bilder. Det är verkligen transporthistoria :D

/Stellan

Håller fullkomligt med, verkligen en njutning att se bilderna och läsa berättelserna :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Sudde52 » 17 jan 2010, 20:47

Det här är halvt om halvt offtopic men bortse från dragbilen och titta på släpet istället! Foton från Göteborg 1985, det byggdes träningshall intill Scandinavium. Spännande uppdrag, 36meter balkar efter och vi fick endast köra kvällar och nätter. Som tur var var det på sommaren så ljuset fanns ju vid fototillfället, man sträckte lite extra på sej när man passerade Lisebergsentren på spårvagnsspåren :mrgreen:
sheurle 2.jpg
sheurle 2.jpg (142.34 KiB) Visad 11283 gånger
Sheurle 1.jpg
Sheurle 1.jpg (167.14 KiB) Visad 11283 gånger
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Anders Ason » 17 jan 2010, 21:12

Verkligen en "häftig" transport, kommer bilen efter med en likadan balk?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Sudde52 » 17 jan 2010, 21:20

Anders Ason skrev:Verkligen en "häftig" transport, kommer bilen efter med en likadan balk?

Ja vi körde två åt gången...får man lägga in fler bilder (om vi koncentrerar oss på släpet)?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Åkarns Kalle » 17 jan 2010, 21:26

Ja lägg in fler bilder jag lovar jag
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 839
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Stellan » 17 jan 2010, 21:33

Var rädd om bilderna också...de kommer att bli värdefulla för alla som är intresserade av transporthistoria. Det man själv räknar till vardag just när man jobbar i den kommer att bli en del av historien, och om man dokumenterar sin yrkesvardag så gör man framtida historiker en stor tjänst :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Sudde52 » 17 jan 2010, 21:36

Okej då, tre till...
gbg.jpg
gbg.jpg (111.61 KiB) Visad 11266 gånger
gbg2.jpg
gbg2.jpg (142.71 KiB) Visad 11266 gånger
gbg3.jpg
gbg3.jpg (161.19 KiB) Visad 11266 gånger
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Stellan » 17 jan 2010, 21:40

Hur styrdes de här släpen...satt det någon elmotor på vändkransen eller?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Thomas Almen » 17 jan 2010, 22:11

Bilarna ser ut att vara tidiga 142:or, och då är dom snart, om inte redan, veteraner. Härliga bilder.
Thomas Almen
 

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Sudde52 » 17 jan 2010, 22:11

Stellan skrev:Hur styrdes de här släpen...satt det någon elmotor på vändkransen eller?

/Stellan

Från första början var det manuell styrning som gällde, man ser ratten på bilden på släpet bakifrån. Då gällde det att försöka ställa in vagnen så att den spårade med bilen. Man fick köra en bit på nåt rakt ställe, kolla och gå ut och justera vid behov. Detta var ohållbart i längden så det monterades en snäckväxel som skötte ratten, den drivs med en typ startmotor fast den går åt båda hållen. Man förbinder framaxeln med banken(eller tvingen) med en gängstång som med motorns hjälp längden varieras på. Svårt att förklara men jag ska fota konstruktionen så blir det lättare.. Detta fungerar bra så länge det finns ström i batterierna (sitter på släpet och laddas under färd) men när dom tar slut....då blir det svettigt för då är det manuellt som gäller :evil: Det är väldigt smidigt att ta sej fram med eftersom det är tomt emellan bilen och släpet så man kan ju gena lite över rondeller och vägräcken och sånt. En liten nackdel att det är tomt är att personbilar har en tendens att tro att när dragbilen har passerat så är det slut på ekipaget, har haft bilar på väg under lasten vid flera tillfällen. När man väl hart spårat upp den så följer den dragbilen mycket bra, man kunde ställa in styrningen för olika längder men i vårt fall hade vi den inställd på cirka 24 meter, körde man kortare element svängde aktern ut lite och vice versa med längre last. Innan dessa släpen köptes var det "stela" vagnar som gällde och då var det ju som att köra med en lång trailer. Har kört sån ett fåtal gånger och det tog plats!! Vi sålde en sån vagn till Tobbe i Holmsjö, vet inte om den finns kvar, tror den var tillverkad av OL-verken i Vislanda. Ska se om det finns nån bild på den ock senare :D
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Sudde52 » 17 jan 2010, 22:14

Thomas Almèn skrev:Bilarna ser ut att vara tidiga 142:or, och då är dom snart, om inte redan, veteraner. Härliga bilder.

Ja det är 85-or och vi har en kvar på firman :mrgreen:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Bo Norvinge » 17 jan 2010, 22:53

Sudde skrev:Ja det är 85-or och vi har en kvar på firman :mrgreen:


Intercoolerfri 388-hästars BlueCab!
Ska bli kul att få se den på rallyna 2015!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Inget nytt under solen

Inläggav Lars-Gunnar » 17 jan 2010, 23:40

Intressant och på bilden kan man se den berämda baklastaren som gjordes i Skellefteå.

Tog ni släpet på lastbilen tillbaka? Alltså kranen lyftade upp dem? Minns att jag sett liknande ekipagen 1960-1970.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster